Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP skrivare


rom1rom
 Share

Go to solution Solved by rom1rom,

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en ny HP all in one och en skrivare HP Laserjet P 1005 som är ca 10 år gammal. Skrivaren går inte att koppla till datorn trots att jag har laddat ner nya drivrutiner. Skrivaren ansluts med sladd. Kan detta bero på att skrivaren är för gammal. Enda svar jag fått från HP är att det inte går att hitta skrivaren men ingen förklaring

Eva-Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara kinkigt angående hur, eller när, skrivaren ansluts och drivrutiner installeras.

Det kan vara så att skrivaren inte ska vara ansluten via USB när man påbörjar installationen och att den ska anslutas när installationsprogrammet "säger så".

Kan du länka till exakt vilka drivrutiner du hämtat?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu skulle öppna filen på nytt var det en zipfil och den kunde jag inte öppna eftersom datan saknar program för detta och jag inte kan hitta något program för att öppna zip filer så finns väl inget att göra antar jag

/Eva-britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 kan hantera filer med ändelsen .zip på egen hand så det ska bara vara att dubbelklicka på den.

 

Men annars är 7-zip ett mycket bra program för att hantera zip-filer.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr  var väl så att man var tvungen att installera USB-drivrutinen först, man kopplade in

enheten och sedan öppnade enhetshanteraren där den skall finnas, men är oidentifierad

och man högerklickade och valde "uppdatera drivrutin" och sedan styra(leta) sig fram

till antingen skivan eller platsen där drivrutinen ligger på datorn (om jag kommer ihåg

det riktigt är lite osäker)

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 som jag har öppnade inte filen även om jag dubbelklickade. Den hamnade under C som en textfil den var inget för mig. Men jag såg att filen var uppdaterad 2003 så den kanske är för gammal

/evabritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilket operativsystem du kör men för att få rätt drivrutin gå in på
https://support.hp.com/se-sv
Klicka på -->  Programvara och drivrutiner
Klicka på -->  Skrivare
Skriv in --> Laserjet P1005 -->Sök
så får upp -->  HP LaserJet P1005 skrivare
HP identifierar automatiskt vilket OP du använder.
Klicka på --> Drivrutin-Programvara för produktinstallation
Klicka på --> Grundläggande drivrutiner
Sedan är det bara att ladda ner drivrutinen.
Drivrutinen som laddas ner är en .exe fil.
Som Mikael63 skriver skall inte skrivaren vara ansluten när du börjar.  
Starta .exe filen och följ instruktionerna så blir det rätt. 

 

/LarsG           

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det precis som Lars skriver som jag har gjort laddat ner filen från Hp och det är det som inte fungerar

 

/Evabritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag laddade ner 7-Zip och nu fungerar skrivaren

Tack för alla förslag

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Man brukar få lov att högerklicka på filen och välja extrahera först

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

För att extrahera .zip filer i windows 10 markerar man filen, högerklickar och väljer "extrahera alla". Den uppackade filen hamnar i samma mapp som källfilen. Detta har har vad jag kommer i håg fungerat från och med windows 7.

 

Såg inte att Pelle Penna redan lämnat samma svar.

/ Jari

Redigerad av Jari Karivainio
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...