Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delning av mapp från chrome os


Jan A
 Share

Go to solution Solved by Jan A,

Rekommendera Poster

Jag vill dela en mapp på mitt lokala nätverk. Mappen finns på ett SD-kort som är insatt i min chromebook. Målet är att kunna nå och arbeta med filer i mappen från en windows-7 dator. Jag har installerat " Network file share for Chrome os" från Google men förstår inte vad jag ska skriva på översta raden, se bild. 

Screenshot 2021-03-13 at 19.49.20.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är sökvägen till mappen du vill dela ut?

Vad händer om du klickar på den lilla pilen till höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men hur skriver man sökvägen till min mapp i Chrome os? Om man klickar på den lilla pilen så byter den riktning från uppåt till neråt, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

30 minuter sedan, skrev Stafstaf:

https://www.google.com/amp/s/www.groovypost.com/howto/access-network-share-files-chromebook/amp/

 

Vad  jag förstår så skriva in länk på den raden .

 

Tack, men länken går till en artikel som beskriver hur jag kommer åt en mapp som är delad någon annanstans på en chromebook.

 

Jag vill tvärtom dela ut en mapp från chromebook så att den kan nås från en annan dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar ctrl+alt+t för att få upp terminalen?

Skriv shell och tryck enter. 

Skriv dir och tryck enter.

Kan du posta en skärmdump av hur det ser ut då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Mikael63:

Funkar ctrl+alt+t för att få upp terminalen?

Skriv shell och tryck enter. 

Skriv dir och tryck enter.

Kan du posta en skärmdump av hur det ser ut då?

Här kommer skärmdumpen.

Screenshot 2021-03-14 at 09.10.47.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jan A:

Här kommer skärmdumpen.

Screenshot 2021-03-14 at 09.10.47.png

hm.. då får du nog skriva help för att se vilka tillgängliga kommandon det finns som alternativ för shell.

 

Jag har hämtat infon härifrån:

https://www.tech-recipes.com/rx/17571/chrome-os-how-to-access-the-command-line/

 

tillägg:

Hittade detta

https://unix.stackexchange.com/questions/292144/crouton-error-unknown-command-shell#292151

 

och detta

https://www.howtogeek.com/210817/how-to-enable-developer-mode-on-your-chromebook/

 

  • Enabling (and Disabling) Developer Mode Will Wipe Your Chromebook: As part of the process of enabling Developer Mode, your Chromebook will be “powerwashed.” All the user accounts and their files will be removed from your Chromebook. Of course, most of your data should be stored online, and you’re free to log into the Chromebook with the same Google account afterward.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Jan A:

 

Läste just igenom artikeln, och det är samma sak där, den beskriver det motsatta mot vad jag vill.

Okej, men då är det inte "Mount File Share " du ska använda för den är till för att få tillgång till mappar som finns ute på nätverket. Då borde det vara i Windows du ska montera mappen som finns på Chromebook.

Utforskaren - Anslut nätverksenhet

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att du skulle kunna navigera ungefär så här:

 

mint@mint-fitlet2:/$ dir
bin   cdrom  etc   lib      lib64   lost+found  mnt  proc  run   srv  tmp  var
boot  dev    home  lib32  libx32  media       opt  root  sbin  sys  usr
mint@mint-fitlet2:/$ cd media
mint@mint-fitlet2:/media$ dir
mint
mint@mint-fitlet2:/media$ cd mint
mint@mint-fitlet2:/media/mint$ dir
Lillasvarta  SD
mint@mint-fitlet2:/media/mint$ cd Lillasvarta
mint@mint-fitlet2:/media/mint/Lillasvarta$ dir
Blandatjox  SHB  Shots    System\ Volume\ Information
mint@mint-fitlet2:/media/mint/Lillasvarta$ 

Om jag då skulle dela ut mitt USB-minne som jag döpt till Lillasvarta skulle jag som sökväg i din ruta ange
/media/mint/Lillasvarta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Då borde det vara i Windows du ska montera mappen som finns på Chromebook.

Utforskaren - Anslut nätverksenhet

Fast i Windows och i Linux Mint måste man ju först högerklicka och välja Utdelningsalternativ innan någon annan kan få åtkomst. Det är väl DET Ts försöker göra?

Fast det kanske går att göra likadant i Chrome OS filhanterare?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chromebook är ju tänkt att leva i "molnet". Håller du inte på att bygga en bro över vattnet nu så att säga?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Mikael63:

Fast i Windows och i Linux Mint måste man ju först högerklicka och välja Utdelningsalternativ innan någon annan kan få åtkomst. Det är väl DET Ts försöker göra?

Fast det kanske går att göra likadant i Chrome OS filhanterare?

Okej, det verkar vara komplicerat. Kan det vara lättare att gå via Google Drive eller någon annan synkroniseringstjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Monshi:

"molnet"

 

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Google Drive eller någon annan synkroniseringstjänst?

Jag känner ju inte till bakgrunden till frågeställningen men om det är frågan om dokument som kan hanteras av "Google dokument" så är det väl smidigast om alla kan använda det. Eller motsvarande dokument som kan hanteras via Microsofts motsvarigheter och då i OneDrive.

Är det frågan om låt säga ett släktforskningsprogram kan ju en molnlösning bli knepigare.

Man vill kanske nyttja en "oanvänd" Chromebook som en slags NAS, att man inte jobbar med dokumenten via Chromebook,en utan endast från andra datorer.

Man bör nog skilja på filer som synkroniseras mellan olika enheter, typ DropBox, och filer som som "bara" ligger i molnet.

 

@Jan A - kan du delge oss lite mera information?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Jag känner ju inte till bakgrunden till frågeställningen men om det är frågan om dokument som kan hanteras av "Google dokument" så är det väl smidigast om alla kan använda det. Eller motsvarande dokument som kan hanteras via Microsofts motsvarigheter och då i OneDrive.

Är det frågan om låt säga ett släktforskningsprogram kan ju en molnlösning bli knepigare.

Man vill kanske nyttja en "oanvänd" Chromebook som en slags NAS, att man inte jobbar med dokumenten via Chromebook,en utan endast från andra datorer.

Man bör nog skilja på filer som synkroniseras mellan olika enheter, typ DropBox, och filer som som "bara" ligger i molnet.

 

@Jan A - kan du delge oss lite mera information?

Jag har ca 200 GB med musik i en enda röra på ett SD-minne. Jag vill ordna upp det i min chromebook huvudsakligen, men för att kunna taaga musikfilerna behöver jag komma åt dem via ett program i en gammal windowsdator som jag har. Windowsdatorn vill jag inte koppla ihop med mitt google-konto eftersom den inte är säker, inte uppdaterad och den har något antivirusprogram. Windowsdatorn kan inte läsa SD-kortet varken via USB eller minneskortsadapter oavsett vilket filsystem jag formaterar det med. Därför vill jag komma åt minneskortet som sitter i Chromebooken på windowsdatorn via nätverket.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 har ett inbygg virus program . Bör går i gång själv . Jag använder det själv . 

Att koppla till Google konto! Känns säker säger du 

Troligen är inte föstår

 

Märkligt du inte få gång usb adpter till till dess två datore .  Har du någon Raouter som har usb port.  Så kan du dela där i från .? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Windows 7 har ett inbygg virus program . Bör går i gång själv . Jag använder det själv . 

Det Defender som ingår i Windows 7 är väl inget antivirusprogram utan ett enkelt antimalwareprogram. Till Windows 7 var man tvungen att ladda ner Essentials (eller något liknande) från Microsoft eller från någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Jan A:

Jag har ca 200 GB med musik i en enda röra på ett SD-minne. Jag vill ordna upp det i min chromebook huvudsakligen, men för att kunna taaga musikfilerna behöver jag komma åt dem via ett program i en gammal windowsdator som jag har. Windowsdatorn vill jag inte koppla ihop med mitt google-konto eftersom den inte är säker, inte uppdaterad och den har något antivirusprogram. Windowsdatorn kan inte läsa SD-kortet varken via USB eller minneskortsadapter oavsett vilket filsystem jag formaterar det med. Därför vill jag komma åt minneskortet som sitter i Chromebooken på windowsdatorn via nätverket.

Se om det här fungerar: https://www.groovypost.com/howto/remotely-connect-chromebook-windows-10/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att sätta i kortet i routern via en USB minneskortläsare och då ser Windowsmaskinen den via nätverket. Kan dock inte få den att dyka upp på chromebooken. I värsta fall går det att jobba så här, jag får fysiskt flytta minneskortet mellan routern och Chromebooken. Nu har jag i alla fall tillgång till kortet även på windowsmaskinen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du följt anvisningarna på sidorna som vi länkade till i början som var för att Chromebook ska komma åt mappar etc på nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du följt anvisningarna på sidorna som vi länkade till i början som var för att Chromebook ska komma åt mappar etc på nätverket?

Ja, men det vill sig inte. Se bilder.

Screenshot 2021-03-14 at 18.54.40.png

Screenshot 2021-03-14 at 18.56.27.png

Screenshot 2021-03-14 at 18.58.52.png

Screenshot 2021-03-14 at 19.00.16.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser hjälptexten till höger i första bilden skriver de om "Share name" och det är det som finns med i exemplen på slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte gå så bra att dela ut en hel enhet, som hela SD-kortet.

Skapa en mapp, typ "Kortet" och flytta alla filer dit.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...