Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa grupp, skicka senare

Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Cluster,

Recommended Posts

image.png.f5e3609ed5713767ffc953c6c521e1a5.png

Vill skapa en grupp av utvalda kontakter och som bara visas när man börjar skriva namnet/adressen.

Alternativt skapa ett nytt där man väljer in dessa kontakter men väljer att skicka senare, hur man nu skulle kunna göra det?

Namnen/adresserna finns inte med, mer än en (1) i  "Föreslagna kontakter".

https://support.microsoft.com/sv-se/office/var-finns-mappen-föreslagna-kontakter-18349431-107b-454f-9d26-ebe420d3ee76

En del andra finns med  i "Kontakter"

image.png.492596f7b02b64d31bba2218defefb21.png

Jag vill alltså skicka samma mail som hemlig kopia till 25-30 personer men inte omgående.

Visst, jag kan vänta tills det är aktuellt att skicka men skulle vilja förbereda detta tidigare.

Hur bör jag gå till väga?

Förstår inte riktigt frågan ?

Du kan ju alltid skapa utkast, med de CC-mottagare du önskar, som du sen skickar vid lämplig tidpunkt, eller?

Okej, nej det behöver inte ske automatiskt.

Jag vill bara se om mina kontakter som jag nu har noterat på ett papper även återfinns med e-postadress om jag påbörjar att skriva namnet.

När jag har gjort det så känns det onödigt att göra om detta om låt säga en vecka.

Jag byter arbetsgivare i månadsskiftet och vill informera utvalda personer i god tid.

Då låter det rimligt att skapa ett utkast som du skickar sen när det är dags.

Bara se till att vara försiktig så du inte av vana klickar på Skicka innan du är klar ?

Såklart så kan du även välja att:

1) Skapa ny mapp under kontakter.

2) Kopiera dit (copy-paste) alla kontakter du sen vill skicka ditt mail till 

3) När det är dags att maila

3.1)  välj den mappen i "adressboksfönstret" 

3.2) markera alla kontakter i den mappen och

3.3.) lägg till dem i Bcc-fältet

4) Skriv ditt meddelande

5) Skicka mailet

image.png.646a5863958e3b51c6131ed1202c96bb.png

Så minskar du risken att skicka för tidigt och att missa någon.

Edited by Cluster
Alternativ

28 minuter sedan, skrev Cluster:

Kopiera dit (copy-paste) alla kontakter du sen vill skicka ditt mail till 

Det är denna del som blir knepig då jag inte hittar kontakterna i någon lista, bara när jag påbörjar att skriva namnet.

• Solution
20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är denna del som blir knepig då jag inte hittar kontakterna i någon lista, bara när jag påbörjar att skriva namnet.

Då har du det inte sparat "på riktigt". Men det är ju enkelt löst. Börja skriv namnet i To-fältet så att adressen dyker upp och läggs till där. Högerklicka sen på  adressen och välj att lägga till den som ny Outlook-kontakt. Då i din nyskapade mapp.

image.png.e3df8d8ffaeb4115553dfd055ab3162d.png

Blir ju såklart lite pyssel men det kanske du har igen om/när du exporterar dina kontakter (och då får med de som du tydligen inte sparat ordentligt tidigare).

Då var det fixat & skickat!

Outlook beräknar lite grovt, på ett ungefär, hur många kontakter som finns i listan:

image.png.e002a768a1fc2aa020dd69a361be7b0d.png

:)

Share

• Create New...