Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej installera om windows på nytt. "Vi kunde inte skapa ny partition"


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Monshi,

Rekommendera Poster

Märkte precis att jag det var väldigt länge sedan jag installerat ett Windows, närmare 9 år sen sist, så jag är mer än rostig på detta som jag kunde i sömnen förut.
Jag har blåst hårddisken, en 250GB SSD men får hela tiden felmeddelandet "vi kunde inte skapa en ny partition..."

Det jag har gjort är
1. Formaterat hela disken till NTFS = samma felmeddelande.

2. Formaterat till FAT32 (för jag har nåt minne av att det var man tvungen att göra förr i tiden) = "måste installeras i en NTFS partition"
3. Provat det vanligaste tipset som hela tiden rekommenderas om att formatera och aktivera disken i diskpart i kommandoprompten. Har följt instruktionerna till punkt och pricka enligt nedan (men har naturligtvis valt rätt disk i "disk list") Får bekräftat att varje kommando är utfört så jag tänker att jag gjort rätt.
 

Citat

Enter the following lines and press Enter after each line:

  • disk 0 clean
  • disk 0 create partition primary
  • disk 0 active
  • disk 0 format fs=ntfs quick
  • disk 0 assign

Men det fungerar inte i alla fall. Får samma felmeddelande om att "vi kunde inte skapa en ny partition"
Vad gör jag fel?

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag för trött på det här efter ett par timmar, men ska prova detta imorgon (som vanligt hittar jag nåt slags svar först när jag postar på forumet :/ ).

 

Citat

Vi kunde inte skapa en ny partition eller hitta en befintlig SSD , RAID - Om du stöter på det här problemet när du använder SSD eller RAID, kan problemet vara ytterligare hårddiskar på datorn. För att åtgärda problemet, koppla bort andra drivrutiner och se till att endast en enhet är ansluten under installationen av Windows 10.

Jag har 6 andra diskar varav 2 är linux. Inget är i RAID. Om detta stämmer. Kan någon förklara varför just Windows har problem med att det finns flera diskar i en dator när man ska installera det? Jag har ju talat om exakt vilken hårddisk jag vill ha Windows i och jag kan tycka att Windows fullständigt ska strunta i de andra diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När installationen kommer till denna bilden och du skall välja var den skall installeras. Markera valet och klicka på Ta bort (Delete) i menyn under. Klicka på ny (New) och HD,n dyker upp igen som valbar igen. Då markerar du igen ditt val och installerar utan problem förhoppningsvis. Har vid två tillfällen råkat ut för detta när enheterna varit Linux körda.

Win10Inst2.jpg.387e903cf00f47a8c38dddeaea40a295.jpg

Bilden "lånad"  Här

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Och ett tips är att koppla bort alla enheter, dvs hårddiskar, utöver den du  ska installera på. Minskar risken för fel vid installation.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Hakinger:

Jag har 6 andra diskar varav 2 är linux.

Beredd på att reparera Grub (eller motsvarande) efter Windows-installationen?

 

12 timmar sedan, skrev Hakinger:

Kan någon förklara varför just Windows har problem med att det finns flera diskar i en dator när man ska installera det?

Om det finns en bootpartition som inte ligger på samma disk som Windows kan det bli strul eftersom Windows då kommer att uppdatera den befintliga och det leder till att det inte går att starta Windows om man tar bort disken med bootpartitionen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmän fråga bara:

Om man har aktiverat "Fast start" i Windows och sedan avslutar/stänger Windows och därefter "bara" formaterar disken/partitionen - kommer ändå, trots formateringen, "fast start" att på något sätt ligga kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbstarten ligger i Windows kernel och därför försvinner det med en formatering. Tänk dock på att snabbstart är aktiv som standard och kommer att vara aktiv vid nyinstallation. Uppenbart är också att de stora uppdateringarna återaktiverar snabbstart om man har stängt den av manuellt. Inställningen hittas i energi inställningarna. #Bestäm strömbrytarens funktion.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen. Det som fixade det var att koppla bort alla andra hårddiskar. Windows gillar tydligen inte att det finns flera diskar vid installationen.
 

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Beredd på att reparera Grub (eller motsvarande) efter Windows-installationen?

 

Om det finns en bootpartition som inte ligger på samma disk som Windows kan det bli strul eftersom Windows då kommer att uppdatera den befintliga och det leder till att det inte går att starta Windows om man tar bort disken med bootpartitionen.

Tack för förklaringen.Jag har alla 3 operativsystemen på varsin SSD.MX-linux som är min dagliga OS har GRUBen som samlar alla operativsystem i sin meny så jag kan välja vilken jag startar. Efter att ha lyckats installera Windows 10 kopplade jag in resten av hårddiskarna, gick in i BIOS och ordnade så att MX-linux disken är den som ska boota först. I MX-linux använde jag sedan deras verktyg för att uppdatera GRUB så att windows hamnade där igen. Så nu är allt som vanligt igen.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Hakinger:

MX-linux använde jag sedan deras verktyg

Vilket? "Grub Customizer" eller annat? (bara nyfiken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Vilket? "Grub Customizer" eller annat? (bara nyfiken)

De har ett verktyg som heter "boot repair" och där finns olika alternativ:
"Reinstall Grub booloader on ESP, MBR or PBR (root)

"Repair Grub configuration file"

"Backup MBR or PBR (legacy boot only)"

"Restore MBR or PBR from backup"

Där valde jag "repair grub configuration file"
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...