Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skräppost, vill minska mängden


DAL30
 Share

Rekommendera Poster

Det börjar att bli jobbigt!

Vad skall jag göra för att förhindra/minska mängden Spam-post, som dagligen kommer med min E-post?

Inte bara med avsändare Telia utan en mängd andra avsändare skickar varje dag mängder av Spam, som i vissa fall

kan bli uppåt hundratalet Spam dagligen.

Hjälp mig!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Microsofts Outlook.com, före detta hotmail som e-posttjänst och tycker att deras antispam lösning fungerar jättebra.

 

Använder du någon tredjepartstjänst, typ outlook.com eller gmail eller så? Då gäller det helt enkelt att markera e-brev som skräp så filtret lär sig mer och mer vad som är okej och inte.

 

Om du har e-post hos din internetleverantör, så får du fråga dom vad dom har för grundskydd, antagligen har dom inte något jättebra för internetleverantörer brukar inte lägga så mycket tid och energi på sin e-posttjänst. Sen kan man komplettera med skydd lokalt på ens dator, men i dagens värld med uppkopplade mobiler och grejjer så är det inte idealiskt.

 

Jag körde en gång en helt egen e-postserver och det var väldigt mycket jobb med anti-spam så jag förstår att vissa företag inte lägger så mycket tid på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är några av avsändarna seriösa så finns en länk längst ner i mailet där du kan be dem sluta skicka fler mail. Enligt eu-lagstiftning. De oseriösa använder du skräppostfilter till. Det kan du hitta i ditt epostprogram, din mail-leverantör eller om din dator har antivirusprogram med epostfiltrering. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort TACK  .M Stormuffin!

Du gav mig en del förslag och tankar.

Jag undersöker vidare möjligheterna.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ETT  STORT  TACK,  polken!

Det du skrev har gett mig goda möjligheter.

Jag kollar och väljer.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Du skriver Telia. Innebär det att du har Telia som epostleverantör? Det är iaf. många som har stora problem med skräppost hos Telia och det verkar inte finnas något bra filter där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

TACK, TACK, Pelle Penna!

Det var ett bra tag sedan jag var inne på denna sida. Olika anledningar finns.

Det du skriver är bra att veta. Det har verkligen då och då varit problem med Telias

E-post-leverans.

Jag har ju möjlighet att använda det jag tidigare använt, nämligen Mozilla Thunderbird.

Är det ett bättre alternativ för E-post?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största nyttan är det ju om du byter din mejladress från ...@telia.com till någon ...@gmail.com eller ...@outlook.com. Men viss nytta kan man få genom att använda Thunderbird i stället för att läsa sina mejl på Telias webbsida med en webbläsare som Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spam

Finns två sätt att hantera dessa

1: På servernivå. jag har mina primära adresser på gmail (sekundära på Microsoft-tjänst, live.com/se/..) Gmail är mycket framgångsrika på att mota skräppost i innan det når mig. (MS borde vara lika bra)

2: Via mailprogram på datorn med egen rutin för att hantera skräppost. Thunderbird har nämnts som har  ett effektivt filter som lär sig. (det var längesedan det lärde sig något för mig dock pga gmail inte släpper igenom något alls)

 

 

Att klicka på länk i mail för att bli av med skräpposten fungerar enbart om det är seriösa företag bakom, om bolag du har handlat från/registrerat dig på. Nigeria-brev går inte att säga nej till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Skräppost, vill minska mängden
 Share

×
×
  • Skapa nytt...