Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slö dator


D4D
 Share

Rekommendera Poster

Vi har en Dell Latitude E7440 och gratisversionen av windows 10 som vi har laddat ner från nätet. Datorn är ganska slö och jag undrar om det har med gratisversionen av windows 10 att göra. Problemet har inget att göra med nätverket utan det är datorn. Kan det hjälpa att ladda om windows 10. Hur gör man i så fall? Eller kan det bero på något annat? Tacksam för tips om vad man kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Kort svar: Köp ny dator!

 

Långt svar: Dell Latitude E7440 kom 2013/14 och kom med Intels Core i#-cpu 4000-generationen. Visst kan datorn bli lite rappare med en ominstallation och ev. installera mer internminne. Om den inte redan har en ssd så ger installation av en sådan mer sprutt, ominstallation är så klart ett måste.

I grund och botten är datorn 7-8 år gammal och och har prestanda därefter, så det går i praktiken inte att få den att kännas som en ny dator oavsett vad för åtgärder du gör.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev D4D:

Vi har en Dell Latitude E7440 och gratisversionen av windows 10 som vi har laddat ner från nätet. Datorn är ganska slö och jag undrar om det har med gratisversionen av windows 10 att göra. Problemet har inget att göra med nätverket utan det är datorn. Kan det hjälpa att ladda om windows 10. Hur gör man i så fall? Eller kan det bero på något annat? Tacksam för tips om vad man kan göra.

På denna sajt kan du faktiskt hitta lämpliga tillbehör som passar just din dator, och till hyfsade priser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-08 08:58, skrev Datordanne:

Visst kan du få fart på din dator. Har du gjort en uppgradering till Window 10 så kan du ladda ner en kopia och köra en ren/ny installation. Det behövs inga serienummer. 
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Lycka till.

Jag har gjort en uppgradering genom länken du skickade men jag förstår inte vad du menar med ren/ny installation. Menar du att jag ska rensa datorn och lägga en ny kopia av windows 10? Hur rensar jag datorn i så fall?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev D4D:

Jag har gjort en uppgradering genom länken du skickade men jag förstår inte vad du menar med ren/ny installation. Menar du att jag ska rensa datorn och lägga en ny kopia av windows 10? Hur rensar jag datorn i så fall?

 

MVH

Tänker du göra en "ren installation" föreslår jag att du plockar ut din licensnyckel för Windows 10 innan du raderar allt.

Om jag läst rätt levererades din dator med Windows 7. Det betyder att licensnyckeln inte ligger i BIOS på dator.

Skall du kunna aktivera Windows 10 utan att köpa en ny licens behöver du plocka fram licensnyckeln först.

 

Ett bra program, som även tar fram hårdvarauppgifter är Belarc Advisor. Kör programmet så får du licensnyckel samt hårdvarainformation. Belarc Advisor är kostnadsfri och du hämtar den här:

 

https://www.belarc.com/AdvisorDownloadEmail

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...