Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mobilkamera app för skakiga händer

GunL
 Share

Go to solution Solved by MH_,

Recommended Posts

På grund av alla mediciner jag äter är mina händer skakiga o darriga. Jag letar efter en kameraapp som kan kompensera för detta, dvs har en bra bildstabiliseringsförmåga.

Kan någon ge mig förslag? Har en Android (Samsung)

Du kan inte tänka dig något i stil med ett litet stativ och fjärravtryckare? Det borde ge galet-stabil bild då varken du eller någon annan behöver hålla i telefonen?
Linocell Selfie-stick med stativ och Bluetooth-avtryckare - Selfie-stick | Kjell.com

Nu har jag utgått ifrån att man kan använda även kameran på baksidan ihop med en sån där, jag vet inte om det går eller om det bara är selfie-kameran som gäller.

Posted (edited)

Tack, den är säkert bra, men inte särskilt om man vill fånga en ögonblicksbild. Det är ju mest det man använder mobilkameran till. inte särskilt användbar utomhus heller, eller hur. Vid min ålder (82) är det ju heller inte selfies som är min glädje :thumbsdown::lol:. Nej, en app tänkte jag mig som kompenserar ostadiga händer och skärper upp suddiga foton, eller rättare...att hindra att dom blir suddiga. Vanlig inställning att skärpa upp räcker inte.

Edited by GunL
lite klargörabde av vad jag menar

2 timmar sedan, skrev GunL:

På grund av alla mediciner jag äter är mina händer skakiga o darriga. Jag letar efter en kameraapp som kan kompensera för detta, dvs har en bra bildstabiliseringsförmåga.

Kan någon ge mig förslag? Har en Android (Samsung)

Det blir inte bättre med en app än vad kameran klarar av. Moderna mobilkameror i de övre prisklasserna har bra bildstabilisering inbyggda i den kamera-app som medföljer. Det brukar också gå att manuellt ställa slutartid och exponering. Har du testat t ex iPhone 11 ?

En sak du faktiskt kan göra är att ställa upp ISO-talet (ljuskänsligheten). Då offrar du lite bildkvalitet men bilderna tas med kortare exponeringstid (ju snabbare bilden tas desto mindre hinner det skaka). Troligtvis står ISO på Auto. Ju högre tal desto "grynigare" bilder, men kanske mindre skakiga.

Testa i kamera-appen du redan har.  Jag har ingen Samsung-telefon, men jag tror att du måste byta till PRO-läget i appen för att kunna ändra ISO-tal.

Experimentera och se om det funkar. Ett riktigt högt ISO-tal ser ut som @£$€. Men du kanske hittar en bra kompromiss.

Ett alternativ till de klassiska stativet som .M tipsar om är en s.k "gimbal". Det är ett mindre handhållet stativ som innehåller ytterligare mekanisk stabilisering (om du nästan har blivit överkörd av skateboard-ungar på stan så filmar de troligtvis varandra med någon liknande tingest) .

https://www.mediamarkt.se/sv/category/_gimbals-680032.html

Men, även om det är mindre än ett "vanligt" stelt stativ så är det ju klumpigare än en ren telefon.

Förmodligen vet du redan det här, men vad tusan: 

Jag tror att de flesta mobiler är maximalt stabiliserade som det är. Tillverkarna har anpassat stabiliseringen till hårdvaran i varje modell. En app tillför nog inte så mycket. Det här kan möjligen skilja på äldre telefoner.

Däremot kan olika mobiler skilja sig rätt så mycket. Först och främst är de olika ljuskänsliga så de kräver olika exponeringstid. Tyvärr är det inte lätt att lista ut vilken telefon som är bäst. Ett lågt F-tal på optiken är naturligtvis bra. Men sensorn skiljer också väldigt mycket och där är det inte lika lätt att veta vilken som är ljuskänsligast  (en stor sensor är bra. Men en mindre kan vara bättre om den har lägre upplösning...).

Kamerans inbyggda stabilisering skiljer också. En del har bara elektronisk stabilisering medan andra även har mekanisk kompensation (de försöker röra linserna eller sensorn åt motsatt håll jämfört med dina skakningar). Tyvärr är beskrivningarna på telefonerna ganska obegripliga. Det är en röra mellan t.ex olika stabiliseringsteknik vid filmning och foto.

Du får nog läsa tester och be att få pröva bekantas telefoner för att se vilken som passar dig bäst.

• Like 3

Polken, jag har precis köpt en Samsung A52, så jag får hoppas den kompenserar bättre än den jag har

MH, tack för ditt långa inlägg. Som jag redan skrivit till Pojken har jag precis köpt en Samsung A52. Får väl träna på att låsa armarna mot kroppen, blir lite bättre bilder då

• Solution

Hej Gun.

Din telefon har optisk bildstabilisering så du får nog så mycket hjälp du kan få av telefonen. Läget "Super Steady" använder elektronisk svaj-utjämning men det gäller bara för filmning.

Förutom att "låsa armarna mot kroppen," så tycker jag ändå att du skall titta igenom inställningarna i din telefons kamerapp. Om du får ner slutartiderna  på något vis så märks skakningarna mycket mindre. Om det finns ett Sport-eller actionläge så är det enklast. Annars kan du gå in i Pro-läge och ändra till ett högre ISO-tal.

Du kan väl testa i alla fall. Det är bara att byta tillbaks till Auto om det blir konstigt.

Om det saknas ett sportläget så kanske det går att lägga till. Det här är instruktioner för en äldre telefon

https://www.samsung.com/se/support/mobile-devices/hur-kan-jag-lagga-till-sportlage-till-min-samsung-galaxy-s9-s9-plus-kamera/

MH, jag har ju ingen av Samsungs flaggskeppsmodeller, bara en S52 som nog kommer med posten i morgon. Jag skall kolla den och återkomma med ev nya frågor. Tack skall du ha!

Phenomen

Camera Zoom FX nämns när man googlar. 

Apple brukar vara bäst när det gäller accessibility och finns inte nåt där, förvänta inte nåt från android. 

Personligt dock. 

Edit!

skriv dock till Apple med dina önskemål. De lyssnar när det är sådana features. 

Edited by Phenomen

Till alla som svarat

Min nya A52 mycket bättre än nuvarande mobilen, så jag är nöjd med A52

Tack alla!

• Like 2