Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logitech lägger ner universalfjärrkontrollerna!


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

I fredags meddelade Logitech att de lägger ner tillverkningen av deras olika universalfrjärrkontroller. Även om de lovar för tillfället att de kommer att fortsätta stödja dem så misstänker jag att det inte kommer att hålla länge, för jag antar att det kostar pengar att ha någon som följer utvecklingen av de myriader av apparater som tillkommer varje år och som ska då införlivas i mjukvaran. Särskilt med tanke på att de anger, som jag förstår det, anledningen till att lägga ner för att det inte är lönsamt att fortsätta. Detta trots att de i princip haft monopol på sin lösning. Nåja, tydligen måste det vara kunderna det är fel på då de nöjer sig med appstyrda saker (fast man kan ju styra Harmony med app också om man är lagd åt det hållet)

Jag har haft en Harmony Hub och dess medföljande fjärrkontroll (som man kan programmera alla knappar i så som man vill ha dem) i jag vet inte hur många år. Det är en fröjd att bara behöva trycka på en knapp utan att behöva ta fram mobilen för att titta var man ska trycka för att starta TV, Yamahahögtalare, AppleTV, telia digitalbox, chromecast, blureay eller Phillips Hue. Man kan till och med styra allt med rösten om man vill det (google assistant), men jag har inte utforskat det så mycket då det verkar bökigt att konfigurera det så som man vill ha det. Har aldrig sett något som skulle kunna ersätta det. Lite fascinerande att de aldrig fått någon nämnvärd konkurrens till huben/frjärrkontrollen (upplys mig gärna om det finns). Antar att de få som finns anser att mobilappar är en vettig lösning, men jag tycker att det är onödigt bökigt när man med en fjärrr sköter allt mycket snabbare och enklare.
Blir nog svårt att hitta en ersättare som klarar av att ha lika stor databas med multimediaprylar som stöds. Huben lär väl hålla några år till och en får hoppas att det då kommit något likvärdigt.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer ju en fördel med open source, om dom istället för att rätt och slätt lägger ned produkterna så vore ju det toppen om dom lade ut firmware och stöd-programvara som open source.

 

Det kanske finns vissa legala hinder med databasen med enheter, men då kan dom hoppa över att lägga ut den som open source och låta communityt bygga en egen databas på nytt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...