Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett nätverk två internetuppkopplingar


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Tycker det borde fungera men kollar med forumet om det är något jag missar. Vill använda ett lokalt nätverk som sträcker sig över flera lokaler men koppla upp en apparat via en annan internetuppkoppling än den ordinarie. Den andra internetuppkopplingen och tillhörande router finns intill en switch i det större nätverket så det är enkelt att koppla ihop dem. Det stör heller inte någon verksamhet att ställa om parametrar i den andra routern, i alla fall tillfälligt för ett test. Det hade varit enklare om det gått att flytta aktuell apparat till den andra routern, men det låter sig inte göras.


Tanken är att använda två logiska nätverk. Det "stora" nätverket använder 192.168.1.x så den andra routern kan ställas in för t ex 192.168.2.x. För att undvika problem med dubbla DHCP-servrar får den i den "extra" routern stängas av och den apparat som ska använda det andra logiska nätverket får ställas in med en fast IP-adress.


Bortser vi från internetuppkopplingar och routrar så kan ju några datorer använda ett logiskt nätverk för att kommunicera med varandra och några andra datorer med ett annat logiskt nätverk, i samma fysiska nätverk. Det borde ju då också fungera att de använder olika routrar/internetuppkopplingar för att komma ut på nätet, eller ...?


Koppla ihop switchar till en slinga är inte så lyckat, för t ex någon form av redundans ifall en kabel blir skadad. Såvida man inte använder switchar som hanterar Spanning Tree Protocol. Men något motsvarande problem ska väl inte uppstå med två internetuppkopplingar från samma fysiska lokala nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-24 14:24, skrev ChristerE:

Men något motsvarande problem ska väl inte uppstå med två internetuppkopplingar från samma fysiska lokala nätverk?

Borde gå och du verkar ha tänkt igen det mycket men det är lite svårt att hänga med i allt du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Borde gå och du verkar ha tänkt igen det mycket men det är lite svårt att hänga med i allt du skriver.

Då är vi i alla fall två som tänker lika.
 

Frågan är alltså om det fungerar att hantera två logiska nätverk i samma fysiska även om båda ansluts till internet via varsin router. Tänkte om det möjligtvis blir någon form av "slinga" via internet. Koppla några switchar i en slinga ger problem (om inte t ex STP används), därav den jämförelsen. Stycket om några datorer togs med för att belysa att de kan kommunicera i olika logiska nätverk, i alla fall utan problem när de inte kopplas upp mot internet.


Men jag kom på ett annat sätt att utföra testet. Genom att brygga nätverksanslutningarna för WiFi och LAN-porten i en bärbar dator kunde jag sen använda en mobil som Hotspot och ansluta en apparat med kabel till datorns LAN-port.


Fast jag är ändå lite nyfiken på frågan i första inlägget, så om någon mer har någon tanke om det så är den välkommen.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...