Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktuella hot - behöver dessa nån åtgärd?


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Windows har hittat potentiella hot i dessa. Behöver man bry sig? Är det nåt som ställer till problem? Det finns inga rekommenderade åtgärder för övrigt. Man kan ju inte bara klicka på den grå knappen "Vidta åtgärder" utan att veta vad  som händer, och sen gör Windows nåt som man inte vill.

 

1701380313_Aktuellahot.png.03fdd27095f24ceb5bf16a503fa8ea13.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ut att fått in två program som har åkt snålskjuts vid någon tidigare installation. Vidta åtgärder och se fall Windows lyckas ta bort dem. Eller vänta på Cecilia som är den som kan guida för en grundlig borttagning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ask toolbar brukar vara ett gissel i webbläsaren så kan du ta bort detta såg det. Ang. Speccy så vågar jag inte uttala mig. Jag har detta själv i datorn, men det kan vara som Thirteen skriver att du fått in det via en annan installation och då vet jag inte

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bundleinstaller bör innebära att det är installationsfilen för Speccy som Defender reagerar på och då för att det ingår något reklamprogram i den. Under installationen får du valet att installera detta onödiga program eller inte. Jag vet inte hur du valde och eventuellt handlar Ask Toolbar om just detta reklamprogram som medföljde installationsfilen oavsett hur du valde.

 

Har du sett till något nytt som handlar om sökmotorn eller -sidan Ask i någon webbläsare?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du sett till något nytt som handlar om sökmotorn eller -sidan Ask i någon webbläsare?

Nej inte vad jag kommer ihåg.

 

Jag har blockerat båda apparna. Har faktiskt en hel radda med liknande varningsmeddelanden om låg risk. Ska köra detta på allt, det är väl lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtliga hot påverkar samma installationsfil i Hämtade filer. Får nog ta bort det installationsprogrammet, Smartscore X2 Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller borde jag avinstallera programmet? Det har kommit ut en ny version för inte så länge sen, kostar lite pengar i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite mer info. Ser ut på liknande sätt för alla hot.

 

Och efter att ha stängt av asktoolbar är det återigen aktivt.:angry:

 

683549783_Objektsompverkas.png.ae870049c559e0bd3cbfb69fbfcf3865.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer i Downloads (Hämtade filer) är ju nedladdade installationsfiler och de kan ju bara göra något när du kör dem. Upp till dig om du vill ha kvar eller inte.

 

Filer som ligger i Installer hör till installerade program och används även vid avinstallationerna normalt. De körs inte utan att du gör något först som ominstallerar, reparerar eller avinstallerar.

 

28 minuter sedan, skrev Tomas E:

Eller borde jag avinstallera programmet? Det har kommit ut en ny version för inte så länge sen, kostar lite pengar i och för sig.

Omöjligt för mig att veta om det ingår reklamprogram även i den installationsfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen svårt att se att själva programmet SmartScore X2 skulle vara infekterat av något "vid leverans". Det handlar om en programvara för att skanna in noter med, och kan mycket väl vara lika populär som t ex Finale, Sibelius m fl.

 

Jag ska kolla upp alla tips i alla fall. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet är det bra att skilja på virus och andra skadliga program resp annons- och reklamprogram. Ask Toolbar tillhör det senare och det är ju väldigt många bra och önskvärda program som skickar med något annat program,  toolbar eller något annat som gör att de kan tjäna lite pengar. Normalt kan man då under installationen välja bort dessa onödiga saker och det är ju inte ens säkert att man efter ett tag kommer ihåg att man gjorde det.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är van att installera program, men inte är tillräckligt uppmärksam, så är ju proceduren i stort sett likadan oavsett program.

Man får ange en plats och man väljer den föreslagna utan att blinka, man får läsa licensvillkoren och det gör man på 0,7 sekunder och accepterar dem, man godkänner att fortsätta, välja genvägar osv osv.

Många klick på Next, next, next och när man är klar har man installerat 3-4 program som man inte har en susning om vad de ska vara till för.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man är van att installera program, men inte är tillräckligt uppmärksam, så är ju proceduren i stort set likadan oavsett program.

Man får ange en plats och man väljer den föreslagna utan att blinka, man får läsa licensvillkoren och det gör man på 0,7 sekunder och accepterar dem, man godkänner att fortsätta, välja genvägar osv osv.

Många klick på Next, next, next och när man är klar har man installerat 3-4 program som man inte har en susning om vad de ska vara till för.

Helt rätt. Det gäller att vara vaken och även ev. se små ibockade rutor osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

I det här fallet är det bra att skilja på virus och andra skadliga program resp annons- och reklamprogram. Ask Toolbar tillhör det senare och det är ju väldigt många bra och önskvärda program som skickar med något annat program,  toolbar eller något annat som gör att de kan tjäna lite pengar. Normalt kan man då under installationen välja bort dessa onödiga saker och det är ju inte ens säkert att man efter ett tag kommer ihåg att man gjorde det.

Sant! Jag borde kanske börja med att avinstallera och installera om programmet och titta efter alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man är van att installera program, men inte är tillräckligt uppmärksam, så är ju proceduren i stort set likadan oavsett program.

Man får ange en plats och man väljer den föreslagna utan att blinka, man får läsa licensvillkoren och det gör man på 0,7 sekunder och accepterar dem, man godkänner att fortsätta, välja genvägar osv osv.

Många klick på Next, next, next och när man är klar har man installerat 3-4 program som man inte har en susning om vad de ska vara till för.

Haha! Jo det gör man ju oftast. Särskilt som det är program man tidigare använt, seriösa program som man inte misstänker om något ont. Jag ska lusläsa villkoren före ominstallationen. :thumbsup:

Redigerad av Tomas E
Före, inte efter. ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den information som du har visat i tråden så har ju inget olämpligt installeras utan bara att  det finns installationsfiler i datorn så det verkar ju som att du har valt bort det onödiga.

 

Om du inte har valt bort dvs onödiga saker har installerats så kommer de inte att tas bort bara för att du avinstallerar huvudprogrammet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Enligt den information som du har visat i tråden så har ju inget olämpligt installeras utan bara att  det finns installationsfiler i datorn så det verkar ju som att du har valt bort det onödiga.

 

Om du inte har valt bort dvs onödiga saker har installerats så kommer de inte att tas bort bara för att du avinstallerar huvudprogrammet.

Okej, kanske bättre då att bara tillåta dessa aktiviteter för att slippa meddelanden från Windows Defender?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...