Just nu i M3-nätverket
Jump to content

TP-link Deco M9 Plus

subjaas
 Share

Recommended Posts

Jag har ett TP-link meshsystem med 6 enheter, Deco M9 Plus. Härom veckan så ’försvann’ fibernätet och när det åter kom i drift så återställde sig ej Deco-systemet, utan jag fick installera om hela systemet med ett nytt namn samt återinstallera alla enheter som var uppkopplade på nätverket, såsom webkameror och hela Sonos-systemet med alla högtalare.

Min fråga är nu: Vid ett avbrott i inkommande nätverk, skall inte Deco-systemet och Sonos då återställa sig självt, när nätet återkommer, utan att jag skall behöva återinstallera hela systemet?

Några tips om hur jag skall göra om ett nätavbrott inträffar, utan att behöva återinstallera allt igen.

Jan Åström/Västerås

,

Edited by Cecilia
Tagit bort mejladress, det är privat information som inte spamspindlar ska kunna plocka upp /Cecilia, moderator

Det verkar ju rimligt att systemet klarar av ett strömavbrott. Eftersom det inte verkar finnas någon med erfarenhet av det här i forumet så kanske du ska försöka kontakta TP-links support.

2021-03-25 15:19, skrev subjaas:

Jag har ett TP-link meshsystem med 6 enheter, Deco M9 Plus. Härom veckan så ’försvann’ fibernätet och när det åter kom i drift så återställde sig ej Deco-systemet, ...

Har inget konkret tips på vad du kan göra om det händer igen, men jag undrar vad du menar med "återställa", "installera om hela systemet" och "återinstallera alla enheter", m m? Inte meningen att få en förklaring till allt detta men det blev impulsen till några kommentarer som kanske kan vara till nytta någon gång. Informationen kan uppfattas vara lite "övertydlig", men tanken är att försöka reda ut de olika delarna i systemet.

Det du har är en internetuppkoppling, ett lokalt nätverk, en router som förbinder internetuppkopplingen och det lokala nätverket. Och med Deco-enheterna ansluter datorer och mobiler, m m, trådlöst till det lokala nätverket. Det är anslutningar i flera steg för trafiken till och från internet. (En av Deco-enheterna kan också vara router, ifall ingen separat router används.)

Alla enheter i det lokala nätverket är fortfarande anslutna även om internetuppkopplingen försvinner. En Windowsdator anger "Internetåtkomst saknas" i Meddelandefältet, men det är antagligen för att internet är så centralt i användning av datorer. Anslutningen i det lokala nätverket finns fortfarande. Det är alltså skillnad på en enhet som är ansluten till ett lokalt nätverk och nätverkets (routerns) uppkoppling till internet.

Så brukar enheter som anslutits trådlöst "minnas" nätverksnamnet (SSID) och krypteringsnyckeln ("nätverkslösenordet"), och vanligtvis vara inställda att ansluta automatiskt. Så en anslutning görs då automatiskt när en enhet sätts på, om en enhet varit för långt ifrån nätverket och flyttas närmare igen, eller om accesspunkter ("trådlös router", Deco-enheterna, m m) sätts på efter att ha varit avstängda.

Blir det bara "avbrott i inkommande nätverk" så ska inget annat behöva återställas, det finns inget mer att återställa än uppkopplingen till internet. Var det också strömavbrott (som Cecilia skriver om) så att enheterna sattes på igen? Om det i så fall blev något fel så att enheter förlorar sina inställningar så behöver de ju göras om. Men anges då samma nätverksnamn och krypteringsnyckel så ska datorer och mobiler, m m, ansluta automatiskt igen. Inget konstigare än när enheterna varit avstängda och sätts på eller att enheterna varit för långt från nätverket ett tag.

När något är fel så är uteslutningsmetoden bra att använda. Kolla en sak i taget och se vad som fortfarande fungerar och på det sättet ringa in felet.

2021-03-25 15:19, skrev subjaas:

Jag har ett TP-link meshsystem med 6 enheter, Deco M9 Plus. Härom veckan så ’försvann’ fibernätet och när det åter kom i drift så återställde sig ej Deco-systemet, utan jag fick installera om hela systemet med ett nytt namn samt återinstallera alla enheter som var uppkopplade på nätverket, såsom webkameror och hela Sonos-systemet med alla högtalare.

Min fråga är nu: Vid ett avbrott i inkommande nätverk, skall inte Deco-systemet och Sonos då återställa sig självt, när nätet återkommer, utan att jag skall behöva återinstallera hela systemet?

Några tips om hur jag skall göra om ett nätavbrott inträffar, utan att behöva återinstallera allt igen.

Jan Åström/Västerås

,

Jag har någonting liknande som du har, och har haft några avbrott på olika sätt under sista tiden, men varje gång har mina prylar gått igång igen, utan problem, du har ju som ChristerE säger ett nät som består av tre delar, och dessa delar ska samarbeta vid varje störning.

Svårt att veta vad som inte fungerat i ditt fall, men vi kan ju försöka med några fler frågor ändå.

Hur har du kopplat in ditt Deco-system, direkt från fibern utan routern mellan, eller direkt från routern ut till ditt Deco-system?

ChristerE och Laso,

Tack för era svar på mitt problem. Jag har nu installerat om mitt Deco M9 Plus och även Sonos-systemet, så nu fungerar allt igen (till nästa avbrott?).

Om yttre signalen från fibernätet försvinner, så borde ju alla efterliggande system återställa (installera om) sig själva, när signalen återkommer, men så skedde ej i mitt fall. Man får väl fundera vidare på orsaken vid nästa avbrott.

Inkommande fiber är kopplat till inkommande näts  fibermodem och sedan därifrån till mitt meshnät, dvs första noden i mitt Deco M9 Plus. Det var inget strömavbrott hemma hos mig utan någonstans i området vilket troligen påverkade någon utrustning i fibernätverket./JÅ

• 9 months later...
Forcelite79

Har samma problem som dig subjaas med TP deco M60.

Måste ominstallera och skapa nytt nätverk när det blir strömavbrott i samhället.

Nån som vet/hittat lösning på problemet?