Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Klonbackup

rolfbrewitz
 Share

Recommended Posts

rolfbrewitz

För att undvika installera Windows 10 och sina program igen kan man göra en klonbackup.

Men hur gör jag en klonbackup, t ex till en extern hårddisk?

Mikael63

Principen är väl att man behöver en extra disk, extern eller intern, som är minst lika stor som disken man vill klona.

Denna disk kommer att bli en exakt kopia - en klon - och man kan därför inte samtidigt ha andra dokument på den. *)

Man behöver starta datorn från en skiva eller USB-minne för att "frigöra" disken man ska klona (om det är systemdisken).

Jag har använt Clonezilla de gånger jag klonat en disk.

*) Om man "bara" klonar en partition och inte en hel disk kan man dela upp extradisken i flera partitioner och bara nyttja en partition för kloningen medans den eller de andra lämnas orörd.

Inget jag provat själv.

Mikael63
21 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag använder mig av den inbyggda funktionen i Windows med mycket stor framgång.

Hur arbetar den, behöver man starta om med USB-då eller hanterar den kloningen ändå?

34 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur arbetar den, behöver man starta om med USB-då eller hanterar den kloningen ändå?

Ja, man startar datorn från samma USB-minne som man skapat för att installera Windows med, om sådan är skapad.

Det går också att skapa en startbar DVD för samma ändamål.

Funktionen finns i Kontrollpanelen i Windows, från Windows 7 och framåt.

Skapa en avbild är det jag gör. Jag sparar den på en extra intern disk i datorn, om sådan finns. Finns ingen extra intern disk sparar jag den på en extern disk kopplad till USB-uttag. Denna avbild återställer jag till en disk i datorn igen.

Det händer att jag experimenterar med installationer av program i en av mina datorer. När jag är klar vill jag återställa Windows så jag får den som den var från början.

Således installerar jag Windows och alla drivrutiner. Uppdaterar Windows och installerar ”standardprogrammen” som 7-Zip, Firefox, Googlechrome med flera. När det är klart gör jag de ändringar i inställningarna i Windows som jag vill ha.

Slutligen skapar jag en avbild av disken.

Därefter installerar och kör jag de program jag vill testa, ändringar i Windows som kan riskera att Windows kraschar med mera. Provar hårdvara som jag testar med olika drivrutiner och annat som kan tänkas roa mig med att se hur datorn uppför sig när man ”gör fel” för att sedan rätta till dem om det går.

När det inte finns mer att testa för den stunden kör jag tillbaka avbilden och jag har Windows med alla drivrutiner och ”standardprogram” igen utan att behöva gå igenom hela processen med att installera allt igen.

Jari Karivainio

Hej!

Personligen föredrar jag Clonezilla, detta på grund av den hjälp med korrigering av fel i filsystemet som erbjuds vid kloningen. 

/ Jari

Jag har aldrig problem när jag klonar, varken med tredjepartsprogram (testat några stycken) eller det inbyggda i Windows. 

rolfbrewitz

Tack för tipsen om t ex Clonezilla. Någon använder Windows inbyggda funktion för klonbackup.

Vad heter den funktionen och hur använder man den?

/Rolf Brewitz

Länken som Celia ger är bra men inte särskilt detaljerad. Jag bifogar lite bilder på hur det kan se ut när jag gör detta.

1.Windows-avbild.jpg.952073bb2e7ba9ede71cf8012dca343a.jpg

1. Börja med att öppna Kontrollpanelen. 

Där finns, något ologiskt, "Säkertehstkopiera och återställ (Windows 7), även om det rör sig om Windowsversioner efter Windows 7.

Klicka på denna del.

927553244_2.Systemavbild.jpg.5bc744a28313f6f6df8b077998e144c9.jpg

2. I nästa fönster som öppnas, klicka på "Skapa en systemavbildning".

Det går också bra att skapa en reparationsskiva om man har en DVD-brännare innan man skapar systemavbilden. Gör man inte det är det ändå ingen fara eftersom man får denna fråga när systemavbilden är klar.

Har man skapat ett startbart USB-minne med Windows på behöver man inte skapa en systemreparationsskiva då man använder USB-minnet för detta ändamål.

3.Systemavbild.jpg.24ea2d0327acf8de268b207b9ded8a15.jpg

3. Nästa steg är att välja var man vill spara sin systemavbild. Jag har valt på en disk.

4.Systemavbild.jpg.cea3c2c940e07d79cfa60c57ecffb82f.jpg

4. Därefter är det dags att välja vad som skall med i systemavbilden. Per automatik inkluderas de eventuella dolda partitioner som skapas när Windows installeras redan som förval. I bilden ovan visas enbart C:\ men denna innehåller de dolda partitioner som Windows använder.

Disken i exemplet har jag skapat fler partitioner på. Dessa kan jag inkludera om jag vill klona hela disken. Jag börjar med att inte markera dem.

5.Systemavbild.jpg.2c0af7929f09017548fe1de57e2c8edb.jpg

5. När jag klickat på "Nästa" i föregående bild får jag ett nytt fönster där jag kontrollerar mina val innan jag startar säkerhetskopieringen/systemavbilden/klonen.

Är jag nöjd startar jag jobbet.

6.Systemavbild.jpg.b44f3a362f744d4ae17cdb241156ca5a.jpg

6. Som alternativ i punkt 4 visar jag här när jag markerar de partitioner jag vill ha med förutom Windows.

7.Systemavbild.jpg.c6cd27157bdc2153454737a286035daa.jpg

7. Så här ser det ut när jag valt fler partitioner än den som innehåller Windows. Om jag skall klona en disk på detta sätt är det lämpligt att ta med samtliga partitioner så allt kommer med. Ingen nödvändighet, vilket också tillåter att den disk som får avbilden inte behöver vara lika stor som den disk som Windows ligger på. Det räcker att den är lika stor som Windowsdelen, i mitt fall minst 33GB.

Mr Andersson

Jag vill bara inflika några detaljer... Det finns massvis med program, även Windows inbyggda, för att göra backup/klon på olika sätt och dessa fungerar utmärkt för det ändamålet.

Men hur gör man när den dagen kommer då man faktiskt behöver återläsa backupen?

Tex, hårddisken dör och du köper en ny. Den har inte Windows på sig - den är tom. klarar Windows backup att återläsa denna? Klarar andra program det? 

Jag gör inte reklam, men programmet jag tipsade om tidigare i tråden, klarar detta. Därför jag använder det i mitt jobb som IT-konsult. 

Det du frågar om är just sådant jag gör.

Så länge disken (inte den som är C:/ med operativsystemet på) med systemavbilden är intakt fungerar det fint att byta en eventuellt kraschad disk och sedan använda systemavbilden för att återställa Windows. Den nya disken behöver inte ens vara partitionerad innan återställningen startas då Windows fixar detta.

När det är gjort är det bara att starta datorn som vanligt och Windows startar upp som om inget har hänt.

Jag har hjälpt vänner när de byter disk från HDD till SSD genom att använda systemavbilden från Windows.

När jag köpte min SSD, en Samsung, medföljde ett kloningsprogram från Samsung. Detta program körde jag i Windows och programmet klonade Windowsdisken till SSDn medan Windows kördes, trots att det något som många gånger inte fungerar. När kloningen var klar kopplade jag bort min HDD och kopplade in SSDn och min dator startade upp som vanligt men betydligt snabbare.

Acronis är ett program som av många ses som ett av de bästa. Även det programmet har jag använt mig av men den version jag har, har nu kommit till åren då jag köpte det medan jag fortfarande körde Windows 7. Det fungerar fortfarande men jag tycker Windows inbyggda är smidigare att använda.

Jag har inga problem med att återställa Windows på en tom disk genom att använda Windows eget system för detta.

ChristerE
5 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Men hur gör man när den dagen kommer då man faktiskt behöver återläsa backupen?

Om det inte är självklart för alla som läser tråden så vill jag först kommentera skillnaden mellan att direkt klona och att göra en avbild (en image-fil). Det senare ett begrepp som X-Men använder flera gånger och som används i samband med artikeln som Cecilia länkat till.

Använder man avbilder för att sen direkt skapa en identisk disk så blir det förstås totalt sett en kloning. Men annars kan en avbild skapas för att någon gång senare återställa en disk (eller partition) till ett tidigare tillstånd. Också det beskrivet av X-Men. Plus att flera generationer enkelt kan sparas, om måldisken är tillräckligt stor.

När det gäller att återställa så använder jag ett startbart media (usb-minne, dvd-skiva), då blir det enkelt även att återställa till en tom disk. Jag gör även mina avbilder med datorn startad från ett startbart media. Då slipper jag ett Windows som är igång samtidigt som det ska göra en avbild av sig självt.

Kan också vara bra att ha lite koll på MBR, GPT och EFI-partitioner. X-Men skrev i ett tidigare inlägg om att eventuella dolda partitioner inkluderas automatiskt när avbilder skapas. Ska man endast återställa t ex en partition med operativsystemet så behöver MBR, eller vad som används, inte återställas. Men ska man återställa till en helt ny och tom disk så är det ju bra att ha med även dessa på avbilden.

Följande länk är med endast för att visa bilderna under punkterna 6 och 8, där MBR och EFI finns med.
https://kb.acronis.com/content/61621

Skulle jag ha virrat till det med det senare om MBR, GPT och EFI får t ex X-Men rätta till det, eller någon annan.

Mikael63

Ytterligare en kommentar:

För att slippa omaket med att återställa kan man se till att den disk man klonar till är av samma modell (fysisk storlek och anslutningar) som den man klonar från.

Den dagen man skulle behöva återställa byter man bara plats på diskarna.

**

@rolfbrewitz - är du nöjd med svaren så här långt?

vertpre

Att använda kloning som backup anser jag inte vara ett bra alternativ. Ska det vara någon mening med en backup bör den uppdateras regelbundet. Sitta med en backup som är några månader gammal är inte praktiskt. Det betyder att man behöver göra om kloningen flera gånger.

Gör man en image av hårddisken, som sparas som en fil, behöver man bara uppdatera filen med ev. ändringar som har gjorts. Betydligt smidigare. Jag använder EaseUS Todo Backup.

Fördelen med det programmet är att man lätt kan återställa en speciell mapp eller fil om det skulle behövas. Det går inte med Windows systemavbildning. Inte enkelt i alla fall. Det går också att återställa till en annan dator med annan hårdvara. Det går inte med Windows systemavbildning. Dessutom verkar det som om Windows systemavbildning kommer att försvinna i framtida uppdateringar och då sitter man där med en backup som är oandvändbar.

https://www.groovypost.com/howto/create-windows-10-system-image-best-free-alternatives/

ChristerE
48 minuter sedan, skrev vertpre:

Att använda kloning som backup anser jag inte vara ett bra alternativ. Ska det vara någon mening med en backup bör den uppdateras regelbundet. Sitta med en backup som är några månader gammal är inte praktiskt. Det betyder att man behöver göra om kloningen flera gånger.

Man får skilja på backup och backup, på backup av eget skapat data och backup av ett system - OS med ett antal installerade program.

För backup av eget data håller jag med vertpre, backup är bra att göra kontinuerligt och det bör gå att återställa enstaka mappar och filer. Gärna med hantering av versioner så man kan återställa en fil som var "bättre" i en tidigare version. För att återställa ett skadat system kan man göra det X-Men beskriver, eller för att kunna experimentera och sen återställa. Att göra en backup av själva systemet kan man göra när ett antal nya program installerats, för att slippa ominstallera hela systemet efter t ex en hårddiskkrasch.

För att skilja på dessa två sätt att göra backup så behöver man ordna med en egen partion för systemet och en annan för det egna datat. Något som brukade vara ordnat på datorer som köptes för ett antal år sedan, men verkar vara mer sällsynt nu.

Det finns inga garantier för att något program skall leva kvar för all framtid, inte ens EaseUS. Så länge funktionen finns i Windows finns det ingen anledning att inte använda den. Den dagen som funktionen inte längre finns kan man fundera på att använda ett annat program för att skapa en avbild som man kan återställa sin dator med. Fram tills dess kan man alltid återskapa sin installation så länge man har kvar sin avbild och installationsmediet för den Windowsversionen.