Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 faktor autensiering


T.A
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar lite om 2FA. Jag har aktiverat det på mitt g-mail konto, så det borde väl innebära att om nån försöker logga in från en annan dator är jag skyddad.

Men vad händer om min telefon/platta blir stulen? Om den räknas som betrodd enhet skulle ju någon komma åt mailen ändå?

Betyder det att för att va 110% säker ska man alltså logga ut på de enheter man normalt bara har hemma? Visserligen skyddar ju telefonens inloggning.

 

/Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din telefon har väl pinkod eller fingeravtryck hoppas jag. Så du kan ju tvinga fram att du alltid måste använda fingeravtryck för att låsa upp telefonen exempelvis. Min lur känner av när den är hemma och låser lite då och då, när jag är ute så känner den av hörlurar, så kommer telefonen bort från mitt hem och bort från lurar så låses den automatiskt och man måste ge den pin eller finger.

 

Sen ogillar jag iden med "betrodda enheter". När jag anger lösenord så vill jag ange 2FA samtidigt för att känna mig trygg, men verkar vara många som inte håller med mig om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för synpunkterna

Ja min tel har pinkod eller fingeravtryck/ansiktsigenkänning vad man nu vill ha.

Har också från Samsung fått info att den nollställs efter för många felaktiga inloggningsförsök.

Så har jag en platta som jag bara kan använda på WiFi här hemma om och där är ju G-mail med. Om man då leker med tanken att den skulle bli stulen då har de ju tillgång till min mail trots min 2FA? Som jag förstår det, så om Google märker inloggning från en  ny enhet måste de ha ett sms/aviseringskod.

Men om de kommit in i min tel så har de ju tillgång till min 2FA också? Då är det väl eg bara telefonens inloggning som skyddar?

Men om jag inte använder plattan att läsa mail på så är kanske lösningen att logga ut från G-mail kontot på den?

 

Jag låter kanske nojig men jag är inte så orolig utan mest nyfiken och intresserad. Man ska ju hålla tungan rätt i mun så man inte gör en massa onödigt och TROR att man är skyddad men kanske inte är det?

 

Men förresten, plattan funkar väl även om man loggar ut G-mail kontot? Får testa.

Tar gärna emot fler synpunkter.

 

Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det ju. Får väl kika på det.

Men används mest att läsa morgontidningen på så det är smidigt att den startar direkt ?

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...