Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stationär dator startar inte


BillyDeKid
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Hej alla datorvänner!

Jag har problem med en 12 år gammal Dell med XP, Jag har den inte ansluten till internet för det är en dator som bara används offline. 

När jag skulle starta den i fredags blinkade en ledlampa på framsidan orange och trycker man på strömbrytaren fjädrar den ut lätt och direkt.

Jag provade om det gick att öppna DVD.facket men inget liv där heller, den verkar stendöd förutom en orange blinkande lysdiod som brukar blinka grönt när man startar den. Finns det någon som har några tips vore jag tacksam. Den gick helt OK när jag använde den och stängde av den bara för några dagar sedan. MVVH Billy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Stationär dator startar inte

Har du gammal mekanisk hårddisk i den, en som inte är SSD alltså? Tänkte på att man i så fall brukar höra den varva upp, gör den det?
Går fläktar igång?
Vaknar skärmen alls?
Blinkar det till i musen, alltså dioden på undersidan som läser av bordsytan? Eller om du råkar ha tangentbord med belysta knappar, tänds eller blinkar de till?
Frågar för att veta om och hur långt den kommer i uppstartsprocessen där hårdvaran väcks till liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns något som heter… kondensator tror jag på svenskt elektronikspråk. Dom kan med tiden ge upp även om man inte har använt datorn. Och det är inte helt otroligt att en dator beter sig lite sådär om dom har gått sönder.

 

Om du har möjlighet, öppna chassit och titta så allt ser okej ut. Om något ser ut som ett vatten-torn och har gått hål på så kan det vara ett tecken på att gamla komponenter har börjat bli dåliga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev .M:

Om något ser ut som ett vatten-torn och har gått hål på så kan det vara ett tecken på att gamla komponenter har börjat bli dåliga.

Räcker med att toppen har svällt och inte är platt längre. Har det hänt på moderkortet kan man ofta se det men om det händer i nätaggregatet är det ju svårare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev BillyDeKid:

en 12 år gammal Dell

Så här skrev jag i en av mina trådar, 2014:

 

Citat

Har en Dell 9150 som börjar få svårt att kallstarta.

Efter att ha tryckt in power-knappen tar det nästan en minut innan det börjar starta upp normalt.

Under den tiden går fläkten på max och power-lampan blinkar gult.

Där var det så "enkelt" att nätaggregatet gett upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Där var det så "enkelt" att nätaggregatet gett upp.

Så mycket vanligare än att kondensatorerna på moderkortet gått sönder så man kan se att de har ”svält”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!

Jo jag har en gammal mekanisk hårddisk, jag har gett akt på hur dioderna lyser att de lyser grönt som de ska utan att blinka, och inget onormalt ljud eller att fläkten får gå mycket. Den har fungerat perfekt tills nu då den inte gick att starta, och den är stendöd skärmen är i standby läge och hårddisken går aldrig i gång liksom dvd går inte att skjuta ut luckan så man kan lägga i en DVD. Det är bara den lysdiod som ska blinka grönt vid uppstart som nu blinkar orange, det är enda livstecken. På baksidan av datorn finns fem dioder som beroende på färger grönt, orange, rött ska visa var i datorn felet är. Men de lyser inte alls alla fem är helt svarta. rekommendationen i handboken är bara att man kollar att sladden sitter i vägguttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
21 minuter sedan, skrev BillyDeKid:

Men de lyser inte alls alla fem är helt svarta. rekommendationen i handboken är bara att man kollar att sladden sitter i vägguttaget.

Det får nog i det här fallet tolkas som att det just betyder att strömförsörjningen inte fungerar. Sen om det beror på att (något i) nätaggregatet har gått sönder eller att det är något på moderkortet är ju svårt att säga. Om du har möjlighet så kan du pröva med att koppla bort allt som kan dra ström, t ex allt som är anslutet och om du dels har ett separat grafikkort och dels en processor med inbyggd grafik så ta ur det separata kortet. Detta för att belasta strömförsörjningen i datorn så lite som möjligt vilket kanske kan hjälpa i felsökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...