Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krock


smurfaren1987
 Share

Rekommendera Poster

smurfaren1987

Hej.

 

Kan man i Excel på något sätt kontrollera så att två cirklar "inte krockar med varandra".

Detta är ju mer "en matematisk" grej egentligen, men ofta är Excel folk bra på matte!

 

X är höjdskillnad mellan hjul 1 och hjul 2

Y är sidoskillnad mellan hjul 1 och hjul 2

D1 är hjul 1

D2 är hjul 2

 

Jag förstår ju att "minsta värdet" är

Radien av D1 + Radien av D2.

 

Men hur gör jag "checken" av hur "aktuellt avstånd är" baserat på X, Y, D1 och D2 ?

Dvs. någon form av axelavstånd.

 

Just nu skissar jag upp det på ett papper varje gång, men vore ju smutt få en formel på det.

Har fått en formel som funkar "någorlunda", men lämnar en gråzoon, då min matematiska hjärna begränsar att se D1 och D2 i "refernesvärdet" som en fyrkant. Sätter du två fyrkanter med varandra så får du ett område som är ganska stort som egentligen är "ok", men i första läget då ser ut att vara "ej ok".

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte direkt som detta är ett problem för Excel.

 

Med det sagt så kan detta problem vara ett ganska komplext problem att lösa och det känns som att vi kan behöva verktyg som derivering av uttryck för att nå resultatet. En viss förenkling om alla cirklar ligger i ett plan, med centrum på samma höjd.

Om istället alla cirklar justeras så att de alla vilar på ett plan då blir det krångligare.
Illustrerat av
bild.png.06a291a2653395a9464c4f41bfece49d.png

För som sagt, i fall ett är det bara deras diameter som spelar in och cirklarna kan ersättas, likställas, med en kvadrat med sidan samma som cirkelns diameter.

 

I fall två då blir det svårare. Kanske nöja oss med det för nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...