Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meddelande från "Info"


Internetanvändare
 Share

Rekommendera Poster

Internetanvändare

Jag fick precis ett meddelande från någon som utger sig för att vara "info" och letar efter någon som vet mer eller kan bekräfta att det är spam. Meddelandet lyder: "Kära *namn*, Din beställning väntar på vårt lager. Bekräfta dina leveransuppgifter här: *länk*". I och med länken och avsändarens krav på information är jag ganska säker på att det är spam men jag skulle verkligen uppskatta om någon vet mer eller kan bekräfta att det är just det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju omöjligt att svara på det eftersom ingen kan veta att absolut inget företag skriver mejl som motsvarar din beskrivning.

 

Vart går länken och vad är avsändarens mejladress?

Det är nog sånt som säger mer om det är spam än något annat.

Om du har svårt att hitta den informationen själv kanske någon kan hjälpa dig om du berättar vilket mejlprogram eller vilken webbmejl du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det går inte att bekräfta, men det drösar av liknande mail och meddelanden som bara är skit

 

Sorry såg inte att Cecilia svarat precis innan. Kolla länkadressen

Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetanvändare
Just nu, skrev Cecilia:

Tyvärr är det ju omöjligt att svara på det eftersom ingen kan veta att absolut inget företag skriver mejl som motsvarar din beskrivning.

 

Vart går länken och vad är avsändarens mejladress?

Det är nog sånt som säger mer om det är spam än något annat.

Om du har svårt att hitta den informationen själv kanske någon kan hjälpa dig om du berättar vilket mejlprogram eller vilken webbmejl du använder.

Jag har inte tryckt på länken på grund av flera artiklar och videoklipp som avråder från att trycka på okända länkar. Det enda jag vet om avsändaren är att den utger sig för att vara "info" eftersom meddelandet inte var ett mejl utan ett sms där jag inte kan se avsändarens telefonnummer eller svara på meddelandet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska du inte klicka på länken men hade det varit ett mejl så hade det gått att se vart man kommer i förväg.

 

Jag skulle ignorera ett sånt SMS. Man fyller i sina leveransuppgifter vid beställningen och de behöver inte bekräftas senare.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetanvändare
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Naturligtvis ska du inte klicka på länken men hade det varit ett mejl så hade det gått att se vart man kommer i förväg.

 

Jag skulle ignorera ett sånt SMS. Man fyller i sina leveransuppgifter vid beställningen och de behöver inte bekräftas senare.

Ja, det låter konstigt och onödigt att behöva bekräfta sina leveransuppgifter när man redan fyllt i de.

 

Då antar jag att det inte finns så mycket mer att göra än att ignorera meddelandet och gå vidare med livet. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Internetanvändare:

Jag fick precis ett meddelande från någon som utger sig för att vara "info" och letar efter någon som vet mer eller kan bekräfta att det är spam. Meddelandet lyder: "Kära *namn*, Din beställning väntar på vårt lager. Bekräfta dina leveransuppgifter här: *länk*". I och med länken och avsändarens krav på information är jag ganska säker på att det är spam men jag skulle verkligen uppskatta om någon vet mer eller kan bekräfta att det är just det. 

Varför ska du bekräfta dina leveransuppgifter med en länk? Låter inte vettigt. Är det någonting du har beställt, via en normal leverantör? Då borde du inte behöva bekräfta via en länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetanvändare
2021-04-16 21:56, skrev Laso:

Varför ska du bekräfta dina leveransuppgifter med en länk? Låter inte vettigt. Är det någonting du har beställt, via en normal leverantör? Då borde du inte behöva bekräfta via en länk.

Nej, jag har inte beställt någonting. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Internetanvändare:

Nej, jag har inte beställt någonting. 

Då är det ju bara att slänga det, ett försök att fiska personliga uppgifter från dig bara.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...