Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jämförelse mellan processorer


TomV
 Share

Rekommendera Poster

Finns det något enkelt sätt att bedömma skillnaden i prestanda mellan en Intel Core i7 processor med låg klockfrekvens och en Intel Core i5 med hög klockfrekvens

samt mellan en AMD Ryzen 7 med låg klockfrekvens och en AMD Ryzen 5 med hög klockfrekvens.

Exempelvis jämförelser:

 

    mellan AMD Ryzen 7 4700U (octa core, 2,0 GHz) och AMD Ryzen 5 4600H (hexa, 3,0 GHz)

    resp.

    mellan Intel Core i7 10510U (quad core, 1,8 Ghz) och Intel Core i5 10300H (quad core, 2,5 GHz).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtliga processorer du nämner finner man i bärbara datorer i huvudsak. Det finns undantag där märkestillverkare använder processorer ämnade för bärbara datorer i stationära för att hålla priset nere.

 

Det går inte att bara jämföra klockfrekvensen hos en processor för att bedöma om den ena eller andra är bättre. Olika generationer innebär också att uppbyggnaden av processorn innebär att dess förutsättningar för att prestera är olika, trots skillnader i klockfrekvensen. 
 

Suffixet för processorer anger också lite om processorns prestanda. För bärbara datorer innebär suffixet ”u” för AMDs processorer att processorn bl.a. har en lägre frekvens. Effektförbrukningen följer normalt också med en lägre frekvens med resultatet att den är lägre.

 

Ryzen 7-4700u är en 8-kärnad processor medan Ryzen 5-4600H är en sexkärnad processor. 
Trots detta är de båda jämförbara i prestanda. De skiljer lite åt beroende på vilken applikation som tillämpas, där den ena är lite bättre än den andra.

Sammantaget ger de ändå likvärdig prestanda.


Beträffande 7-10510u och 5-10300H presterar i5:an mer än i7:an. Skillnaden är inte så stor men i5:an har ett övertag.

 

Om man skall rangordna de fyra nämnda processorerna är i7:an den som är ”klenast”

AMD-processorerna tar 2:a-plats med knapp marginal från i7:an medan i5:an går ”segrande” ur den fajten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I svaret ovan nämns suffix U och H, men när jag letar Intel Core processorer som skulle kunna vara lämpliga för mina behov dyker också upp suffix G7.

Har de några speciella egenskaper, positiva eller negativa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande suffixen med bokstaven G och efterföljande siffra anger de vilken prestanda den integrerade grafikkretsen har.
En processor med suffixet G1 och en processor med suffixet G7 innebär att prestandan på grafikkretsen i processorkapseln har olika prestanda där G7 är något bättre än G1. Skillnaderna är små men de finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I min jakt efter lämplig ny arbetsdator (ej för spel) har jag hittat två mycket snarlika alternativ där det egentligen bara är processorn som är olika.

I det ena fallet Intel Core i5-1135G7 och i det andra i5-10300H.

Kan man förvänta sig någon skillnad i processorkapacitet och i så fall till vilkens fördel?

Suffixet talar för den ena och processorgeneration för den andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev TomV:

I det ena fallet Intel Core i5-1135G7 och i det andra i5-10300H.

Kan man förvänta sig någon skillnad i processorkapacitet och i så fall till vilkens fördel?

Prestandamässigt är det en mycket liten skillnad mellan de två omnämnda processorerna.

1135G7 presterar något bättre när den körs med arbeten som enbart behöver en kärna medan 10300H presterar något bättre när fler än en kärna körs. Generellt presterar 1135G7 något bättre vid videojobb och andra liknande jobb. Även vid packning och uppackning av filer presterar 1135G7 något bättre.

 

1135G7 förbrukar som mest 28W medan 10300H förbrukar som mest 45W.

 

Om prisskillnaden är liten skulle jag gå på 1135G7. Är prisskillnaden stor och det lägre priset är till 10300Hs fördel skulle jag gå på 10300H.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...