Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varnings SMS från räddningstjänsten


.M
 Share

Rekommendera Poster

Blev väckt av att jobbmobil plingade, det var ett sms från räddningstjänsten om att det brinner i en industrilokal i området och det kan vara bra att stänga fönster. 

 

Men konstigt nog var det bara jobbmobil som fick sms och den bör ju vara registrerad på jobbet som inte är i det aktuella området. Så hur klurade dom ut att jobbmobilen var i området, men inte min egna mobil som låg bredvid? Har jag anmält mig till någon slags lista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ett val en bit in i menyerna på din telefon som du vill få SMS av denna typ. Hittar i min Android "Trådlösa varningar vid nödsituationer".

Kan vara denna jag tänker på, kika  i telefonerna om du har det och om det är aktivt i endera.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan man läsa vad Krisinformation skriver om vad som krävs för att få ett SMS: https://www.krisinformation.se/artiklar/vma-via-sms---sa-funkar-det

Citat

Man måste dock antingen befinna sig i området som varningen gäller, eller ha telefonnumret adressregistrerat inom området. Om telefonen är avstängd, om du har dålig täckning eller om du befinner dig utanför området där ett VMA är utfärdat får du inget SMS.

Kan dessutom passa på och tipsa om appen Krisinformation: https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/appar

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Hittar i min Android "Trådlösa varningar vid nödsituationer".

Ja, jag hittade också detta i min Android.

I iPhone verkar inte motsvarande finnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Monshi:

det finns ett val en bit in i menyerna på din telefon som du vill få SMS av denna typ. Hittar i min Android "Trådlösa varningar vid nödsituationer".

Kan vara denna jag tänker på, kika  i telefonerna om du har det och om det är aktivt i endera.

 

Stämmer, samma i min Android, och denna verkar vara aktiverad som standard, för jag har aldrig ändrat på denna.

Det är ju tänkt som en säkerhetsdetalj, så då är denna aktiverad redan vid köp av mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...