Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kolumner...


Rekommendera Poster

Åsa på jobbet

Jag har 2 sidor i ett excelark, jag vill ha olika bredd på kolumnerna på de två sidorna hur gör jag? Som jag har det nu så är det samma bredd på kolumnerna på båda sidorna och ändrar jag den ena så ändras även den andra, och det vill jag inte. Tacksam för hjälp!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så excel funkar. Excels primära jobb är att räkna, inte skapa snygga rapporter

Vill du ha olika bredd så kan du:

  • Lägga sidorna bredvid varandra istället för under varandra.
  • Lägga "sidorna" på olika flikar.
  • Använda ett lämpligare program (word t.ex).
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Åsa på jobbet

Hej Flitig

Om sidorna ligger på olika flikar så undrar jag om man kan skriva ut dessa två flikar på ett papper, fram och baksida, för det måste jag kunna göra. Samma sak om jag lägger dem bredvid varandra... Har uträkningar i filen så jag måste använda excel

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bredvid: definitivt

Olika flikar: Ja men lite krångligare

Markera båda flikarna: Markera ena fliken namn (längst ner, t.ex "Blad1"). Håll nere knappen [Shift] och klicka på på den andra fliken så att båda blir markerade.

Skriv ut. Om din skrivare är inställd på 2-sidig så blir det som du vill. Annars gå via Arkiv->Skriv ut  osv

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, skrev MH_:

Markera båda flikarna:

Är det då inte så att man "manuellt" även behöver avmarkera flikarna efter utskrift?

Är båda markerade och man skriver något på ena bladet så skrivs samma text på det andra.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev MH_:
  • Lägga sidorna bredvid varandra istället för under varandra.

Ange utskriftsordningen för sidorna i ett kalkylblad - Excel (microsoft.com)

 

TILLÄGG

Fast det räcker ju med att placera informationen/"sidorna" bredvid varandra så behöver utskriftsordningen inte ändras (i det här fallet med två sidor).
 

Redigerad av ChristerE
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Åsa på jobbet

kan inte göra det, för ibland måste jag radera rader och ibland lägga till... och då blir det fel på sida 2...

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker att två blad låter enklast.

 

Men, En helt annan variant där du utnyttjar olika programs styrkor:

Låt dina tabeller och beräkningar stå kvar i excel

 

Markera tabell/sidan 1 och kopiera.

Gå till word och klistra in med länk ("länka och använd målformatmallar")

Samma sak med tabell/sidan 2

Formatera sedan dina tabeller i word så att det ser ut precis som du vill.

Om du ändrar något värde i Excelfilen så bör det även ändras i word. I alla fall om båda filerna är öppna. Om du trixar med kolumnbredd och liknande i excel så struntar word i det (om du inte döljer, tar bort etc.).

 

om uppdateringarna krånglar så kan du högerklicka på tabellen i Word och be programmet att uppdatera länken (eller trycka F9).

 

Nu har du excelboken som ett arbetsblad med beräkningar och allt. Medan word fixar din utskrifts-rapport med formateringar, utseende och annat "tingeling".

 

Du kan väl testa och se om det funkar.  (Obs att den Gråa fältmarkeringen inte syns när du skriver ut)

Redigerad av MH_
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämpligast verktyg kanske egentligen är Adobe Acrobat och där skapa formulär. Det är mer lämpat för utskrift och har beräkningsfunktioner. 
 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu


×
×
  • Skapa nytt...