Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Påskpyssel?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Nä, kanske inte. Mer en historiebeskrivning och en undran hur min hjärna egentligen är funtad?

I fel forumkategori? Nä, vänta...

I förra årtusendet, 1980-90-talet hade jag en skiss i bakfickan. Skissen var egenhändigt gjord och var en beskrivning av hur en hederlig gammal spisplatta ser ut vad gäller olika resistanser anslutna till dess uttag. (En sådan skiss hade väl ni med kanske? Inte?)

 

Nåväl. Den kom till nytta några gånger under den del av mitt yrkesverksamma liv där service av vitvaror ingick. Jag kunde enkelt mäta upp om spisplattan var trasig eller ej. Spisplattorna hade den egenheten att de till synes fungerade sämre och sämre men det som hände var att ett element la av. Så "på sexan" kunde plattan ändå bli varm men inte lika snabbt.

 

Nåväl, igen.

Denna skiss kom att bli något som jag alltid bar med i bakfickan. Är ganska säker på att jag mellan 1990 och 1999 aldrig fick användning för den.

1999 bytte jag delvis bransch och skissen blev kopierad och insatt i en bra-att-ha-pärm. Den pärmen flyttades med till tre "nya" arbetsgivare. Vissa andra saker i pärmen kom till nytta någon gång. Aldrig denna spisplatte-skiss. När det, 2021, åter var dags att byta arbetsgivare och jag skulle röja ur kontoret tänkte jag passa på att rensa ur pärmarna, nyttja kontorets pappersåtervinning. I denna bra-att-ha-pärm (en av flera) fick jag syn på denna skiss och plockade ur den för att ta hem.

Lite mer bläddrande och jag insåg att det fanns fler saker som skulle sparas varför jag tog med mig hela pärmen i stället. Någonstans där försvann min skiss och hamnade troligen i pappersåtervinningen i stället. Den kom inte med hem.

Så var det min hjärna då... Troligen har jag inte behövt denna skiss sedan 1999. Alltså på drygt 20 år, troligen 25-30. Ännu troligare är att jag aldrig någonsin kommer att behöva den i framtiden heller, eftersom vanliga spisplattor är på utdöende.

 

MEN! - Jag skulle nu gärna vilja återskapa denna skiss, denna ritning och undrar var/hur man skulle kunna ta reda på det utan att köpa en spisplatta att mäta på? Jag skulle nog kunna räkna mig fram då jag minns att det element som hade lägst resistans hade 166 Ohm (uppmätt, i kallt skick).

Det var en ny sk. snabbplatta på 1500 W jag hade mätt detta. Uttagen var/är 1-2-4-3 och det kan tyckas en märklig ordning men det fanns ett samband som klarnade när man kollade min skiss.

"På sexan" var alltså alla, vilket bör vara tre, element parallellkopplade till 400 VAC.

 

Påskpysslet består då i att antingen googla fram svaret eller räkna ut det!

Lycka till!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att fråga på Svenska Elektronikforumet (elektronikforumet.com)? Vet att det finns många vitvaruexperter där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-02 12:40, skrev Mikael63:

Jag skulle nog kunna räkna mig fram då jag minns att det element som hade lägst resistans hade 166 Ohm (uppmätt, i kallt skick).

Det var en ny sk. snabbplatta på 1500 W jag hade mätt detta. Uttagen var/är 1-2-4-3 och det kan tyckas en märklig ordning men det fanns ett samband som klarnade när man kollade min skiss.

"På sexan" var alltså alla, vilket bör vara tre, element parallellkopplade till 400 VAC.

Pysslat lite själv nu. Plattan måste ha tre element. De går bara att ansluta på sex olika sätt vilket ju stämmer bra med ett vred med sex lägen, nolläget borträknat. Alternativa inkopplingar är bara ett av elementen ansluten åt gången = tre alternativ. Eller 1+2 parallell, eller 2+3 parallell, eller 1+2+3 parallell = tre alternativ till.

(1+3 parallell eller seriekoppling medges inte)

Ordningsföljden på uttagen stämmer bra om man tänker

1---2---4---3

L1-L2-L1-L2

(Nej, spisplattorna ansluts inte till trefas även om själva spisen gör det)

 

Jag minns att man för en platta som man kunde reglera steglöst via en "reostat" kopplades in på 2 & 4 och 1-2 samt 4-3 byglades.

 

Det är ju inte säkert att spisvredet på läge 1 medför att plattan då avger en effekt som är exakt 1/6-del av totala effekten men man bör nog utgå från det om man försöker räkna på detta.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-03 19:34, skrev Mikael63:

Eller 1+2 parallell, eller 2+3 parallell, eller 1+2+3 parallell = tre alternativ till.

(1+3 parallell eller seriekoppling medges inte)

Fel av mig där! 1+3 parallellkopplade är ett av alternativen.

Jag har nu löst detta under förutsättning att jag minns rätt angående 166 Ohm

 

Två ledtrådar för den som vill försöka räkna ut detta:

2 & 3 parallell används inte eftersom det blir samma resistans som det ena elementet. (ja, eller så är det just 2+3 och inte ett ensamt element som nyttjas)

Om man använder 352,846 som nätspänning, i stället för mer korrekt 400 V (eller 380 som det var på den tiden det begav sig) så kan man använda sig av uppgiften 1500 W

 
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Solution

Haha!

Idag letade jag något helt annat och vad hittar jag?

Min papperslapp - i original!

(kopian jag hade på jobbet är fortf. borta)

 

Men först hur jag klurade ut detta.

Jag utgick från minnet, att det fanns en lindning som hade 166 Ohm och att effekten på plattan är 1500 W

Vidare att det finns tre lindningar (fyra anslutningar). Ytterligare ett svagare minne av att  den sista (om 166 var den första) hade lägre resistans än den i mitten.

Förutsatte att förhållandet mellan de sex stegen är linjärt, dvs. att det är exakt 250 W för varje steg, men så behöver det ju inte vara i verkligheten.

Med hjälp av ett kalkylark kunde jag då beräkna de tre lindningarna till 166-498-249 Ohm.

När jag kollar på min papperslapp har jag skrivit 166-506-249.

Avvikelsen skulle kunna bero på mätfel, hur bra kontakt jag haft när jag mätte men då borde det vara motsvarande mätfel för den med 249? Oavsett så kan man, om man ska mäta upp en sådan platta räkna med ca 500 Ohm mellan 2 & 4.

Mellan 1 & 4 ca en tredjedel av de 500 och mellan 2 & 3 ca hälften av de 500. 

 

Jag hade även noterat hur de olika lindningarna är inkopplade för varje effektsteg och det stämmer bra med mitt kalkylark.

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...