Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fick ett meddelande på telefonen... Brådskande!


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

God morgon

 

Är lite skakis men antagligen är det bara ett tomt hot...

 

Jag brukar inte använda Firefox i mobilen (Android) men iband gör jag det. Det är lite svårt att navigera med den webbläsaren efter att man gjorde om dess funktioner. Hamnade långt bort från där jag brukar vara och fick en popup med ljud som sade "Attentione" (säkert felstavat). I rutan stod att man (oklart vem) på grund av hackningsförsök på androidtelefoner tagit fram en uppdatering och om jag inte uppdaterade så kommer min mobil att låsas inom en dag. Jag blev lotsad till Play butiken men stängde den. Startade om telefonen och webbläsaren. Sidan var ju öppen (fick samma meddelande) men stängde den. Mitt säkerhetsprogramm säger att allt är OK. Ska jag vara orolig nu? Kommer att ladda upp min gamla telefon för säkerhets skull. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter mest som att du kommit in på en sida med en annons och därmed bör inget hända i mobilen så länge som du inte laddar ner appen du kom till i Play-butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det låter mest som att du kommit in på en sida med en annons och därmed bör inget hända i mobilen så länge som du inte laddar ner appen du kom till i Play-butiken.

Hej.

 

Hoppas att det är så... Har haft liknande pop-ups förr men inte som velat skicka mig till Play butiken. Få se hur det går. Skulle jag förlora Ff är det ingen katastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev DePhaz:

God morgon

 

Är lite skakis men antagligen är det bara ett tomt hot...

 

Jag brukar inte använda Firefox i mobilen (Android) men iband gör jag det. Det är lite svårt att navigera med den webbläsaren efter att man gjorde om dess funktioner. Hamnade långt bort från där jag brukar vara och fick en popup med ljud som sade "Attentione" (säkert felstavat). I rutan stod att man (oklart vem) på grund av hackningsförsök på androidtelefoner tagit fram en uppdatering och om jag inte uppdaterade så kommer min mobil att låsas inom en dag. Jag blev lotsad till Play butiken men stängde den. Startade om telefonen och webbläsaren. Sidan var ju öppen (fick samma meddelande) men stängde den. Mitt säkerhetsprogramm säger att allt är OK. Ska jag vara orolig nu? Kommer att ladda upp min gamla telefon för säkerhets skull. ?

Varför skulle FF på detta sätt informera först om att webbläsaren är utsatt för ett hackningsförsök och "påtvinga" till en sajt för uppdatering. Hur vet du att du kom till rätt "Playbutik"?

Nej, då kommer en vanlig extra uppdatering direkt via playbutiken per automatik, du behöver inte göra någonting. Alla uppdateringar kommer ju därifrån, du får möjligen info om att kunna installera i förtid manuellt, annars sker det med automatik efter några dagar ändå. Du kan med lätthet också se om det är någon uppdatering på gång för varje app du har installerat därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det känns ju inte logiskt att Ff skulle informera. Känns mer som om någon redan hackat telefonen och påtvingar en "uppdatering" för att inte ställa till något. Kontrollerade mina uppdateringar och allt är OK, inget är tillgängligt. Håller också i bakhuvudet att Android telefoner sägs vara mer sårbara än de med andra OS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. 

 

Det har nu gått mer än 24 timmar så vi får anta att det var ett "tomt hot" från någon skurril webbsida jag blev länkad till. Ff är ju mycket svår att navigera i sedan mobilversionen fick nytt utseende. I Google Chrome har jag förhindrat (de flesta) popup fönster men har inte kikat på inställningarna i Ff. Jag får gå in och göra mig några bokmärken i webbläsaren (förutsatt att jag kan exportera bokmärken som jag kan i desktop versionen) och sedan avinstallera den. Har några flikar öppna som jag vill kika på igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...