Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt facebook-konto är hackat!


delarosee
 Share

Rekommendera Poster

Hjälp mig! Mitt facebook-konto och messenger är hackat. "De" har tagit över kontot. Ändrat mailadress har de gjort och jag har ingen chans att komma in på kontot. Jag har polisanmält dem och har skickat deras mailadress och ip-adress till polisen. Polisen skrev av ärendet efter en dag. Jag har också tagit kontakt med facebook men de bryr sig inte. De blockar mig för att jag skriver för många gånger. Det hela började i söndags och många av mina vänner på fb fick meddelanden från mig. Idag har allt börjat om igen. De skickar nya meddelanden. Jag får meddelanden från fb att "allt verkar ok med ditt konto" och de skickar det på turkiska. Det får mig att tro att de som gör så här är turkar. IP-adressen finns i Skåne. Hjälp, jag grips av panik! Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar. Eftersom de har tagit över mitt konto är det de som har ett lösenord. Jag kan inte på något sätt komma in på kontot. Jag har skickat massor av meddelanden till facebook men de gör ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på länken i mitt inlägg så får du ange mailadressen du angivit till ditt konto. Sen om du angivit telefonnummer så skriver du dit den, om inte så din mailadressen (igen) som du angivit i Facebook-kontot och sen lösenordet du hade innan du blev hackad. Men om du redan gjort det och inte kommer någonstans med dem, ja då är de inte intresserade verkar det som. Detta sättet är mig veterligen det enda sättet att tala om för dem ditt konto blivit kidnappat. Tror inte de svarar på mail eller meddelanden.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har meddelat fb på alla de sätt som finns via deras hjälpsidor. Eftersom min mailadress och lösenord har tagits över av dem som hackat, så kan jag inte komma åt mitt konto. Jag har försökt på alla sätt och skickat dem kopia på både mitt körkort och pass, men fb kontaktar mig inte. Jag blir så frustrerad. Jag har gett fb den mailadress som tagit över mitt konto och fb har meddelat mig ip-adressen till förövarna. Men vad hjälper det. Jag har meddelat polisen dessa uppgifter men de har skrivit av ärendet. Helena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajfan. Då är det illa, för det är ju hur enkelt som helst för Facebook att se i sina loggar vad som hänt och när och av de uppgifter du angivit kan konstatera att ditt konto blivit kidnappat och det är bara för dem att återställa kontot. Jag har tyvärr inga andra tips förutom att meddela överallt att ditt facebookkonto inte är ditt längre..
De individer som jobbar på på Facebooks säkerhetsavdelning är de enda som kan göra något, men tydligen väljer de att inte hjälpa dig om du gått via länken som jag angav. Om det är av lathet eller inkompetens låter jag vara osagt.

Vi får hoppas att alla som läser det här förstår vikten av tvåfaktorsautensiering på alla sajter som erbjuder det. Sociala medier, email, finansiella institut osv. dvs att förutom de vanliga loginuppgifterna så måste man ange en kod till som man genererar antingen i sin telefon eller en app (vill man vara extra säker så väljer man inte att få den via SMS) Eller använder lösenordshanterare,  som t.ex. Bitwarden som kan skapa denna andra kod samtidigt som man loggar in.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du bryr dig! Det gör inte fb. Det är inte kloka att de inte kan hjälpa mig när det är så uppenbart att jag blivit kidnappad. Jag kan väl bara sitta här och titta på när "de" roar sig. Dock hoppas jag att alla mina vänner och deras vänner förstår att detta är fejk, så de inte råkar ut för samma sak. Helena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är antagligen inte att de inte ser att kontot har blivit hackat utan att de inte vet att det är just du som är den rätta ägaren.

 

Kan du inte göra ett nytt konto och den vägen komma i kontakt med dina vänner och meddela vad som hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har skickat kopia på både körkort och pass till fb. De kan ju å andra sidan veta att det är de som kidnappat som är de rätta kontohavarna  eller hur? Jag gjorde ett nytt konto, men jag får inte tag på alla vänner den vägen. Fastän jag varnat så hör vänner av sig och undrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte visade upp körkort och pass när du registrerade kontot så har ju inte Facebook något att jämföra med och det finns ju många konton som är registrerade med samma namn.

 

Det liknar situationer här i forumet när folk kontaktar mig för att de påstår att de både har glömt lösenordet hit och inte längre har kvar den mejladress som de hade när de registrerade sig men vill att jag ska ge dem åtkomst till det gamla kontot. Det kan jag ju inte göra för jag har ju ingen aning om det är samma person eller en ovän som vill förstöra för den riktiga kontoinnehavaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förståelse för detta. Det är fb själva som nu begärt pass eller kk  så jag trodde det skulle hjälpa. Men icke! Frågan är ju bara: vad ska och kan jag göra. Jag kan bevisa att jag är jag och jag  vill att fb raderar mitt konto. Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tror jag inte du kan göra något. Om Facebook inte anser det bevisat att du är den rätta ägaren av kontot så kommer de inte att bry sig om vad du vill ska göras med kontot. Om de anser att det är bevisat så får du väl åtkomst till kontot i stället för att det tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev delarosee:

Det är fb själva som nu begärt pass eller kk

Jag hoppas att det verkligen var fb som ville ha detta.

Jag blir lite fundersam på vilka kontaktvägar du använt dig av med tanke på

2021-03-25 18:14, skrev delarosee:

och de skickar det på turkiska

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har skickat det efter uppmaning från fb. Man fotar av kk och pass, laddar upp det och skickar det via fb:s sida. De tog över min sida redan innan jag upptäckte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har du någon direktlänk för detta?

Tänker att det kan underlätta lite om andra råkar ut för samma sak och läser denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

hur har det gått med ditt konto? Samma sak har hänt mig. Och kollar jag nån kompis facebook så verkar min profil vara helt borttagen så antar att dom har ändrat namn på allt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har gjort så många anmälningar och skrivit så många mail till fb men jag får ingen hjälp. Nu när jag letar via min mans fb så finns jag inte kvar. Det är kanske lika bra det? Helena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej Delarosee och övriga svarande

 

NU har detta hänt mig, för en vecka sedan och jag har lagt ned orimligt mycket tid på att försöka lösa det. Kapat konto där mitt lösenord är ändrat. Jag har lagt in varningstexter via vänners inlägg men ändå låter vissa vänner sig luras, som jag gjorde, och lämnar sitt telefonnummer "till mig", på begäran. (Ärligt talat, hur kan man sms:a någon och be om numret som man sms:ar på?) Jag mitt dumhuvud gjorde det med vänsterhanden då jag trodde det var den där avlägsna bekanta som frågade. Och nu är jag helt i klorna på dessa gangsters. 

 

Hela historiken du beskriver stämmer med min, förutom att jag (på turkiska) har fått sifferkoder för återställning de två-tre gånger jag har upprepat proceduren med att anmäla inkl fota av mitt körkort. Det som det stupar på är att jag inte kan autentisera, trots att jag använder en sådan app. Har ni andra drabbade fått likadan begäran om autentisiering? Vilken app och fungerade det? 

 

Dessa personer som svarar på turkiska (som jag översätter i mailet) = menar du/ni andra att det är gangstrarna??? Jag trodde det var Facebook, de sitter ju lite överallt i världen.

 

Jag är väldigt tacksam för ev goda råd, att prata direkt med en riktig människa på FB är ju kört! Jag MÅSTE ju veta att det verkligen är FB som tar emot mitt ärende, misstänker det dock. 

 

Annars är det väl bara att börja om. Hade kunnat begära att kontot släcktes, men har man +4 000 bilder sen många år tillbaka, då är det svårt. Dessutom är det ju MITT konto! GRRRRRR.

 

Käthe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Facebook struntar tydligen i en vanlig användare som får sitt konto hackat. Ska man få hjälp måste man känna folk som jobbar hos Facebook och även om man gör det är det besvärligt att få hjälp. Det visar Jeff Bercovicis redogörelse för sina vedermödor. https://www.inc.com/jeff-bercovici/i-got-hacked.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Käthe:

 

Tack mbgtmari för kommentar och artikel. Skrämmande, men intressant läsning och ännu mer hopplöshetskänsla. 

 

= bara ett klargörande från er andra: "Turkarna" som besvarar mina upprepade anmälningar om hackat konto, jag får alltså svar på turkiska, därav epitetet. ÄR det Facebook eller GANGSTERS? Ser dessa i så fall min anmälan om det konto de har snott eller ÄR det Facebook. Ursäkta mina upprepningar, men jag är så trött på detta! 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Käthe:

inkl fota av mitt körkort

Eftersom facebook inte har någon nytta av ditt körkort så är det ju troligt att det är dessa gangsters som nu kan använda dina körkortsuppgifter till annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Käthe:

= bara ett klargörande från er andra: "Turkarna" som besvarar mina upprepade anmälningar om hackat konto, jag får alltså svar på turkiska, därav epitetet. ÄR det Facebook eller GANGSTERS? Ser dessa i så fall min anmälan om det konto de har snott eller ÄR det Facebook. Ursäkta mina upprepningar, men jag är så trött på detta! 

 

Det är ju svårt att veta. Du får nog berätta mer om på vilket sätt ni har kontakt med varandra. Tidigare skrevs det om att någon skickade via en webbsida och då är ju en länk till den sidan bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Eftersom facebook inte har någon nytta av ditt körkort så är det ju troligt att det är dessa gangsters som nu kan använda dina körkortsuppgifter till annat.

Inte just uppmuntrande att inse att även detta kan hända, men tyvärr en risk att det stämmer.

Jag gjorde ju allt från scratch på Facebooks Hjälpcenter. Utgick från ämnet Hackat konto och fördes vidare via olika knappar. I detta flöde ingick ID-kontroll via anting pass, körkort eller annan handling som man valde själv och fick fota av och skicka. 

Sen var det bara att vänta på respons via mailadress jag hade angivit, ej tillhörande kontot, obs. 

Det är då responsen sker på turkiska (som kan översättas som tur är), något som flera andra i här i flödet har upplevt. 

 

Jag vet inte hur jag kunde ha gjort annorlunda? Tar gärne emot tips...  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...