Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird ÅÄÖ blir ???


Leab
 Share

Rekommendera Poster

När jag skriver ett mail och skickar så går det bra men när jag gör reply eller vidarebefordrar ett mail så blir alla åäö ? hos mottagaren.

Windows 10 och Thunderbird 78.8.1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för textkodning i ditt Thunderbird, Leab? Och vad har mottagaren för kodning i sitt mailprogram?

911315876_TBTextkodning.png.09a8e0f6e0d1944935fc299c8f5afff6.png

Så här ser det ut i Thunderbird hos mig.

Mottagaren kanske bör byta sin kodning till Unicode (UTF- 8), som ju täcker alla språk eller också byta till Västeuropeiska  (Windows).

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mottagare är både privatpersoner och myndigheter.

Att få mottagaren att byta instälning är ju liksom inte ens möjligt.

Ska kolla mina inställningar. Det jag vet är att min textkodning är unicode. Såg också att bocken för standardkodning var ifylld så nu har jag bockat ur den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Vad öppnar mottagaren sina mail med för program?

 

/ Jari

Svårt att veta, både privatpersoner men även myndigheter.

 

Redigerad av Leab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också den senaste Thunderbird-versionen (32 bitars) men hos mig är Västeuropeisk (ISO-8859-1) standardkodningen. Den kodningen fanns redan från början och jag har aldrig ändrat den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag har också den senaste Thunderbird-versionen (32 bitars) men hos mig är Västeuropeisk (ISO-8859-1) standardkodningen. Den kodningen fanns redan från början och jag har aldrig ändrat den.

Skulle kunna prova och ändra imorgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ett speciellt logiskt problem (hur nu problem är logiska)
Har nu i ett par dagar försökt åtgärda problemet med å, ä, och ö som istället får ett frågetecken i text.
Det första är att kodningen bytt plats så det tar lite tid att hitta. Att gå in på "visa">"textkodning" går inte.
Min bild visar var man nu måste gå in och ändra. 
Verktyg>inställningar>allmänt>språk och utseende>avancerat>textkodning

Jag har ändrat och prövat olika alternativt. Det brukliga är ju unicode(UTF8)
Trodde att jag löst det. Skickade ett antal kontrollmail. Idag skickade jag också ett antal mail. Helt plötsligt är problemet tillbaka utan att jag ändrat något. (skickade till mail som jag skickat till förut)
 

Är lite pinsamt.
Folk undrar ju vad man ätit och druckit när de får mail med massa frågetecken.....

Välkomnar gärna en lösning eller att någon kan påtala problemet så en uppdatering kommer till stånd.

 

Skärmklipp Thunderbird.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att ändra till Västeuropeiskt - Iso men när jag skickar mail med tex dold kopia till mig själv så ser det förjävligt ut. Det är inte bara ? utan andra tecken också. Innan Thunderbird så använde jag Outlook 2013 och där var det aldrig några problem. Reply och vidarebefordra fungerar inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gick jag tillbaka till Unicode och skrev ett mail. Då ser mottagaren det korrekt. Om jag får ett mail och svarar så fungerar det den gången men inte om jag vidarebefordrar det. Om jag får ett nytt mail så fungerar vidarebefordra men inte svara alltså precis tvärtom??????

 

Någon som kan tipsa om något annat gratis mailprogram för datorn som fungerar minst lika bra som Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett tips på ett Tb forum angående  kodningsproblemet, se bild. Jag kan dock inte hitta den inställningen i den Svenska versionen av Tb, hoppas någon kan hjälpa mig.1554513980_Thunderbird.JPG.8d1ac2bafd53745a8db1ecaf289f73f7.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för menyval i Verktygsmenyn?

Options översätts ofta till alternativ eller inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad har du för menyval i Verktygsmenyn?

Options översätts ofta till alternativ eller inställningar.

Hej. Jag har 'inställningar'  men det är de vanliga inställningarna ingenting som jag kan se har med config att göra948662829_Skrmklipp.thumb.JPG.2707f062809c796498f844252667adde.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskrivningen är tydligen för en äldre variant av Thunderbird. Numera ska man i Inställningar välja sökrutan Sök i inställningar uppe till höger skriva in:

about:config

och sen klicka på "Config Editor" (motsv på svenska) i sökresultatet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.thumb.png.b447d69e8e5e0d56347c055436ecbe68.png

 

Ed.

Knapp för Konfigurationsredigerare återfinns längst ner på "fliken" Allmänt

Redigerad av Mikael63
Knapp
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...