Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delning av mapp från chrome os


Jan A
 Share

Go to solution Solved by Jan A,

Rekommendera Poster

 

35 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om du läser hjälptexten till höger i första bilden skriver de om "Share name" och det är det som finns med i exemplen på slutet.

Det är alltså jag som har fyllt det som står i de två sista bilderna,  just efter instruktionerna i bild 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skapa en mapp som heter kortet, eller något annat utan mellanslag och utan ÅÄÖ, gärna med bara små bokstäver.

Flytta alla dina 200 GB filer till den mappen.

 

Sedan anger du smb://192.168.8.1/kortet

Som Display name kan du skriva ex. SD_Routern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte det inte att skapa en mapp heller, fick samma felmeddelande: "Share could not be mounted"

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du posta en bild på inställningarna i routern för utdelning och på inställningarna i Chromebook för att ansluta till mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Kan du posta en bild på inställningarna i routern för utdelning och på inställningarna i Chromebook för att ansluta till mappen?

Jag har gjort det tidigare, finns i inlägget med fyra bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Jan A:

192.168.8.1

Okej, och det var det du skrev in? Jag hade snubblat på tangenterna i mitt inlägg ovan så att 1 blev 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Jan A:

Jag har gjort det tidigare, finns i inlägget med fyra bilder.

Ja, men det var ju när du försökte dela ut resp ansluta till en hel enhet i stället för en mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mikael63:

Okej, och det var det du skrev in? Jag hade snubblat på tangenterna i mitt inlägg ovan så att 1 blev 4

Jag såg det och ersatte med den korrekta adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, men det var ju när du försökte dela ut resp ansluta till en hel enhet i stället för en mapp.

Här kommer två nya bilder, inställningarna i routern har jag inte ändrat.

Screenshot 2021-03-15 at 10.28.42.png

Screenshot 2021-03-15 at 10.29.10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Jan A:

inställningarna i routern har jag inte ändrat.

Men du har skrivit in "musik" i fältet "Share folder" som det står i första punkt 3 i hjälptexten i första bilden på routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Mikael63:

hm.. när du ansluter från Windowsdatorn så fungerar det fortfarande?

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Men du har skrivit in "musik" i fältet "Share folder" som det står i första punkt 3 i hjälptexten i första bilden på routern?

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har missat något i Chromebook genom att gå igenom de länkade sidorna i början av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kolla om du har missat något i Chromebook genom att gå igenom de länkade sidorna i början av tråden.

Det enda jag kan komma på att jag inte har provat är att använda hostname istället för ip-adress, men jag vet inte vilket hostname det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör vara säkrare att IP-adress fungerar än hostname i alla fall så det gör inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Cecilia, Mikael63 och Stafstaf, inte helt optimal lösning, men det funkar tack vare tipset att sätta kortet i routern via en usb-läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på det  går sätta  en extern hårddisk på samma plats, även skrivare ska sätta samma plats 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Jan A:

Tack för hjälpen Cecilia, Mikael63 och Stafstaf, inte helt optimal lösning, men det funkar tack vare tipset att sätta kortet i routern via en usb-läsare.

Vad gjorde du för att få det att fungera till slut?

Kan ju vara bra för någon annan som får ett likartat problem att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
49 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad gjorde du för att få det att fungera till slut?

Kan ju vara bra för någon annan som får ett likartat problem att veta.

Det fungerar på så sätt att när minneskortet sitter i routern kan jag nå det på Windows-datorn. När jag sedan vill se filerna på chromebooken så får jag fysiskt flytta kortet till den. Som sagt, inte helt optimalt, men jag kan göra det jag vill nu.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...