Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 UEFI problem


Gustav I K
 Share

Go to solution Solved by Turbopump.,

Rekommendera Poster

Hej

Jag kör Windows 10 sen flera år, sen en tid tillbaka får jag uppdateringar som inte går att utföras.  Felet som kommer är

 

Det går inte att köra Windows 10 på den här datorn

Det går inte att installera Windows eftersom datorn har en disklayout som inte stöds för UEFI.

 

Datorn är en HP ProDesk 400 G2 Mt, 64 bit.

När man tittar i Systemöversikt står i BIOS-läge  UEFI

 

Hur löser man detta?

Bifogat är skärmdumpar på uppgifterna.

 

//Gustav I K

Win10UEFI.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att ändra i inställningarna till Legacy istället för UEFI. Eventuellt ändrar du inställningarna för disken till AHCI om den inställningen är satt till IDE och se om du kan installera Windows 10.

 

Jag föreslår också att du lägger ut ditt dokument som text eller .pdf istället för .docx, som normalt öppnas med Microsoft Word. Det är inte alla som kan öppna sådana dokument och .docx kan också innehålla virus av något slag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag föreslår också att du lägger ut ditt dokument som text eller .pdf istället för .docx, som normalt öppnas med Microsoft Word. Det är inte alla som kan öppna sådana dokument och .docx kan också innehålla virus av något slag. 

 

Lägger in dem här:

(det är inte svårare att klistra in bilder här i inlägget än att klistra in dem i ett Word-dokument)

 

image.png.d56dcd17f78ea750f0035e59ab9589c1.png

 

image.thumb.png.4537943c273688ad778c4502aaf98dfa.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild från Diskhanteraren vore ju bra och den hittar man genom att högerklicka på Start/Windowsknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaren var föredömligt snabba. 

Men det refereras till två inställningar som jag inte kan hitta var dessa är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informationen i Hardware diagnostics var inte till hjälp.

Jag har med hjälp från HP uppdaterat BIOS, men problemet kvarstår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar i fältet där jag markerat med en röd pil. Välj "egenskaper" och fliken "volymer". Vad står det att det är för 

"partitionstyp"?

Namnlös.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Din dator är i bios inställd att använda bios-läget UEFI. Då borde diskens partitionstyp vara GPT istället för MBR.

Det är det som felmeddelandet om disklayouten vs UEFI troligen syftar på. 

Det är komplicerat men jag tror (utan att veta) att det kan ställa till det när du försöker uppdatera datorn.

Jag hittar inga bilder på nätet över hur det ser ut i din dators bios. Det som är intressant är om det finns någon inställning under boot-fliken som ändrar UEFI-läget till CSM (compabitility support mode) eller legacy mode som är detsamma.

Det skulle kunna eliminera att datorn inte går att uppdatera men det är inte säkert. Det är dessutom riskfyllt att "rota" i bios med risk att datorn blir icke-startbar.

 

Namnlös.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du kan hitta en meny som liknar den bifogade bilden. I BIOS skall du ha menyvalet System Configuration.

Bilden är markerad med "Legacy support".

Om du kan hitta denna inställning i din dators BIOS (den bör finnas där) ändrar du från "Disabled" till "Enabled".

 

Det är viktigt att du ser till att ändringen verkligen sparas innan du startar om datorn. Du skall kunna få fram "Save changes and exit" som val. 
 

 

193B9758-08E3-4F72-A0D6-0DC9F7F88419.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

Samtliga lösningsförslag på detta problem från Eforum och Microsoft och HP mynnar i stor risk att Windows kraschar och man får göra en ominstallation av Windows.

Därför satsar jag på en ominstallation av Windows, när jag har full backup klar.

Microsoft säger att det behövs en konvertering från  MBR till GPT.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar BIOS från UEFI till Legacy är det möjligt att Windows inte startar, eller kraschar vid uppstart. Skulle det ske kan du ändra tillbaka och Windows kommer att starta som vanligt.

 

Det som är märkligt i ditt fall är hur det hela har blivit som det är.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske värt att nämna är att windows 10, senare utgåvor innehåller ett eget konverteringsprogram som heter, hör o häpna MBR2GPT. Det ligger i windows system 32-mappen men är avsett att köras från CMD  (kommandotolken) eller windows powershell med administratörsrättigheter. Med programmet kan man konvertera en MBR disk till en GPT disk utan dataförluster, även systemdisken. Jag har inte haft anledning att prova det och vet inte hur säkert det är men om man tänker göra det är det nog säkrast att man först fixar backup på systemdisken man tänker konvertera.

How to convert MBR to GPT drive to switch BIOS to UEFI on Windows 10 | Windows Central

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gustav I K

Tack för tipsen, men hårddisken ersattes med en ny SSD, och allt funkar perfekt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2021-03-24 23:01, skrev Turbopump.:

Kanske värt att nämna är att windows 10, senare utgåvor innehåller ett eget konverteringsprogram som heter, hör o häpna MBR2GPT. Det ligger i windows system 32-mappen men är avsett att köras från CMD  (kommandotolken) eller windows powershell med administratörsrättigheter. Med programmet kan man konvertera en MBR disk till en GPT disk utan dataförluster, även systemdisken. Jag har inte haft anledning att prova det och vet inte hur säkert det är men om man tänker göra det är det nog säkrast att man först fixar backup på systemdisken man tänker konvertera.

How to convert MBR to GPT drive to switch BIOS to UEFI on Windows 10 | Windows Central

Jag har testat MBR2GPT, men det går inte att hitta OS partionen för disken.

Det enda jag kan tänka mig är att jag tidigare haft Windows 7 och 8.1, men utan att formatera om har jag tagit bort de och har nu bara Windows 10 och inget annat på disken.

 

MBR2GPT.png.4f57e0582c714abcd879b577cd175017.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...