Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kopplingar i Access

Leopold56
 Share

Recommended Posts

Vet att det finns en liknande fråga men jag tror inte jag förstod riktigt, så jag ställer om frågan.

Antag att jag har två tabeller innehållandes ett namnregister på folk. Finns det någon möjlighet att få fram en rapport innehållandes enbart de personer som eventuellt finns med i båda tabellerna?

Ha en god helg.

Nu kan jag inte Access syntax men det är ju en relationsdatabas så det borde bara vara att skapa en select-sats där du jämför.

Det jag reagerar på är dock att du verkar ha två tabeller med liknande data i. En av grundreglerna för relationsdatabaser är att inte ha redundanta data som exempelvis spridning av samma data över flera tabeller kan innebära.

Tack för svar. Jag får förtydliga mig lite med ett exempel. Antag att jag har ett adressregister avseende en fotbollsförening och ett annat dito avseende en ishockeyförening. Några av spelarna spelar både fotboll och ishockey. Det jag är ute efter är att få fram en lista som enbart innehåller de spelare som finns med i båda föreningarna.

Det är möjligt att det också går att göra i Excel men jag vill gärna veta om det också är möjligt i Access och i så fall hur?

Det låter fortfarande som en dålig datamodell (personer borde bara finnas en gång i en tabell, sen en tabell för föreningstillhörighet) men du bör ju kunna lösa det med en Inner Join.

Vad har du försökt med hittills som inte funkar och på vilket sätt fungerar det inte?

Det är inget som inte funkar då jag inte försökt det än. Det ovanstående var bara ett exempel. Funderade bara på om det var möjligt att köra två tabeller mot varandra på det här viset.

Jag har hört att det ska finnas nåt som heter urvalsfråga men vet inte om det är applicerbart på det här.

Share

• Create New...