Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild försvinner inte när ett alternativ ändras i dataverifieringslista


HoglundAnte
 Share

Rekommendera Poster

HoglundAnte

Hej,

 

Jag har ett litet dilemma som jag hoppas att någon kan svara på om det är möjligt att åtgärda.

Som man kan se i bilden jag bifogat så har jag valt två alternativ att de är "NOK" och de visas då i det andra bladet där jag även lagt till bilderna separat.

Men.. om det nu är så att en utav "NOK" istället är "OK" (jag ändrar i drop down listan) så försvinner raden, (vilken också är tanken), men bilden är fortfarande kvar.. 

 

Så frågan är då, går det att koppla respektive bild till respektive rad så att även bilden försvinner då ett alternativ ändras? 

 

Tack på förhand!237309978_Skrmbild2021-03-16200228.thumb.jpg.f3f8dcdb44ea0c7009c9c773eca9db04.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
HoglundAnte
2021-03-17 09:46, skrev MH_:

Hur döljer du texten? Är det vilkorsstyrd formatering som gör texten vit eller formel i cellen?

 

Hursomhelst måste du göra något liknande med bilden. Se t.ex.

https://excelribbon.tips.net/T010450_Displaying_Images_based_on_a_Result.html

Hur menar du? Då jag ändrar ett alternativ så försvinner raden på andra bladet men bilden blir kvar. Det är ingen villkorsstyrd formatering. En sak att lägga till det är att det ständigt är nya bilder så det kanske blir väldigt omständligt om man ska göra någon typ av vlookup för bilderna.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som märks är Excel framförallt duktigt på att hantera text-data. Bilder är krångligare. Tipset från  MH_  är med av naturen ett hack av Excel.

 

Oavsett är det så som det beskrivs på sidan, inte testat det, men om det fungerar med formel för att ta fram bild när bild ska visas så är det så du måste göra. Oavsett om det är med filter, formatering, formler som du ska visa/dölja data.

Testa och se.

 

Om det inte fungerar då är det nog VBA som krävs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...