Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2:a bildskärm börjat krångla, helgrå display


Swesent
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Philips 273EL-monitor som jag haft i åtminstone närmare fem års tid. Sedan något år tillbaka har den fått masat åt sidan och blivit min andra bildskärm. Den har fungerat felfritt fram till för cirka en månad sedan. När jag startar datorn har skärmen börjat uppvisa en helgrå display vid uppstart (vissa gånger kan man se randiga och fyrkantiga artefakter i några sekunder, vilka snabbt tonas bort till samma grå nyans som visas på resten av skärmen). (Min nya monitor, skärm nummer ett, fungerar felfritt!)

Till en början testade jag blott att starta om datorn, varvid andra skärmen hoppade igång och visade skrivbordet så som vanligt. (Observera att skärmen visar uppstartsloggan; texten "PHILIPS" i grått, med helblå bakgrund felfritt så snart skärmen sätts igång.) Ett par dagar senare började skärmen även krångla när datorn gått ned i Standby-läge (skärmarna svartnat), när jag väcker upp datorn igen, då är samma ljusgrå display tillbaka. Jag provade uppdatera mina grafikdrivrutiner (sitter med ett GeForce GTX 1060 6GB), vilket det fanns någon enstaka version nyare, men problemet kvarstår efter uppdatering.

Senare har jag funnit att när skärmen startar upp med denna helgrå display (direkt efter startloggan), så kan jag, i mitt Windows 10 Home, gå in på NVIDIAs kontrollpanel och däri ändra upplösningen på den trilskande Philips-skärmen, varvid det blir en ca 50/50 chans att skrivbordet dyker upp så som det skall vara. Oftast är det monitorns ursprungliga upplösning på 1920 x 1080 som krånglar. Ändrar jag till vilken annan upplösning som helst så kan skrivbordet dyka upp. Men ändrar jag sedan tillbaks till 1920 så blir skärmen ofta grå igen. Så jag får sitta och byta mellan upplösningar flera gånger ibland innan skrivbordet syns som det skall på den ordinarie upplösningen.

Ett sista problem är att skärmen börjat krångla när jag skall starta den också. Monitorn har en sådan omekanisk "touchknapp" där man bara vidrör med fingret vid en viss punkt för att skärmen skall starta. Detta har fungerat felfritt fram till för några dagar sedan då indikatorljuset först börjar lysa som det skall, varefter det släcks omedelbart och inget annat händer. Senast har jag fått försöka aktivera skärmen tre till fem gånger innan den till slut går igång - men oftast då med samma helgrå display.

Jag har kontrollerat att såväl HDMI som elkabel sitter glappfritt i skärm, grafikkort och vägguttag och känner mig just nu aningen rådlös till nästa steg. (Låt mig även poängtera att när jag väl fått den krånglande skärmen att visa skrivbordet som den skall, då kan jag sitta och arbeta/spela/ströa vid datorn i hur många timmar som helst utan att monitorn uppvisar minsta lilla flimmer eller tecken på felaktighet.

I mina milt hårdvaruinsatta tankar kan det endera vara om skärmen i sig har börjat sjunga på sina sista verser, alternativt problem med HDMI-kabeln, problem med grafikdrivrutinerna eller att det börjar bli någon vajsing med grafikkortet (eller specifikt dess utgång till skärm nummer två). Jag vore oerhört tacksam för all eventuell hjälp, tips eller råd med detta (då jag helst lämnar köp av ny monitor som det sista alternativet).

Många tack på förhand för eventuella svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt att en skärm att bete sig fånigt när man har en dålig kabel. Hade köpt billigaste displayport kabeln att ansluta jobbdatorn till hemskärm. Gick inge vidare, fick köpa en dyrare och nu beter den sig.

 

Om dina båda skärmar båda använder hdmi, byt bara plats på 1 & 2 på grafikkortet. Om skärmen fortsätter fåna sig så så är det nog kabeln och inte grafikkortet. Om den som var skärm 1 slutar bete sig så ökar då risken att det är grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...