Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför laddas vissa batterier ur mer än andra när de inte används?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Idag noterade jag att en liten Bluetoothhögtalare från JBL som jag mer eller mindre glömt bort att jag hade, och inte använt säkert på ett år fortfarande hade nästan fullt batteri (4 av 5 dioder för batterikapaciteten lyste) och jag spelade musik på den i en halvtimme innan jag stängde av.
Jag blev förvånad över att den inte laddats ur. När jag jämför med en gammal Gopro 3 som jag har och där batteriet blir tomt mycket snabbare, typ inom ett par månader när den inte används.
Båda är mig veterligen lithiumbatterier. Tror jag i alla fall, finns det några andra sen 10 år tillbaka då jag köpte JBL-högtalaren? Eller vad kan det bero på att ett batteri kan vara laddat så länge när den inte används? Är det så enkelt att det är olika kvalité på batterier? Då tycker jag att BT-högtalarens borde vara sämre då den kostade 600kr jämfört med 3-4000 eller vad jag gav för GoPro´n för en 5-6 år sedan.

GoPro har jag förvisso bara använt när jag varit på semester en 4-5 gånger inom den tiden,  men JBL-högtalaren hade jag fram tills för två år sen på jobbet och använde den oftare. Men båda har förvarats på en hylla fast i olika rum, Gopro i vardagsrummet och JBL i sovrummet, om det nu skulle ha någon betydelse...

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom (ev.) skillnad i batterigeneration kan ju JBL, som ju är ett "gammalt" känt märke, ha använt batterier som utgör halva totala kostnaden för prylen medan GoPro,n kanske använt de billigast möjliga batterierna för att tjäna så mycket som möjligt.

Bara spekulation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sedan kan även, om jag inte misstänker det här, konstruktionen vara sådan att det alltid finns en liten läckström genom exempelvis en brytare.

Har en cykellampa som är byggd på det viset, såklart en enklare krets än båda exemplen ovan. Om batteriet (Li-ion) får sitta i dras det ut på någon vecka, tar jag ut det håller det länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utom batteri kvalité och batteriålder så är ju batteriets laddning efter en tid

beroende av hur mycket ström till batteriet ansluten el/elektronik förbrukar när ansluten el/elektronik inte används.

Exempel från motorfordon:

1) Gammal amerikanare från 1960-talet, "Raggarbil" i Sverige. Från batteriet drogs ingen ström alls bortsett från korta regelbundna pulser på någon mA. Klockan.....

2) Japansk MC från 2000 med förgasare. Ingen ström alls parkerad.

3) Brittisk MC med insprutning från 2001. 2,8 mA parkerad.

4) Japansk MC från 2005, Ctek Zafir 45 batteriladdaren gick in med laddning med ungefär 2 timmars mellanrum.

5) Japansk MC från 2008 med insprutning, 0,8mA parkerad.

6) Tysk MC med Canbus från 2016, Ctek Zafir 45 batteriladdaren gick in med laddning med ungefär 90 sekunders mellanrum.

7) Tysk MC med Canbus från 2016, ca 30mA parkerad.

8 Svensktillverkad bil parkerad på flygplatsparkering. Bilen startade ej när familjen återvände efter 14 dagar. Visade sig att ett relä låg draget när bilen var parkerad och drog drygt 100mA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...