Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Philips smart-TV och soundbar


Lennarteg
 Share

Rekommendera Poster

Jag skaffade nyligen en s.k. Smart-TV - Philips 32PFS6805/12 och en JBL 2.0 soundbar och har lite svårt att få dem att fungera smärtfritt tillsammans och varken säljaren eller Philips support har haft något att komma med.

TV:n har en HDMI1-ARC utgång och jag har inte hittat i TV:ns manual att den TV:n har standarden HDMI-CEC. Det står dock i soundbarens, som jag tolkar det, manual att den är HDMI-CEC kompatibel.

Enda sättet att få ljud i soundbaren är detta:

1) Stäng av allt och dra ur HDMI-kabeln från digitalboxen.

2) Sätt på TV:n och soundbaren.

3) Vänta till det visas "ARC är aktiv" på skärmen.

4) Koppla in digitalboxen och starta den.

 

Då kommer ljudet från soundbaren. Om jag sen går in i TV:ns inställningar och väljer HDMI ljudutgång står det att "Extern förstärkare är aktiv" och soundbaren blir tyst och TV:ns egna dåliga ljud hörs istället. Enda sättet att att få igång soundbaren är att börja om från punkt 1.

 

Det kan inte vara rimligt att det ska fungera så här.

 

Idén till ovanstående punkter fick jag från https://www.trustedreviews.com/how-to/hdmi-arc-and-cec-not-working-try-these-fixes-4041394 , särskilt punkt "2. Replug everything".

 

Om någon med liknande erfarenheter har något tips vore jag mycket tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Philips-TVn du köpt har operativsystemet Saphi, Philips (egentligen TP Vision) egna system.

TVn har stöd för EasyLink, som är Philips namn inom det som omfattas av CEC. CEC har inget med ljudet att göra. CEC har med möjligheten att använda en fjärrkontroll till alla enheter. Med andra ord går det att använda volymkontrollen på TVns fjärr för att reglera volymen på din JBL-ljudlist, om den har stöd för CEC och är ansluten med HDMI-kabel till TVns HDMI1-uttag.

 

Det jag tror du behöver göra för att få det hela att fungera är följande:

 

1. För att fjärrkontrollen skall kunna fungera med din JBL-enhet behöver du gå in i TVns meny och aktivera EasyLink.

Gör så här:

 

Tryck på "Hemma-knappen".

Välj Inställningar

Välj Alla inställningar

Välj Allmänna inställningar

Välj EasyLink och se till att EasyLink är vald till "På".

 

I samma menysystem, välj EasyLink-fjärrkontroll och se till att den är vald till "På".

 

Nu skall EasyLink (det som omfattas av CEC) vara aktiverat och fungera.

 

2. För att se till att ljudet går ut via HDMI1 till din ljudlist se om följande kan fixa ditt problem:

 

Tryck på "Hemma-knappen".

Välj Inställningar

Välj Alla inställningar

Välj Ljud

Välj Avancerat

Välj Digital ljudutgångsformat

 

Prova att i denna meny välja "Multichannel (bypass)" och hör om det fixar ljudet.

Om det inte fixas, välj istället "Stereo (okomprimerad)".

Slutligen, om inget av de två valen ovan fungerar, välj "Multichannel" och testa om du hör ljudet i ljudlisten.

 

Återkom med resultatet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Easylink och Easylink-fjärrkontroll är på.

 

"Multichannel (bypass)" är valt och varken det eller de två andra alternativen hjälper.

 

Enligt det som står på punkt 3 i den länk som jag angav så är ARC tydligen en del av HDMI-CEC-standarden och den som skrev det tycker att man kan följa punkt 2 om det inte kommer något ljud.

 

Jag gjorde ett test med att stänga av allt, dra ur HDMI-kabeln från digitalboxen men ha HDMI-kabeln från en DVD-spelare inkopplad och DVD:n på innan jag satte på TV:n. Soundbaren var också på innan jag startade TV:n. När jag satt på TV:n kom det en skylt på skärmen som sa att "ARC är aktiv" och soundbaren funkade och TV-högtalaren var tyst.

Sen stängde jag av allt, kopplade in digitalboxen och startade TV:n. Då var det som vanligt bara TV-högtalaren som lät och det gick inte att få liv i soundbaren.

 

Sen startade jag om allt, digitalboxen urkopplad, och valde en app och då funkade det direkt som det ska med ljud bara från soundbaren.

Sen gick jag in på menyn för val av ljudutgång och valde HDMI-ljudutgång (som ju redan var valt). Normalt brukar detta visa ett meddelande om att extern förstärkare är aktiv, soundbaren bli tyst och bara TV:ns högtalare låter.

Denna gång hände samma sak men bara för en sekund, sen blev TV:n tyst och ljudet kom från soundbaren som det ska.

 

Jag tycker det verkar som om det är nåt med digitalboxen som stör. Även om den är avstängd men med strömkabeln i uppstår problemet. Kabeln måste vara ur till att börja med. Eller det kanske räcker om strömkabeln till digitalboxen är ur, har inte testat det.

Men det ska ju inte behöva vara så att man varje gång måste hålla på och rycka i kablar. Man ska bara kunna sätta på TV:n och sen ska det fungera.

 

Det verkar som om man måste vara elektronikingenjör för att titta på TV nuförtiden, det var enklare förr.

 

Om du har någon förklaring på detta är jag intresserad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, vi måste skilja på CEC och ARC.

CEC är standarden för att kunna få en produktmärkes fjärrkontroll att fungera med andra produktmärken. CEC står för Consumer Electronics Control. Om produkterna är kompatibla med CEC kan en fjärrkontroll reglera t.ex. ljudnivån på båda produkterna utan att de för den sakens skull har stöd för ARC.


ARC är en funktion i HDMI-anslutningen som tillåter att ljudet kan gå båda vägarna, d.v.s. till och från båda de inkopplade enheterna. ARC står för Audio Return Channel, vilket på svenska blir "returkanal för ljud". 
Om två enheter kopplas ihop via en HDMI-anslutning som har stöd för ARC och båda enheterna har stöd för CEC kan man få ljud från den ena enheten att gå till den andra enheten utan att koppla till en extra kabel. CEC tillåter dessutom att en fjärrkontroll fungerar med båda enheterna.

 

Du har en TV med HDMI-anslutning som har stöd för ARC. Det betyder att just den HDMI-anslutningen inte enbart är en ingång till TVn, den är en utgång också för ljudet. Det normala är att en HDMI-anslutning på en TV är en ingång för både ljud och bild, ingen utgång.

 

Det är således av vikt att din ljudlist är kopplad till din TVs HDMI-ARC, vilket i ditt fall är HDMI1-uttaget. Om ljudlisten är ansluten till HDMI1 på TVn kan TVn skicka ljudet till ljudlisten i samma HDMI-kabel. Du behöver med andra ord inte koppla någon annan anslutning till ljudlisten, t.ex. en optisk kabel, för att få TVns ljud till ljudlisten.

 

Din beskrivning av problemet tyder på att digitalboxen skickar en signal till TVn om att den är den "förvalda". Jag utgår från att digitalboxen är ansluten till HDMI2-uttaget och inte HDMI1-uttaget.

Ett förslag jag har är att du kopplar digitalboxen till HDMI3, uttaget som sitter på sidan av TVn. Detta för att se om problemet flyttar med dit.

 

Du skriver också "en skylt på skärmen som sa att "ARC är aktiv"", men du skriver inte om informationen visas på TVn eller ljudlisten.

 

För övrigt instämmer jag i att digitalboxen inte borde ge dig de problem du beskriver. Vad är det för fabrikat och modell på digitalboxen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat att ansluta digitalboxen till HDMI3 och det gjorde ingen skillnad.

 

Soundbaren har ingen display så det är på TVn:s skärm det visas "ARC är aktiv". Den har hela tiden varit ansluten till HDMI1.

 

(När det fungerar som det ska så kan jag se genom en ljussignal på soundbaren att volymen ändras när jag använder TV-fjärrkontrollens volymkontroll, så det betyder väl att den är CEC-kompatibel antar jag. Det står i manualen också att den ska anslutas till CEC-kompatibel utrustning, kommer inte ihåg den exakta formuleringen.)

 

Digitalboxen är från Comhem och heter Humax CXHD-6000C. Använde den till min gamla tjock-TV.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den uppdaterade jag för några dagar sen. Däremot såg jag nu att digitalboxens programvara är från 2016. Det kanske kunde vara värt ett försök att uppdatera den. Bara den inte slutar att fungera då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppar jag in lite utan att ha läst allt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5203919

en sådan soundbar/ljudlimpa du har?

Den har en HDMI in och en ut, då borde du kunna ansluta HDMI från digitalbox till  ljudlimpan och sedan från ljudlimpan till TVn.

Det brukar vara bästa sättet att göra detta på, att inte gå via ARC i TVn

 

Alternativt kanske din digitalbox har digitalt ljud ut? Då kan du koppla denna direkt till ljudlimpan och HDMI till TVn. (om digitalbox har optisk S/PDIF koppla direkt, annars finns relativt billiga omvandlare mellan koax och optisk)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Monshi:

Nu hoppar jag in lite utan att ha läst allt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5203919

en sådan soundbar/ljudlimpa du har?

Den har en HDMI in och en ut, då borde du kunna ansluta HDMI från digitalbox till  ljudlimpan och sedan från ljudlimpan till TVn.

Det brukar vara bästa sättet att göra detta på, att inte gå via ARC i TVn

 

Alternativt kanske din digitalbox har digitalt ljud ut? Då kan du koppla denna direkt till ljudlimpan och HDMI till TVn. (om digitalbox har optisk S/PDIF koppla direkt, annars finns relativt billiga omvandlare mellan koax och optisk)

 

Att använda Prisjakt som källa för underlag är inte det bästa. Uppgifter på Prisjakt kommer från medlemmar hos Prisjakt och inte från tillverkarna.

Jag använder mig av tillverkarnas uppgifter medan Prisjakt serverar mig priser.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev X-Men:

Att använda Prisjakt som källa för underlag är inte det bästa. Uppgifter på Prisjakt kommer från medlemmar hos Prisjakt och inte från tillverkarna.

Jag använder mig av tillverkarnas uppgifter medan Prisjakt serverar mig priser.

Aj, det smärtade. Ett rätt från prisjakt, den har optiskt in och om digitalboxen kan ge digital signal, koax eller optisk, är det ett mycket bra alternativ.

 

Min erfarenhet av ARC i den TV jag har är att min TV bara kan ge stereo.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min heter "JBL BAR 2.0 ALL-IN-ONE". Osäker på om det är samma som "JBL Bar 2.0", den har i vilket fall som helst bara en HDMI och en optisk.

Sen måste den ju fungera även när källan inte är digitalboxen, t.ex. en app, DVD eller nåt annat.

 

Jag ska kontakta Comhem support och höra om de har något att komma med. Om det är möjligt ska jag också uppdatera programvaran i digitalboxen.

Jag är tacksam för hjälpen och engagemanget och om nån ny idé skulle dyka upp är det välkommet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Aj, det smärtade. Ett rätt från prisjakt, den har optiskt in och om digitalboxen kan ge digital signal, koax eller optisk, är det ett mycket bra alternativ.

 

Min erfarenhet av ARC i den TV jag har är att min TV bara kan ge stereo.

Nu har du kommit fram till samma uppgifter som jag gjort, men där jag använt mig av JBLs, Comhem (för boxen) och Philips uppgifter.

 

Såväl min flickväns som min TV skickar ut flerkanaligt ljud via HDMI ARC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lennarteg:

Min heter "JBL BAR 2.0 ALL-IN-ONE". Osäker på om det är samma som "JBL Bar 2.0", den har i vilket fall som helst bara en HDMI och en optisk.

Sen måste den ju fungera även när källan inte är digitalboxen, t.ex. en app, DVD eller nåt annat.

 

Jag ska kontakta Comhem support och höra om de har något att komma med. Om det är möjligt ska jag också uppdatera programvaran i digitalboxen.

Jag är tacksam för hjälpen och engagemanget och om nån ny idé skulle dyka upp är det välkommet.

 

Jag har använt mig av denna bruksanvisning för din ljudlist.

 

https://www.jbl.se/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/default/dwc12c4344/pdfs/JBL_Bar 2.0 ALL-IN-ONE_Owner's Manual_SV.pdf

 

Om jag inte missförstått dig fungerar ljudet till ljudlisten så länge du inte använder din digitalbox. Nu skriver du att ljudet skall fungera även när källan inte är digitalboxen.

 

Fungerar ljudet när boxen är inkopplad eller fungerar det inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet till JBL fungerar bara om HDMI-kabeln från digitalboxen är urkopplad när jag startar TV:n och JBL och jag har sett meddelandet på TV:n ”ARC är aktiv”. När jag sen kopplar in digitalboxen fungerar det. Men om jag efter det går in i TVn:s menyer och väljer HDMI ljud tystnar JBL och TVn:s egna högtalare hörs och det är bara att stänga av, dra ur digitalboxens hdmi och börja om. 
 

Det jag skrev om att ljudet ska fungera även om digitalboxen inte är med kommer sig av det förslaget som byggde på att JBL hade både hdmi in och ut, alltså in från digitalboxen och ut till TV:n. Då kunde man ju strunta i ARC-funktionen. Om källan är t.ex. en app är inte digitalboxen med, och dessutom är det bara en hdmi på min JBL. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...