Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger av sig efter 20 minuter


Majorna i Gbg
 Share

Rekommendera Poster

Majorna i Gbg

Min särbo använder en Lenovo dator från 2013 som fram tills nu har fungerat klanderfritt.
Den använder Windows 8.1 och Microsoft Edge. Mobilt bredband via usb används (Tele 2)

Nu är det så att den har börjat att slockna/stängs av efter ca 20 minuters användning.
Så då får man starta om datorn igen. Man kommer visserligen då tillbaka till sist avbrutna sida men det är ändå jobbigt att ha det så. Omstart hjälper inte. F-Secure säger att inget virus finns (föräldrakontroll ej påslagen). Tid för skärm är ej begränsande.

 

Finns det någon därute som har en lösning på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontan tanke: överhettning. Fungerar kylningen som den ska? Inget skräp, damm vid luftintagen etc? Fungerar fläkten? Det är det jag kan tänka mig. Det kanske finns andra orsaker men det lär andra lämna förslag på.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Datorn stänger av sig efter 20 minuter
Pelle Penna

Håller med i DePhas tankar. Ha inte datorn i knäet så att lufttillförseln stryps. Annars så kanske man behöver göra rent kylflänsarna i processorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Ha inte datorn i knäet så att lufttillförseln stryps.

Eller på en duk eller annat mjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Lenovo laptop började ju plötsligt visa samma beteende för ett halvår sedan. Fläkten gick på högvarv mest hela tiden och processorn överhettades. Det visade sig till slut bero på att Avast Antivirusprogrammet var boven i dramat. Efter en uppdatering av programmet inträffade det här, viket beskrevs på nätet, och till slut åtgärdade Avast detta. Men jag avinstallerade Avast direkt och installerade istället Kaspersky och allt blev direkt frid och fröjd igen.

Redigerad av Mållgan
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...