Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funktion datormus

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

För cirka ett halvår sedan råkade jag ut för att datormusen till PCn började uppföra sig konstigt. Ett enkelt vänsterklick blev ibland två klick.

Eftersom jag misstänkte att det var den trådlösa musen som var orsaken övergick till en äldre trådlbunden mus som jag råkade ha liggande och allt var frid och fröjd.

Nu början även den uppföra sig på liknande sätt lite då och då (alltså inte konsekvent, bara ibland) .

Är det ett känt fenomen att äldre "möss" kan börja bete sig så här eller är det rent av något i datorn som är grundorsaken?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Solution

Jag hade en Razermus som gjorde så, efter en stunds grävande så visade det sig att det är brytaren under knappen som börjat bli utsliten. Den är fjädrande, men orkar inte fjädra ut igen ordentligt, vilket gör att den studsar tillbaka och det registreras ett extra tryck.

Det låter som att det kan vara samma grej för dig. Beroende på hur äventyrlig du är, så kan du prova att öppna musen och pilla lite på brytaren. 

Jag gjorde det enkelt för mig och bytte mus :D 

• Tack 1
Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har slitit ut några (fyra tror jag) möss av fabrikat SteelSeries där alla börjat dubbelklicka.

Enkelt åtgärdat med AutoHotkey + nedanstående skript

^LButton::
LButton::

If (A_TimeSincePriorHotkey < 150) ;hyperclick
Return
If GetKeyState(^LButton, "P")
{
    send ^{Click}

}
else
{

Click Down
   KeyWait, LButton
   Click Up
}
Return

Tillägg:

ser att jag har ett aningens äldre skript sparat med:

^LButton::

If (A_TimeSincePriorHotkey < 150) ;hyperclick
Return
send ^{Click}

Return

Jag tror att det första inkluderar vänster Ctrl som man ex. håller ner när man väljer objekt ur en lista.

Redigerad av Mikael63
annat skript
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Tack för svaren.

Eftersom det visar sig inte helt ovanligt att gamla "möss" börjar bete sig annorlunda låter det som ett bra förslag att skrota och köpa nytt. 

Länk till inlägg

Någon som har tips om mindre datormus lämplig för både hemma och på resande fot?

Den skall inte användas för spel, däremot förväntar jag mig att den skall vara tillförlitlig och inte börja krångla i första taget.

Allt som behövs en två primära knappar och klickbart skrollhjul. 

Om den är trådlös eller ej har ingen större betydelse.

När man kollar elektronikkedjornas utbud är det inte lätt att se skogen för bara träd.

Länk till inlägg

Har du kollat på de butiker som i stor utsträckning vänder sig till gamers och andra mer datorkunniga som Webhallen, Inet och Komplett eller till företag som Dustin (inte Home)?

På Webhallen brukar säljarna vara mycket kunniga och förhoppningsvis är ju även deras kundtjänst för onlinebutiken det också. Som alltid är det nog bra att undvika de allra billigaste mössen så en mus för 99 kr skulle jag inte köpa.

Min kommer från Rohs och var troligen rätt billig och den har jag haft i många år nu.

• Gilla 1
Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev TomV:

Den skall inte användas för spel, däremot förväntar jag mig att den skall vara tillförlitlig och inte börja krångla i första taget.

En mus tänkt för spel måste hålla ett visst mått av kvalitet.

Jag gillar, och har, två möss från Arrogant Bastard privat och en Logitech G602 i jobbet.

För mig är känslan/greppet viktigt och det får man med spel-möss. De är dessutom bra när man som jag använder CAD ofta. Om du tar med dig en trådlös mus på resande fot så behöver du även ta med reservbatterier vilket inte behövs med en trådbunden.

Länk till inlägg
10 timmar sedan, skrev Mikael63:

En mus tänkt för spel måste hålla ett visst mått av kvalitet.

Jag gillar, och har, två möss från Arrogant Bastard privat och en Logitech G602 i jobbet.

För mig är känslan/greppet viktigt och det får man med spel-möss. De är dessutom bra när man som jag använder CAD ofta. Om du tar med dig en trådlös mus på resande fot så behöver du även ta med reservbatterier vilket inte behövs med en trådbunden.

Eftersom jag använder både hemma och på resande fot letar jag efter något av lite mindre format och mitt intryck är att möss för spel ofta är lite större och klumpigare.

Finns det möss för spel av mindre format vore det ett intressant val.

Min lösning för närvarande är trådlös mus med laddningsbara batterier och istället för att ta med mig reservbatterier och laddare använder jag en trådbunden mus som backup.

Länk till inlägg

Varför behöver det vara en mindre mus bara för att du reser?

Nu tar du med dig två stycken. 

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...