Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra datorn till ”min egen”


Gore
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

För ett par år sedan fick jag en stationär dator, när min dåvarande arbetsplats fick nya datorer. Det går dock inte att göra något med den, t. ex. aktivera Windows, mm. eftersom jag saknar lösenord (saknar administrationsrättigheter). Firman kan inte hjälpa mig. Ingen av de nya ansvariga känner till lösenordet till den datorn. Jag använder idag datorn mest som skrivmaskin. Internet fungerar också delvis.

Hur ska jag göra för att blåsa rent datorn? Om jag skulle köpa ett nytt Windows program, så är jag rädd att jag inte kommer vidare i alla fall eftersom datorn inte vill tillåta mig att göra några ändringar. Man får ju numera inga CD skivor, så att man skulle kunna köra från ”scratch”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Du behöver inte köpa en Windows-licens för att testa om det fungerar på den stationära datorn.

Hämta Media Creation Tool här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

 

Spara på datorn.
 

Mitt förslag är att du kör programmet Belarc Advisor som du kan hämta kostnadsfritt här:


https://www.belarc.com/products_belarc_advisor

 

Kör Advisor så får du all hårdvaruinformation om datorn. Den är användbar när du skall hämta drivrutiner för hårdvaran.

Du ser också en del av de licenser för program som finns i datorn. 
Spara informationen så du har den tillhands när du installerat om Windows.

 

Se till att att ha ett USB-minne tillgängligt som är minst 8GB stort. Sätt minnet i ett USB-uttag.

Använd Media Creation Tool till att skapa ett startbart installationsmedia. Media Creation Tool är självinstruerande och det skall inte vara några svårigheter att förstår hur du gör.

 

När det är klart startar du om datorn på USB-minnet och installationen startar.

När du kommer till fönstret där du skall ange licensnyckeln väljer du istället att klicka på texten under fältet, där det står ”Jag har ingen licensnyckel nu”. Då kommer du vidare.

 

När du kommer till val av installationsförfarande där du kan välja mellan två alternativ väljer du det nedre, Avancerad installation.

 

När du väljer det ser du alla partitioner på disken. Markera varje partition och klicka på ”Ta bort”. Gör så tills att du tagit bort alla partitioner och ser enbart en enhet.

Nu klickar du på Nästa för att starta installationen.

 

När allt är klart ser du om datorn fungerar med Windows 10. Du kan då ange en licensnyckel för att aktivera Windows och få alla funktioner att aktiveras.

 

Det här skall inte vara några problem att göra.

Är informationen inte tillräcklig återkommer du.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan behöva skapa USB-minnet som beskrivs av X-men ovan på en annan dator eftersom du inte verkar att rätt att köra något i din dator.
Är datorn köpt utan licens behöver du köpa det också om du inte kan tänka dig t ex Linux istället.

Redigerad av polken
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...