Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel vid uppdat till 20H2


laq
 Share

Rekommendera Poster

Om du har installerat ett antivirusprogram eller liknande avinstallera det. Om det programmet har ett särskilt avinstallationsprogram eller liknande använd det. Detta för att sådana program ibland tror att det är ett skadligt program som härjar runt i datorn när det är en stor Windows-uppdatering.

 

Koppla bort hårdvara som inte är nödvändig t ex skrivare och USB-minnen.

 

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Felsök - Windows Update

 

Ytterligare tips: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/felsöka-problem-när-du-uppdaterar-windows-10-188c2b0f-10a7-d72f-65b8-32d177eb136c

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började med att en automatisk uppdatering av 20H2 startade och inte gick  i mål:

Så har uppdateringar kommit i Windows Update och

version 20H2 började installeras.

 

Nu står det STATUS: installerar - 61%

 

I uppdateringshistoriken står det:

Senast misslyckade installationsförsök: ‎2021-‎03-‎24 - 0x800704c7

 

När jag efter detta kört uppdatering enl ovan har 'instans av installationspgm. En funktionsuppdatering kanske pågår' kommit.

Kan det inte vara så att denna uppdatering 'håller något' ?

 

Så har jag pausat uppdateringar, före det sista försöket, är detta rätt eller fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt meddelandet där så pågår det en installation och då kan du inte starta en till.

 

Om en uppdatering pågår så kanske det inte är så bra att pausa uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Cecilia:

Enligt meddelandet där så pågår det en installation och då kan du inte starta en till.

 

Om en uppdatering pågår så kanske det inte är så bra att pausa uppdateringarna.

ok nu är uppdateringarna inte pausade längre  ...

 

Så såg jag att det nu kommit ett felmeddelande:

Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070652

  om det kan vara till någon hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog samma lista med felsökningstips som jag skrev om och länkade till tidigare idag som du behöver gå igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett USB-minne som är minst 8GB stort kan du prova att uppdatera datorn från det.

Med hjälp av Media Creation Tool kan du skapa ett startbart USB-minne. Värt att notera är att Creation Tool raderar allt som finns på minnet när installationsfilerna skapas. Har du något på minnet som du vill behålla bör du spara det någon annanstans.

 

Du bör också göra en backup på allt du har i datorn som du inte vill förlora utifall du gör fel och lyckas radera innehållet på din disk.

 

När USB-minnet är skapat startar du om datorn och ser till att den startas på minnet. Därifrån startar du installationen. 
När du kommer till menyn där du kan välja mellan att Uppgradera eller Installera väljer du Uppgradera. Då skall Windows uppgraderas och allt du har skapat själv skall finnas kvar. 
Men som redan skrivet ovan, spara allt du inte vill bli av med på en extern enhet eller annan disk för att vara säker på att du kan återställa det utifall ett misstag begås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev laq:

Å vilken lycka  nu är det 25 gb ledigt utrymme på C:, stort tack!

 

Men nu är frågan om/hur man skall göra med uppdateringarna till 20H2 efter allt strul?

 

Har pausat uppdateringarna i windows  är det rätt eller fel?

Windows kräver minst 20 GB ledigt och det är minst, helst 30 GB eller mera för att genomföra stora uppdateringar. Du har för litet utrymme ledigt på disken. Gå in på inställningar- system- lagring och slå på storage sense. Klicka på "konfigurera storage sense eller kör det nu". Längst ner på sidan står det "frigör utrymme nu" där klickar du på rensa nu. Datorn visar hur mycket som rensats. Om du har några program som du inte använder kan du avinstallera dessa. Om det inte räcker skriver du "disk" i sökrutan, högerklickar på diskrensning väljer "kör som administratör", välj att rensa C. Bocka i alla rutorna och verkställ. När du har minst 30 GB ledigt och gärna mer,  kanske uppåt 40-50 GB kan du på nytt prova att uppdatera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det startade en automatisk uppdatering i går em. Tog lång tid på sej  ..  och vid 31% (tror jag) tog det stopp  stod  där ca 3 tim varefter jag avbröt .. och backa tillbaka  vet inte hur lång tid det tog för datorn har stått på hela natten. 

Men nu är vi tillbaka på ruta 1 (= ver 1909).

Har nu pausat uppdateringar (känns inte bra att det startar automatiska uppdat. igen) ...

 

Uppdateringen har lämnat 2 filer på   C

  $WINDOWS.~BT   och $GetCurrent  på totalt ca 6 gb   kan jag ta bort dessa om det går?

 

Går det inte att uppdatera om man bara har 25 g ledigt?

 

Så har jag F-Secure antiviruspgm.  Måste det avinstalleras går det inte på nåt sätt att avaktivera?

  

Om jag måste avinstallera F-Secure kan man då aktivera Defender ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Microsoft skall 10GB ledigt diskutrymme räcka för att uppgradera Windows 10 till en nyare version.

Jag har en dator hemma med en disk på 40GB där Windows 10 version 1909 finns.

På torsdag är jag hemma och kan köra en uppdatering till 20H2 och därmed bekräfta att det diskutrymme som finns (ca. 13GB) också räcker.

 

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/planning/windows-10-deployment-considerations

 

Citat:

 

"Unlike updates, which are relatively small, these upgrades will include a full operating system image (around 3 GB for 64-bit operating systems), which requires time (1-2 hours) and disk space (approximately 10 GB) to complete. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev laq:

Uppdateringen har lämnat 2 filer på   C

  $WINDOWS.~BT   och $GetCurrent  på totalt ca 6 gb   kan jag ta bort dessa om det går?

Det är väl bara att pröva.

 

48 minuter sedan, skrev laq:

Så har jag F-Secure antiviruspgm.  Måste det avinstalleras går det inte på nåt sätt att avaktivera?

Avinstallera för det kan vara grundorsaken till ditt problem. https://community.f-secure.com/common-home-en/kb/articles/5434-how-to-uninstall-f-secure-security-products-on-windows

 

49 minuter sedan, skrev laq:

Om jag måste avinstallera F-Secure kan man då aktivera Defender ?

Det sker automatiskt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall jag avinstallera F-Secure  och avsluta och starta datorn.

 

Så försöka uppdatera  20H2  finns ju två förslag ovan:

         ett förslag är att skapa ett USB å installera därifrån 

       första förslaget var ju att köra uppdatering direkt

 

         vilket alternativ kan vara det bästa?

 

Tänkte prova med uppdatering i kväll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig uppdatering är ju enklast så börja med det men om det inte fungerar så får du överväga andra alternativ som Media Creation Tool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli. Gjorde en testinstallation av windows 10 PRO 1909 (18363.1474) och uppgraderade den till 20H2 (19042.867). Endast en disk i datorn. Använde uppdateringsassistenten för att få igång uppdateringen,

Ladda ned Windows 10 (microsoft.com). Alltså den som finns överst på den sidan.

Innan jag gjorde uppdateringen hade jag 198 GB ledigt på disken, efter uppdateringen 178 GB ledigt alltså en skillnad på 20 GB. Intressant var att under tiden datorn laddade hem uppdateringen var disken nere på 174 GB ledigt innan den vände tillbaka upp till 178 GB. Då är vi alltså uppe på totalt 24 GB som datorn utnyttjade av diskens kapacitet, visserligen under en kort stund men ändå. Intressant är också att titta på hur det ser ut i diskrensningsprogrammet efter uppdateringen, särskilt rutan för "tidigare windowsinstallationer" där det står 24.1 GB. Försökte också få med bild på windows old-mappens storlek som är 23 GB men det misslyckades.

Jag tror inte det funkar att uppdatera datorn om man "bara" har 25 GB ledigt på hårddisken. Jag har inte testat andra varianter av hur man gör uppdateringen men tror inte att det gör så stor skillnad.

Namnlös.jpg

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar min dator med 12-13GB ledigt på disken, som jag tidigare nämnt, på torsdag då jag är hemma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag testar min dator med 12-13GB ledigt på disken, som jag tidigare nämnt, på torsdag då jag är hemma igen.

OK. Om du skulle "stöta på patrull" så finns det en genväg att gå för att lyckas. Se nedan.

How to install a Windows 10 update when you don't have enough free space | Windows Central

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-29 11:15, skrev Cecilia:

Vanlig uppdatering är ju enklast så börja med det men om det inte fungerar så får du överväga andra alternativ som Media Creation Tool.

I går em (29/3) har jag avinstallerat F-Secure   blev 2 gb till ledigt så nu är det

  27,1 gb ledigt totalt.   Avslutade och startade datorn.

Startade vanlig uppdatering (windows10upgrade9252.exe) . 

 jobbade på å tickade upp %-talen i ca 4 tim till 99%, stod på 99% även

i dag (30/3) på morronen varför jag avslutade och startade om.

Ser inga felkoder.

 

Nu är det gamla  1909 ver tillbaka men datorn fungerar.

Det som kanske bör nämnas är att jag pausade uppdateringarna   så 

automatiska uppdateringar inte skulle störa uppdateringen, var det rätt/fel?

 

Vad göra nu:

a/ alternativ som Media Creation Tool (skapa en usb o starta där ifrån)

b/ rensa  C :   med ca 10 gb till  och köra uppdat enl ovan

c/ köra vidare med ver  1909 

 

Tacksam för råd ...  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag föreslår alternativ a.

ok då provar jag i kväll  ..  måste väl ändra så datorn botar från USB

.. hur var det man kommer in i bios om man måste ändra ordningen?

 

försöker rensa lite å hittade nästan 5 gb på Apple cach-filer i ProgramData

(se bif bild) .. kan man ta bort dessa?

Win uppdat 20H2 ProgramData Apple Installer Cache 5gb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev laq:

.. hur var det man kommer in i bios om man måste ändra ordningen?

Det varierar mellan olika datorer men dels brukar man inte behöva gå in i alla BIOS-inställningarna utan det brukar finnas en särskild bootmeny för de tillfällen man vill ändra det bara en gång och dels brukar det vara en F-knapp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Turbopump.:

OK. Om du skulle "stöta på patrull" så finns det en genväg att gå för att lyckas.

Jag tänker inte ta någon genväg. Microsoft anger att 10GB ledigt diskutrymme skall räcka och då vill jag kunna bekräfta det själv. Att ta en genväg förstör hela grejen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag föreslår alternativ a.

ok då provar jag i kväll  ..  

 

2021-03-30  kl 22.30  YES !!!   Uppdatering av 20H2  klar!!!

 

Rensade lite till så det var 31,5 gb ledigt utrymme

 

Körde   MediaCreationTool20H2     och valde uppgradera med att spara mina filer.

 

Tog ca 2 timmar å så var det klart !!!

Alla mina filer är kvar!

 

Nu vet man ju inte om det var att jag rensade 5 gb tilll eller MediaCreationTool20H2

fixade installationen  bättre,  men strunt samma det är klart nu!

 

Jag vill tacka för allt stör och hjälp med detta, det var värdefullt för mej!!!

 

TACK å gonatt !!!   ??

 

 

win uppdat 20H2 KLART.jpg

Redigerad av laq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev laq:

Körde   MediaCreationTool20H2     och valde uppgradera med att spara mina filer.

 

Tog ca 2 timmar å så var det klart !!!

 

Nu vet man ju inte om det var att jag rensade 5 gb tilll eller MediaCreationTool20H2

fixade installationen  bättre,  men strunt samma det är klart nu!

 

 

Hej!

 

Kul att det funkade!
 

I morgon kan du få veta om det var mitt förslag i ett tidigare inlägg, som du nu använt eller att du rensade lite till som var lösningen på ditt problem.

I morgon skall jag uppdatera en av mina datorer som har 11-13 GB ledigt utrymme på disken.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lovade i ett tidigare inlägg att återkomma idag, torsdag, med information om hur det gått med att uppdatera en av mina datorer med en disk på 40GB (oformaterad och opartitionerad) där utrymmet på disken är (var) ca. 11GB.

 

Trådskaparen har haft problem med att uppdatera Windows till senaste versionen. Trådskrivare har gjort gällande att problemet varit att det lediga diskutrymmet varit för litet. TS hade från början drygt 10GB ledigt utrymme och lyckades rensa papperskorgarna så att drygt 25GB ledigt diskutrymme skapades.

Min uppfattning har varit att 10GB skall räcka och att 25GB är mer än nog för att uppdatera Windows.

 

Enligt Microsoft skall 10GB ledigt diskutrymme vara det minsta som de rekommenderar för att få uppdaterat Windows. Trots detta hävdas det att så mycket som 25GB fortfarande är för lite.

 

Således inspirerade det mig till att testa själv, för att bekräfta eller dementera uppgiften om att 10GB ledigt diskutrymme skall räcka. Att ta en "genväg" är ingen lösning jag vill testa utan jag vill testa den väg som är fullt möjlig via Microsofts hemsida, den här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Sagt och gjort skred jag till verket. Bilderna som följer illustrerar händelseförloppet.

 

1168575464_1.Windows10v1903.thumb.PNG.ccb9c04ba36cd574e5cdfdb1ef73cfd0.PNG

 

1. Här visas vilken version jag hade innan uppdateringen startades (1903) samt att ledigt diskutrymme är 10,7GB.

 

1052769441_2.Update.PNG.cbeafaea77e629e0b83a5388ea55d0a7.PNG

 

 

2. Här är jag inne på Microsofts sida och klickar på "Uppdatera nu".

 

1008218950_3.Update.thumb.PNG.b04344dc1585c63a7ffaa7e17e23d33a.PNG

 

 

3. Jag väljer att uppdatera nu.

 

2132983024_4.Update.thumb.PNG.a55c4eb11dc158135e0b34bbab8f1386.PNG

 

 

4. Får bekräftelse på att datorn klarar uppdateringen.

 

1025149649_5.Update.PNG.33fa7ec5f0172cc96a56f9c5dac76930.PNG

 

5. Uppdateringen förbereds.

 

440679128_6.Update.thumb.PNG.9f70d281f34dec98bc433550e78c0aa8.PNG

 

6. 43% färdigt.

 

1546853018_7.Update.thumb.PNG.2cdb72303fc4a710d9de1ce3f25a493e.PNG

 

7. Jag klickar på "Starta om nu".

 

1441460015_8.Update.thumb.PNG.9cc3cd90c1acbe894f4fe6962612dcb6.PNG

 

8. Efter ca. 1 timme är datorn klar och jag får besked om att uppdateringen är genomförd.

 

480250363_9.Update.thumb.PNG.4ca19a6a0da0ef5292d06d6c4e9eca1b.PNG

 

9. Jag går igenom alla "tips" och hamnar på den sista sidan.

 

1578077493_10.Update.thumb.PNG.f6cd3d7462042a49def90a23f091e333.PNG

 

10. Därefter får jag ett tack för att jag uppdaterat till senaste versionen.

 

1370254999_11.Update.thumb.PNG.26e3844072cf79697beb470df0f0218b.PNG

 

11. Här är slutresultatet. Windows uppdaterades till version 20H2 utan problem, trots ett ledigt diskutrymme på 10,7GB.

Ledigt diskutrymme efter uppdateringen är nu 3,40GB.

 

Kontentan av detta är att jag kan bekräfta Microsoft uppgift om att 10GB ledigt diskutrymme räcker för att uppdatera Windows till den senaste versionen.

TS problem har således inte varit för lite ledigt diskutrymme utan att uppdateringen till den senaste versionen på något sätt legat och kört i bakgrunden så snart datorn startats och att den på något sätt låst sig.

 

 

 

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper din redogörelse och erkänner att du har rätt. Det kanske är så att windows "känner av" hur mycket hårddisk det har att laborera med och anpassar sig efter det. Jag hade en hårddisk på 250 GB och uppdateringen ökade windows med 20 GB.  Jag fick en windows old-mapp som var lika stor. Hur stor blev din  windows old-mapp?

Om jag får vara lite "kritisk" i jämförelsen så gjorde jag uppdateringen från version 1909, liksom TS gjorde medan din uppdatering var från version 1903. Nu tror jag inte det gör någon skillnad som betyder något, men det hade naturligtvis varit intressant att jämföra siffrorna om det varit exakt samma versioner. 

Man får väl hoppas att kommande uppdateringar inte blir större eller....

Största Windows-uppdateringen på länge – alla rykten - Nyheter från PC för Alla - Eforum (idg.se)

....för då blir man väl tvungen att köpa en större hårddisk.

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...