Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
vohubbe

Ubuntu

Rekommendera Poster

vohubbe

Hej

är fortfarande rätt ny på Linux (typ 1,5 år) och jag börjar reagera på att Linux framhäver "Ubuntu" som bästa alternativ till Windows...

Jag håller inte med, har testat otaliga versioner av Ubuntu, senast 21.04 beta, men ingen ver har installerats utan X antal Errors, med olika resultat, jag börjar blir sååååå trött på Ubuntu, BTW jag kör Linux Mint, som är mycket mera tilltalande för Windows användare (tycker jag). Jag tycker att om Linux ska attrahera Windowsanvändare att går över så är inte Ubuntu svaret, Mint är mycket bättre och enklare för Windows användare att förstå och att navigera i.

Jag är klar med min uppfattning, Vill man lockar över Windowsanvändaren, lanserar Linux Mint stenhård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Phenomen

för windows ja, sedan ska du testa kde. tror du kommer att gilla det mer. Med tiden om du börjar bli bekväm, så upptäcker du antagligen arch & i3 och tillhör då eliten :)

Själv kör jag ubuntu server 20.04 med openbox och ett par gui-apps som pcmanfm, firefox vscode mm. Börjar bli känslig för bloatade DE :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen
Postad (redigerade)

Som det sägs på flera ställen ”Linux är inte Windows”. Tycker att det är befriande om man på Linux sidan utvecklar något eget som inte härmar Windows. Samtidigt så förblir det en öppen fråga hur man gör ett användarvänligt och snyggt gränssnitt. Då blir det nog oundvikligt att olika operativsystems gränssnitt närmar sig varandra och liknar varandra på flera punkter…

Redigerad av Thirteen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
5 timmar sedan, skrev vohubbe:

har testat otaliga versioner av Ubuntu, senast 21.04 beta, men ingen ver har installerats utan X antal Errors

Beta-versioner har errors. Kör en stabil release istället, oavsett om det är Linux eller Windows.
Linux Deepin är en dist som tydligen ska tilltala Windowsanvändare. Har själv bara sneglat på den och den är väl "mysig".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Kan nog hålla med om att det är "olyckligt" om man till en van Windowsanvändare säger "Pröva Linux, börja med Ubuntu".

Mint eller MX kan vara bättre val att börja med. Ja även Deepin om man inte har något emot dess ursprungsland. Därefter kommer experimentlustan att ta över. Som van Windowsanvändare vill man nog att det som ("trots allt") fungerar bra i Windows ska återfinnas i Linux när man testar första gången. Även utseendet, det man möter direkt efter att man installerar, spelar nog en stor roll. Möts man av en "startmeny" uppe till vänster kanske man direkt reagerar negativt, innan man får klart för sig att den enkelt kan flyttas och ändras. Eller inse att det kanske inte är så dumt.

Kan vara så att en "vanlig" användare, de som ringer till er för att be om hjälp när datorn strular, inte ska testa mot en helt ren nyinstallation utan i stället få testa en miljö där allt har "tweakats" klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...