Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upptäckt en icke auktoriserad regel (Windows Firewall Control)


Krom-Ludde
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag såg dessa varningar i loggboken (Win 8.1). Jag kikade där eftersom jag alltid har sk. "strikt läge" aktiverat under uppstart i WFC men den började helt plötsligt starta i normal läge.

Märkte det genom att LTE-dongeln anslöt till nätet automatiskt med sitt blå sken.

Har inte ändrat den inställningen så därför lyftes ögonbryn. Nu har jag ju inte ett fullgott skydd på min dator så jag skulle inte bli förvånad om det kunde vara nåt mörsket.

Undrade om nån kunde ge sitt perspektiv på det hela.

 

Tack!

/A

 

 

 

Deleting the rule ab5d8508-7f0a-4fa1-9cbc-f72e599e7a45 failed..jpg

Secure Rules has detected and automatically removed an unauthorized rule..jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra början är väl att du går igenom vad det finns för regler i brandväggen.

 

Vad innebär "strikt" läge?

Jag hittar inget om det när jag söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vad innebär "strikt" läge?

All inkommande och utgående trafik är blockerad automatiskt under uppstart tills du väljer att manuellt aktivera "normal läge".

 

Jag har inte ändrat några regler. Men de båda kanske inte ens är relaterade?

Tyckte det var märkligt att datorn började ansluta sig plötsligt då jag inte har ändrat i inställningarna. Faktum är att "strikt läge" ff var aktiverat i inställningarna på WFC och trots det  var anslutningarna inte blockerade efter omstart av datorn. Det var som om "normal läget" var aktiverat ändå. Sen såg jag dessa felmeddelanden och tänkte att debåda stod i direkt relation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs det verkligen att en app ansluter genom nätverket för att ett nätverkskort ska ansluta till en router?

 

Var hittar du just inställningen "strikt läge"?

Jag undrar för att det kan underlätta att kunna söka på engelska för att se om andra har haft problem med det.

 

Men generellt tycker jag nog att om man vill ha riktigt bra kontroll på brandväggen så ska man ha en separat brandvägg för Defender-brandväggen är trots allt till för att ge ett tillräckligt bra skydd för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Me

2021-03-24 09:20, skrev Cecilia:

Behövs det verkligen att en app ansluter genom nätverket för att ett nätverkskort ska ansluta till en router?

 

Var hittar du just inställningen "strikt läge"?

Jag undrar för att det kan underlätta att kunna söka på engelska för att se om andra har haft problem med det.

 

Men generellt tycker jag nog att om man vill ha riktigt bra kontroll på brandväggen så ska man ha en separat brandvägg för Defender-brandväggen är trots allt till för att ge ett tillräckligt bra skydd för de flesta.

Ursäkta sent svar.

På kontrollpanelen i Malwarebytes Firewall Controll under "profiler" kan man välja vilket typ av skydd man vill ha.

Defender-brandväggen är Windows egna?

Har gratis versionen av Avast här och Windows brandvägg med det.

 

Problemet är att jag fått stora filer i Temp foldern, men det är tomt där när man går in men under egenskaper visar det att det finns flera Gb som tar upp utrymme där.

Körde därför en diskrensning, och där visar nu att Temp foldern är tom, men hårddisken visar ändå att den har 100 mb mindre utrymme än innan..

 

Något tips?

 

MVH

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Malwarebytes forum hanteras Windows Firewall Control av ett företag som heter BiniSoft: https://www.binisoft.org/faq

Eftersom det är mycket få som använder den produkten tror jag att du kan få mycket bättre svar om du frågar dem i stället för här.

 

Defender är säkerhetsprogrammen (antivirus, brandvägg mm) som ingår i Windows 10.

 

3 timmar sedan, skrev Krom-Ludde:

Körde därför en diskrensning, och där visar nu att Temp foldern är tom, men hårddisken visar ändå att den har 100 mb mindre utrymme än innan..

100 MB är ju väldigt lite och kan ju mycket väl skapas av Windows i bakgrunden t ex att en loggfil skapas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Defender är säkerhetsprogrammen (antivirus, brandvägg mm) som ingår i Windows 10.

Ok! 

 

Ursäkta att jag gled in på detta med utrymme på disken.

Vad jag trodde var egenskaper på temp foldern specifikt visade filstorleken för hela program mappen. Men eftersom tempfoldern är tom så måste det vara som du säger att Windows skapar loggfiler eller något. Men det är så märkligt för jag hade 3 Gb  ledigt igår och i morse var det endast 600 mb kvar och nu färre än 500 Mb.  Och så här håller det på. Är det massa uppdateringar som äter upp lagringsplatsen? Önskar att jag kan skaffa en bättre översikt. Problemet man får med en gammal ssd..

 

Hur som.. Tack för hjälpen! :like: Å tålamod :D

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...