Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

två skärmar varav en har fått roterad bild


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har utöver datorns skärm ytterligare en skärm. Något skumt har inträffat (tryckt på fel knapp)  ? Såhär är det: då jag ställer in "utvidga dessa skärmar" så blir texten på extra skärmen upp och ner. Någon som har ett  "stalltips"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Finns det ingen menyknapp på skärmen där du kan rotera bilden?

Nej det verkar inte finnas på menyn. Nu är det så att menyn är på engelska vilket en 85 åring ej behärskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Cecilia:

?????

Vad menar du?

Var finner jag aktuell pil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Torparen:

Nej det verkar inte finnas på menyn. Nu är det så att menyn är på engelska vilket en 85 åring ej behärskar

Om du inte förstår kanske du kan ta ett foto av hur det ser ut och bifoga bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Torparen:

Var finner jag aktuell pil

Syftar du på detta?

Citat

Håll bara in Ctrl + Alt och tryck på någon av piltangenterna beroende på vilket håll du vill rotera skärmen.

Så syftar piltangenterna på tangenterna som har en pil som pekar uppåt, nedåt, höger eller vänster. Vilken som är aktuell i ditt fall får du pröva dig fram till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Syftar du på detta?

Så syftar piltangenterna på tangenterna som har en pil som pekar uppåt, nedåt, höger eller vänster. Vilken som är aktuell i ditt fall får du pröva dig fram till.

Ja jag har tryckt på alla pilar (tror jag)  inget resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja jag har tryckt på alla pilar (tror jag)  inget resultat

Med Ctrl- och Alt-tangenterna nedtryckta samtidigt?

I så fall är det ju inte den inställningen du har råkat aktivera.

 

18 timmar sedan, skrev Torparen:

Såhär är det: då jag ställer in "utvidga dessa skärmar" så blir texten på extra skärmen upp och ner.

Menar du att det blir korrekt om du väljer något annat än "utvidga" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Med Ctrl- och Alt-tangenterna nedtryckta samtidigt?

I så fall är det ju inte den inställningen du har råkat aktivera.

 

Menar du att det blir korrekt om du väljer något annat än "utvidga" ?

Ja det menar jag. Ctrl + pil bara datorns skärm som ändrar sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Torparen:

Ctrl + pil bara datorns skärm som ändrar sig

Du behöver ha muspekaren på den skärm som ska ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du behöver ha muspekaren på den skärm som ska ändras.

Ja du det hjälper ej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to två skärmar varav en har fått roterad bild
2021-04-13 15:32, skrev ChristerE:

Fungerar det inte med tangenterna så går det att ändra skärmorienteringen i Inställningar (fanns också med i tipset från Thirteen). Se bara till att ha aktuell bildskärm markerad.


https://www.enkelteknik.se/bilden-ar-upp-och-ner-pa-skarmen


 

Jag har testat alla tips ni sänt, inget funkar emotser tacksamt ytterligare tips. Kan också nämna att för ca en vecka sedan funka det. Den ända förändring jag gjort är att kopplade bort skärmen tillfälligt (tror jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-13 14:08, skrev Cecilia:

Du behöver ha muspekaren på den skärm som ska ändras.

Ändrades det på någon skärm när du tryckte Ctrl+Alt+samtliga pilar eller Ctrl+samtliga pilar?

Det senare skrev du tidigare fungerade på datorns egen skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ändrades det på någon skärm när du tryckte Ctrl+Alt+samtliga pilar eller Ctrl+samtliga pilar?

Det senare skrev du tidigare fungerade på datorns egen skärm.

Ja då jag trycker Ctrl+Alt + samtliga pilar ändras det lika på båda skärmarna Ctrl + pilar händer inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är annorlunda nu än förut?

2021-04-13 13:18, skrev Torparen:

Ja det menar jag. Ctrl + pil bara datorns skärm som ändrar sig

Har du gjort någon annan förändring eftersom båda skärmarna nu påverkas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Så det är annorlunda nu än förut?

Har du gjort någon annan förändring eftersom båda skärmarna nu påverkas?

Sorry jag är nog lite "virrig"  Ctrl+pil ingen reaktion. Ctrl+Alt samt pil reaktion båda skärmarna. Nu stänger jag i dag vi hörs, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare skrev du att Ctrl+Alt samt pil bara påverkade datorns egen skärm. Det har ändrats till att det påverkar båda skärmarna. Vad har du gjort för något som har förändrat beteendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att jag haft 3 stråkar så minnet är dåligt. Nu är läget så att då jag försöker få delade

skärmar så släcks externa skärmen då jag trycker på Ctrl Alt pilar så är det enbart datorskärmen som påverkas. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Nu är läget så att då jag försöker få delade

skärmar så släcks externa skärmen

Har du ställt in att du ska ha utvidgade skärmar?

 

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Det är ju så att jag haft 3 stråkar så minnet är dåligt.

Ett förslag är att du har ett block vid datorn där du kan skriva när du gör en ändring i inställningar eller annat och på vilket sätt du ändrar. Det skulle nog förenkla livet för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så enkelt som att:

1: Har du klonat skärmarna - > då roteras båda (vilken som än är i fokus)

2: Har du utvidgat skärmen, dvs har två skrivbord är Windows såpass smart att den aktiva skärmen roteras och med aktiv menar jag den där du har placerat muspekaren.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna den här sidan  https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.687748/rotera-skarm-windows

 

kolla dom som är rödmarkerade "Liggande Vänd " som jag tror att det är annars "Stående Vänd"

 

HANS

Se till att markera den skärmen som det gäller

 

 

 

Citat

 

Har din skärm hamnat upp och ned, eller kanske på sidan? Det kan råka hända om du av misstag trycker en tangentkombination, och vet du inte vad du tryckte på kan det vara knepigt att komma tillbaka – särskilt om du måste läsa allting stående på huvudet…

Att funktionen alls existerar beror på att det finns många tillfällen där det är användbart. För att arbeta med dokument är det till exempel bra med en stående bildskärm i stället för en liggande, eftersom formatet då passar bättre och det ryms mer information. Det kan också finnas sammanhang där en skärm behöver monteras upp och ned, till exempel i ett tak.

 

Om du inte har stött på problemet än, kan det ändå vara användbart att känna till var inställningarna finns. Och dessutom kan du ju alltid använda knepet för att retas med dina vänner… Så här går det till i Windows 10.

1. Klicka på Startknappen.
2. Klicka på Inställningar.
3. Klicka på System.
4. Klicka på Visningsalternativ.
5. Rulla ned till Orientering.
6. Nu kan du välja hur skärmbilden ska visas – liggande, stående, liggande (vänd) eller stående (vänd).

Kortkommando

Det finns även ett ännu enklare kortkommando för att vrida skärmen i alla riktningar. Håll bara in Ctrl + Alt och tryck på någon av piltangenterna beroende på vilket håll du vill rotera skärmen.

Skärm Med enkla inställningar kan du vända skärmbilden upp och ned, eller på sidan.

 

 
 
 
Skärmklipp.JPG
Redigerad av Mikael63
Flyttat citerad text till en citatruta. F.ö. samma info som i inlägg nr 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...