Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bygga nätverk


cybertears
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vi har precis fått fiber i lägenheten och jag funderar på hur jag ska göra med mitt nätverk.

 

Det som jag vet i dagsläget är att jag kommer behöva minst 1 AP, men sen har jag smarta hem prylar som jag vill separera från mitt hemnätverk.

 

Jag funderar på att satsa på UBNT, då jag har gillat deras AP väldigt mycket tidigare.

Så frågan är om jag ska satsa på en UniFi Dream Machine Pro + AP eller om jag köpa en USG+Switch+AP

 

Idag har jag bara en Asus RT-AC5300 och allt är uppkopplat på samma nätverk, vill inte ha det så. Vill skilja på mina smarta enheter och övriga enheter. 

 

Jag tar tacksamt emot tips. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av cybertears
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev cybertears:

Det som jag vet i dagsläget är att jag kommer behöva minst 1 AP, men sen har jag smarta hem prylar som jag vill separera från mitt hemnätverk.

 

Jag funderar på att satsa på UBNT, då jag har gillat deras AP väldigt mycket tidigare.

Så frågan är om jag ska satsa på en UniFi Dream Machine Pro + AP eller om jag köpa en USG+Switch+AP

 

Idag har jag bara en Asus RT-AC5300 och allt är uppkopplat på samma nätverk, vill inte ha det så. Vill skilja på mina smarta enheter och övriga enheter.

De apparater du länkar till avser väl att skapa nätverk med flera accesspunkter, och som är lätt att administrera (eller har jag missat någon information om dem). Det du vill är att separera enheter med flera nätverk. Dessutom hanterar din Asus-router gästnätverk (i alla fall enligt den manual jag hittade) så du tycks redan ha allt som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev ChristerE:

De apparater du länkar till avser väl att skapa nätverk med flera accesspunkter, och som är lätt att administrera (eller har jag missat någon information om dem). Det du vill är att separera enheter med flera nätverk. Dessutom hanterar din Asus-router gästnätverk (i alla fall enligt den manual jag hittade) så du tycks redan ha allt som behövs.

Jag vill Separera mina IOT-enheter, det är de första.

Det andra som jag ifs inte nämner i mitt inlägg är att min lägenhet (hyres) är så dåligt planerad och fibern som är indragen är satt på ett idiotiskt ställe. Jag har idag min asus router i sovrummet, men så fort jag går ut i hallen och är påväg till köket så förlorar jag signalen till det trådlösa nätverket. Visst det hade kanske räckt med bara en AP kanske två men ska jag köra UBNT så är de lika bra att göra det hela vägen. 

 

Jag ser ingen nytta med mesh i detta fallet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev cybertears:

Jag vill Separera mina IOT-enheter, det är de första.

Som Christer skrev, går det inte att göra genom att utnyttja funktionen Gästnätverk i din befintliga router?

 

4 timmar sedan, skrev cybertears:

Jag har idag min asus router i sovrummet, men så fort jag går ut i hallen och är påväg till köket så förlorar jag signalen till det trådlösa nätverket.

Räcker det inte att flytta routern till hallen och dra en nätverkskabel dit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev cybertears:

Jag vill Separera mina IOT-enheter, det är de första.

...

Visst det hade kanske räckt med bara en AP kanske två men ska jag köra UBNT så är de lika bra att göra det hela vägen.

Du vill ha flera lokala nätverk (gästnätverk) men ställer frågor om system för avancerad hantering av trådlöst nätverk. Jag får inte ihop det där. Kan de apparaterna, i första inlägget, också hantera flera nätverk / gästnätverk, finns det en routerfunktion i dem också? Eller går det att separera nätverk utan att routa, för att komma ut på samma internetuppkoppling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat och funderat och funderat lite till.

 

Jag har inkommande i hallen, från hallen går idag en kabel till mitt sovrum (provisoriskt gjort tills jag bestämt mig hur jag verkligen vill ha det) där står min router idag.

 

eftersom att uttaget inte är logiskt satt från början och jag då skulle sätta ut routern i hallen, så måste jag dra en kabel från inkommande fiberuttag, till andra sidan väggen och därifrån dra en kabel till vardagsrummet och en kabel in till sovrummet.

 

Problemet är att lika mycket som jag vill ha trådat så vill jag också att mitt trådlösa nätverk ska fungera i alla rum.

Sätter jag ut den i hallen kommer jag behöva ha dörren öppen för att få signal, har jag den i mitt rum och stänger dörren så har jag inget fungerande trådlöst i halva hallen, köket eller vardagsrummet.

 

Jag vill inte ha någon router på router lösning och unifi har varit bra, så jag tänkte att varför inte köra allt från UBNT istället för att bara sätta en eller flera AP för att få upp ett trådlöst nätverk, o bara helt enkelt göra mig av med asus routern totalt.

 

Jag vet inte om det ens är värt att satsa pengarna på UBNT:s grejor längre med tanke på vad de håller på med just nu och hur de bemöter uppstådda problem. 

 

Jag vill kunna ha trådlöst nätverk men jag vill också kunna ha möjligheten att skapa flera wlan.

Kanske ett för mig, ett för gäster, ett för IOT produkterna och ett wlan där jag kan experimentera med olika saker utan att mina enheter blir påverkade. 

 

Om man ska ha flera AP så är det mycket enklare med en POE switch. 

 

Jag har ju heller inte bara IOT produkter, jag har en nas också. 

 

Jag vet inte vad som blir bäst här alltså. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag också upptäckt är att många IOT enheter har inte stöd för 5 ghz bandet och har jag IOT enheter kopplade på ett gästnätverk så kan jag inte dölja det nätverket för då förlorar jag anslutningen med IOT enheten, vet inte om det beror på routern eller IOT enheten, men den gör likadant med mobilen, väljer jag att dölja SSID så kopplas mobilen även bort från nätverket. har den senaste mjukvaran på routern också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen ingen anledning att dölja SSID.

 

Själv har jag ingen erfarenhet av så avancerade hemnätverk eller för den delen av Ubiquiti-produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte konstigt att de tappar anslutningen. Det SSID som de anslöt till finns ju inte längre. Det fodras en ny anslutning men nu till det dolda nätverket. Guide här. Har inte pysslat IOT prylar så hur du går tillväga med dem vet jag inte. Borde inte vara någon skillnad mot Pc-Telefon.

Redigerad av Kjoan
Bytt länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Kjoan:

Det är inte konstigt att de tappar anslutningen. Det SSID som de anslöt till finns ju inte längre. Det fodras en ny anslutning men nu till det dolda nätverket.

Vet inte riktigt vad du menar. Om man endast gömmer SSID'en (inte också byter nätverksnamn) så finns den väl fortfarande, annars går det ju inte att ansluta till den alls.


Har man en gång anslutit till ett nätverk så minns datorn inställningarna. Har man inte kryssat i "Anslut automatiskt" så räcker det med att välja nätverket och sen ansluta, inställningarna finns i alla fall sparade. Fast så enkelt var det inte så det Kjoan skriver stämmer i alla fall delvis.


Blev nyfiken och testade och när nätverket gömdes så tappade ett par datorer anslutningarna. Det gjorde också internetradion men den hoppade automatiskt igång igen efter en liten stund, det gjorde inte datorernas anslutningar. Så apparaterna tycks "minnas" på olika sätt. För datorerna behövde jag ange SSID och övrig information för att kunna ansluta till ett gömt nätverk. Men när det väl var gjort kunde jag starta om datorn och den anslöt automatiskt om det var ikryssat, eller välja nätverket (som var känt) och ansluta, om automatiken inte var vald. I listan med trådlösa nätverk visas också ett andra nätverk (med en tillagd "2" efter SSID'en). Så datorn tycks skilja på anslutningar som skapats för visade respektive dolda nätverk även om SSID'en är densamma.


Så har en anslutning gjorts till ett dolt nätverk så kan datorn startas om och datorn minns då den inställningen. Det är alltså samma SSID men datorn tycks skilja på dolda och icke dolda anslutningar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Kjoan:

Guide här.

Vet inte hur allvarligt det kan vara. När jag klickade på länken till guiden hos l3xa stoppade mitt virusskydd direkt en nedladdning. Kommenterar ifall någon har intresse av att kolla upp detta.


Delar av informationen som sparades i loggen (punkt ersatt med kommatecken, i länken):

Händelse :    Nedladdning nekades
Resultatbeskrivning :    Blockeras
Typ :    Otillåten programvarunedladdning trolig
Namn :    https://popcornews,me/?pu=hazwenbsgu5ha3ddf4ytenzu
Hotnivå :    Hög
Typ av objekt :    Webbsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat länken på mina fyra datorer. Får inte upp någon varning från mina AV program. Ser inte någon nerladdning heller. Då jag har samma AV programm på samtliga (Bitdefender) så är det kanske inte någon total sanning. Andra program kan plocka upp annat. Har bytt länkningen till en annan sida för säkerhets skull.

Redigerad av Kjoan
Länkändring
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-05 16:43, skrev Cecilia:

Det finns egentligen ingen anledning att dölja SSID.

 

Själv har jag ingen erfarenhet av så avancerade hemnätverk eller för den delen av Ubiquiti-produkter.

Nä man kan ju enkelt hitta dolda nätverk ändå för dem som vill, men för den som bara bläddrar i listan över nätverk som inte är så tekniskt lagd kommer ju inte se nätverket dyka upp i listan, därav vill jag ha det dolt

 

2021-04-05 20:17, skrev Kjoan:

Det är inte konstigt att de tappar anslutningen. Det SSID som de anslöt till finns ju inte längre. Det fodras en ny anslutning men nu till det dolda nätverket. Guide här. Har inte pysslat IOT prylar så hur du går tillväga med dem vet jag inte. Borde inte vara någon skillnad mot Pc-Telefon.

 

Jo nätverket finns ju kvar, den blir bara dold. Den gör samma sak på laptop också upptäckte jag när jag satt och lekte lite snabbt. 

 

2021-04-05 23:40, skrev ChristerE:

Vet inte riktigt vad du menar. Om man endast gömmer SSID'en (inte också byter nätverksnamn) så finns den väl fortfarande, annars går det ju inte att ansluta till den alls.


Så har en anslutning gjorts till ett dolt nätverk så kan datorn startas om och datorn minns då den inställningen. Det är alltså samma SSID men datorn tycks skilja på dolda och icke dolda anslutningar.
 

Precis, det är de som är grejen. Det bör ansluta automatiskt men gör det inte. 

 

2021-03-31 01:14, skrev ChristerE:

Du vill ha flera lokala nätverk (gästnätverk) men ställer frågor om system för avancerad hantering av trådlöst nätverk. Jag får inte ihop det där. Kan de apparaterna, i första inlägget, också hantera flera nätverk / gästnätverk, finns det en routerfunktion i dem också? Eller går det att separera nätverk utan att routa, för att komma ut på samma internetuppkoppling?

Den kan hantera flera nätverk / Gästnätverk, dock så är den inte tillräckligt avancerad för att dela upp dessa nätverk på olika wlan på det sättet jag vill. Det enda jag kan stänga ute på gästnätverket är om interna saker ska gå att komma åt.

 

Jag vill ge mina nätverk olika IP-adresser, men så pass avancerad är den routern inte.  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev cybertears:

Nä man kan ju enkelt hitta dolda nätverk ändå för dem som vill, men för den som bara bläddrar i listan över nätverk som inte är så tekniskt lagd kommer ju inte se nätverket dyka upp i listan, därav vill jag ha det dolt

Den som inte är tekniskt lagd kommer ju strunta i att ett obekant skyddat nätverk listas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...