Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 tar över 5 min att stänga av


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Senaste veckan, eventuellt efter uppdatering av KB5000802, har min stationära dator tagit över 5  minuter att stänga av. Jag har kollat autostart och inaktiverat allt jag vågar inaktivera, men det hjälper inte. Tacksam för tips om vad den långsamma avstängningen kan tänkas bero på och vad jag kan göra för att snabba upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu avinstallerat alla uppdateringar som gjorts senaste veckan inkl. ovan nämnda säkerhetsuppdatering. Under omstarten efter avinstallationen installerades en annan säkerhetsuppdatering KB4601319 och när jag kollar uppdateringshistoriken så verkar KB5000802 finnas kvar - trots att jag avinstallerat den. Mystiskt. Senaste avstängningen gick dock betydligt snabbare än det gjorde före denna operation. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag stänger av utan att dessförinnan logga in, precis som jag alltid har gjort utan att det tar så lång tid som det nu gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för felsökningen vore det bra om du kan dela upp avstängningen i utloggningen och resten av avstängningen. Likaså se till att stänga av så många program som möjligt innan du loggar ut/stänger av. Har du tur så visar det sig att det går fort att stänga av om du stänger av ett visst program först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program stänger jag alltid av. Jag ska även testa att logga ut innan jag stänger av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Aja:

Program stänger jag alltid av.

Tänk också på sådana program som ligger i fältet vid klockan. Alla går inte att stänga av men kanske en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag kommer f.o.m. i morgon att byta till min sommarbostad med laptop ett bra tag framöver så jag for fortsätta experimenterandet med den stationära datorn senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om även andra operationer på datorn tar lång tid. Som att starta windows, starta större program osv.  Om så kan det peka på skada på hårddisken. Om bara vid avslut kan du nog avskriva denna teori men det är aldrig fel att kontrollera hårddiskens hälsa.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...