Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Takfläkt förväntar jord, jord saknas i kontakt?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Jag funderar på att slå till med en takfläkt i sovrummet utifall att det blir riktigt varmt i sommar. Hittade en tjusig en och när jag roade mig med att läsa anvisningarna så står det att den förväntas anslutas till tre sladdar i takuttaget, men jag är ganska säker på att jag bara har två.

 

Vad ställer jag till med? Fick försllag på annan ord att jord "inte måste" anslutas,. Men riskerar jag något om jag skulle köpa denna fläkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den tredje ledaren i fläkten är just jord får den inte anslutas till jord för det är farligt att blanda skyddsjordade prylar med icke-skyddsjordade lampor etc. Sen är det ju svårt att veta om fläkten verkligen kräver jord för att fungera men det låter ovanligt att det skulle vara så. Kan du fråga butiken om jord krävs för att fläkten ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om den tredje ledaren i fläkten är just jord får den inte anslutas till jord 

Jord får inte anslutas till jord? Låter lite knasigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror just på att det blir farligt om du blandar skyddsjordade prylar med prylar som kan vara strömförande på ytan just för att de inte är skyddsjordade. Man får inte ha både jordade och ojordade kontakter i samma rum om det finns risk för att man kan komma åt både en jordad pryl och en ojordad pryl samtidigt. Man får inte dra in ett skyddsjordat grenuttag från ett rum där uttagen är skyddsjordade in i ett rum där uttagen är ojordade.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen takfläkt som måste ha skyddsledare ansluten för att kunna fungera.

Finns inte skyddsledare framdragen så gör det inget så länge som takfläkten sitter i sovrum/vardagsrum.

(torra icke brandfarliga rum)

 

(Allmänt) Förtydligande till att det faktiskt kan vara farligt att blanda skyddsjordade apparater med icke-sådana.

Tänk dig att du tar in brödrosten till vardagsrummet. Rostar en kvällsmacka till långfilmen.

Just då, när du flyttade in brödrosten dit uppstår ett fel som medför att höljet blir spänningssatt.

Brödrosten sitter i ett ojordat vägguttag och inget händer. Normalt brukar man kanske inte ta på en varm brödrost men efter filmen är slut tar du tag i den nu kalla brödrosten (med metallhölje då). Du kanske inte känner något alls eftersom du har torra händer, har strumpor på, står på ett parkettgolv. Eller så känner du att det pirrar till och rycker till så att du tappar brödrosten. Ingen större fara så långt.

Du har nu.. låt säga en golvlampa av metall och den är ansluten till ett jordat vägguttag i köket, som angränsar till vardagsrummet. När du sträcker dig efter brödrosten är golvlampans "arm" lite i vägen varför du i samma rörelse tar tag i "armen", av metall, samtidigt som du greppar brödrosten...

Strömmen letar sig då från brödrosten via din ena arm till din andra arm som håller i golvlampan som är ansluten till skyddsjord. O-bra...

 

Finns fungerande jordfelsbrytare/personskyddsautomat så klarar man livhanken!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...