Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

imortera mejl till Thunderbird


Stormwagon
 Share

Rekommendera Poster

Bytte webbhotell och ville säkra mina mejl, så jag exporterade dom till min hårddisk.

Förstod att det skulle vara en enkel procedur med tillägget ImportExportTools NG

Försökte ladda hem det genom Thunderbird som brukligt,genom tillägg i verktygsmenyn.

Allt gick bra tills jag ska öppna tillägget,  då kommer det upp meddelande att detta tillägg kunde inte verifieras.

 

Man får då dessa möjligheter att ändå installera ett osignerat tillägg. Genom följande text:

 

Vad har jag för alternativ om jag vill använda ett osignerat tillägg? (avancerade användare)

Developer Edition och Nightly av Firefox, gör att du kan överskrida inställningen för att ta bort kravet för signering av tillägg genom att ändra inställningen xpinstall.signatures.required till false i Firefox Konfigurationsredigerare (sidan about:config). Det finns också särskilda versioner av Firefox som tillåter denna överskridning. Se MozillaWiki artikeln Add-ons/Extension Signing för mer information.

 

Inget av detta går att använda, trots jag varit inne och ändrat i about:config till false.

 

Kollar jag vad som står på tillägget så står det Fungerar med Thunderbird 78.0 -78.*

Jag har  senaste Thunderbird 78.8.1 32 bit och Firefox 86 64 bit

 

Överallt där jag försöker hitta lösningen hänvisar att installera detta tillägg.

 

Var är problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Stormwagon:

Bytte webbhotell och ville säkra mina mejl, så jag exporterade dom till min hårddisk.

Förstod att det skulle vara en enkel procedur med tillägget ImportExportTools NG

Försökte ladda hem det genom Thunderbird som brukligt,genom tillägg i verktygsmenyn.

Allt gick bra tills jag ska öppna tillägget,  då kommer det upp meddelande att detta tillägg kunde inte verifieras.

 

Man får då dessa möjligheter att ändå installera ett osignerat tillägg. Genom följande text:

 

Vad har jag för alternativ om jag vill använda ett osignerat tillägg? (avancerade användare)

Developer Edition och Nightly av Firefox, gör att du kan överskrida inställningen för att ta bort kravet för signering av tillägg genom att ändra inställningen xpinstall.signatures.required till false i Firefox Konfigurationsredigerare (sidan about:config). Det finns också särskilda versioner av Firefox som tillåter denna överskridning. Se MozillaWiki artikeln Add-ons/Extension Signing för mer information.

 

Inget av detta går att använda, trots jag varit inne och ändrat i about:config till false.

 

Kollar jag vad som står på tillägget så står det Fungerar med Thunderbird 78.0 -78.*

Jag har  senaste Thunderbird 78.8.1 32 bit och Firefox 86 64 bit

 

Överallt där jag försöker hitta lösningen hänvisar att installera detta tillägg.

 

Var är problemet?

 

Jag testade att installera 64 bit versionen av Thunderbird med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stormwagon:

Bytte webbhotell och ville säkra mina mejl, så jag exporterade dom till min hårddisk.

Hur och i vilket format är de?

 

2 timmar sedan, skrev Stormwagon:

Allt gick bra tills jag ska öppna tillägget,  då kommer det upp meddelande att detta tillägg kunde inte verifieras.

Har du tagit bort det, tagit bort dess mapp i profilen och sen lagt till det igen?

Med tanke på att andra verkar kunna använda tillägget utan problem enligt omdömena på sidan https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/importexporttools-ng/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-13 17:58, skrev Cecilia:

Hur och i vilket format är de?

 

Har du tagit bort det, tagit bort dess mapp i profilen och sen lagt till det igen?

Med tanke på att andra verkar kunna använda tillägget utan problem enligt omdömena på sidan https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/importexporttools-ng/

 

 

Vilket format Thunderbird har?

Ingen aning vad dom använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Stormwagon:

 

 

Vilket format Thunderbird har?

Ingen aning vad dom använder.

Jag trodde du exporterade direkt från webbhotellet men du verkar mena något annat. Kan du beskriva mer i detalj vad du har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag trodde du exporterade direkt från webbhotellet men du verkar mena något annat. Kan du beskriva mer i detalj vad du har gjort?

Skulle byta webbhotell och lägga mina domäner på den nya.

För säkerhets skull kopierade jag alla mina mejl och lade dessa på hårddisken.

 

När allt var klart med flytten och alla inställningar gjorts så ville jag ha tillbaka mejlen från min HD till Thunderbird igen.

För att göra detta så förstod jag att jag var tvungen att ladda hem ett tillägg i Thunderbird.

De flesta menar att ImportExportTools NG ska fungera kalas.

Gick in som jag blivit tillsagd i Thunderbird i Vektyg - Tillägg och letade fram tillägget.

Väl där står det "Fungerar med Thunderbird 78.0 -78.*"

 

Jag har  senaste Thunderbird 78.8.1 32 bit och Firefox 86 64 bit, men man kan välja att installera ändå utan verifiering.

Detta fungerar inte ändå, utan man blir anmodad att gå in i about:config och ändra xpinstall.signatures.required till false.

Har gjort så men det blir samma problem oavsett ändring.

 

Testade ett annat program som konverterar Thunderbird filer till annat format, och då får jag text men även en massa koder så att det blir oläsligt.

 

Är rädd att mejlen nu är för gott förlorade, om det inte finns ett annat program som kan läsa alla filändelser. Vet ni något gratisprogram så vore det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-13 15:11, skrev Stormwagon:

Jag har  senaste Thunderbird 78.8.1 32 bit och Firefox 86 64 bit

 

22 minuter sedan, skrev Stormwagon:

Jag har  senaste Thunderbird 78.8.1 32 bit och Firefox 86 64 bit, men man kan välja att installera ändå utan verifiering.

Jag förstår inte varför du nämner Firefox?

Är det kanske så att du dubbelklickar  på den nerladdade .xpi när du ska installera? Och då startas Firefox, eftersom du har Firefox installerad, och tillägget försöker installeras i Firefox?

 

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hm.. hur gör du när du installerar? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

Jag förstår inte varför du nämner Firefox?

Är det kanske så att du dubbelklickar  på den nerladdade .xpi när du ska installera? Och då startas Firefox, eftersom du har Firefox installerad, och tillägget försöker installeras i Firefox?

 

 

Ja det är så Thunderbird själv tycker man ska lösa problemet. Nerladdningen sker ju ifrån Firefox, och Thunderbird och Firefox är väl kopplade till varandra. Dock kan man ha TB med annat OP. Ska du ladda hem tillägg så gör set genom Firefox, och installeras därrigenom som jag förstår det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Stormwagon:

För säkerhets skull kopierade jag alla mina mejl och lade dessa på hårddisken.

Kopierade/exporterade direkt från webbhotellet eller ifrån Thunderbird?

Vilken funktion i Thunderbird använde du för att kopiera/exportera (om du använde Thunderbird)?

I vilket filformat är det som är kopierat, .mbox, .eml eller något annat?

 

Finns inte mejlen kvar i Thunderbird?

 

3 minuter sedan, skrev Stormwagon:

Ja det är så Thunderbird själv tycker man ska lösa problemet. Nerladdningen sker ju ifrån Firefox, och Thunderbird och Firefox är väl kopplade till varandra. Dock kan man ha TB med annat OP. Ska du ladda hem tillägg så gör set genom Firefox, och installeras därrigenom som jag förstår det.

Här finns två metoder beskrivna av hur man installerar tillägg i Thunderbird: https://support.mozilla.org/en-US/kb/installing-addon-thunderbird

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

Jag förstår inte varför du nämner Firefox?

Är det kanske så att du dubbelklickar  på den nerladdade .xpi när du ska installera? Och då startas Firefox, eftersom du har Firefox installerad, och tillägget försöker installeras i Firefox?

 

 

Jag installerar som jag alltid gör. När tillägget eller filen är nedladdat så klickar man på filen och den lägger sig där den ska. Thunderbird är ju inget eget OP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Stormwagon:

Jag installerar som jag alltid gör. När tillägget eller filen är nedladdat så klickar man på filen och den lägger sig där den ska. Thunderbird är ju inget eget OP.

Se beskrivningen i länken jag postade nyss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Kopierade/exporterade direkt från webbhotellet eller ifrån Thunderbird?

Vilken funktion i Thunderbird använde du för att kopiera/exportera?

I vilket filformat är det som är kopierat, .mbox, .eml eller något annat?

 

Här finns två metoder beskrivna av hur man installerar tillägg i Thunderbird: https://support.mozilla.org/en-US/kb/installing-addon-thunderbird

Allt med att installera funkar. Det är att  tillägget inte funkar med den version av Thunderbird jag har.  Jag gör exakt så som beskrivs..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Se beskrivningen i länken jag postade nyss.

Det har alltså inte något med installationen att göra utan det är verifieringen av tillägget som inte funkar. Det står ju tom i länken du skickat

 

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Se beskrivningen i länken jag postade nyss.

Så här ser tilläggen ut som jag vill ladda hem. En röd överstruken cirkel som talar om talar om vilka versioner av Thunderbird som är verifierad. Jag har senaste versionen.

FireShot Capture 032 - Populäraste utökningarna __ Tillägg för Thunderbird - addons.thunderbird.net.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox och Thunderbird har inget annat med varandra att göra än att de utvecklas av Mozilla.

12 minuter sedan, skrev Stormwagon:

Jag gör exakt så som beskrivs..

alltså detta:

Open the Add-ons Manager tab in Thunderbird. There's a button to the left of the search box. CogWheel Click this and select Install Add-on From File… from the subsequent menu.

MenuUnderCogWheel

You will need to navigate to where you saved the XPI file using the file picker and select it to complete the install.

 

**

image.png.25ff37569197f652e0983b0e9965d754.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Stormwagon:

Det har alltså inte något med installationen att göra utan det är verifieringen av tillägget som inte funkar. Det står ju tom i länken du skickat

 

Så här ser tilläggen ut som jag vill ladda hem. En röd överstruken cirkel som talar om talar om vilka versioner av Thunderbird som är verifierad. Jag har senaste versionen.

FireShot Capture 032 - Populäraste utökningarna __ Tillägg för Thunderbird - addons.thunderbird.net.png

Andra tillägg som inte har den röda cirkeln fungerar att installera, så det har inte med att jag installerar fel, om det inte är just det tillägg jag vill installera som är annorlunda, vilket jag betvivlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Firefox och Thunderbird har inget annat med varandra att göra än att de utvecklas av Mozilla.

alltså detta:

Open the Add-ons Manager tab in Thunderbird. There's a button to the left of the search box. CogWheel Click this and select Install Add-on From File… from the subsequent menu.

MenuUnderCogWheel

You will need to navigate to where you saved the XPI file using the file picker and select it to complete the install.

Jag vet inte om det är jag eller du som inte förstår. Det kan bara göras på ett sätt, och det är som beskrivit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Stormwagon:

Jag vet inte om det är jag eller du som inte förstår. Det kan bara göras på ett sätt, och det är som beskrivit.

 

Nej!

Det kan göras på olika sätt, så som beskrivs i artikeln!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Stormwagon:

Andra tillägg som inte har den röda cirkeln fungerar att installera, så det har inte med att jag installerar fel, om det inte är just det tillägg jag vill installera som är annorlunda, vilket jag betvivlar.

Stoppskylten finns där därför att tillägget är för Thunderbird och inte för Firefox, så man ska tänka på att det behöver specialbehandlas för att verkligen bli installerat i Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

image.thumb.png.387a3874f77141ea7fee7514273baef2.png

Och dessutom finns det två alternativ till 2:an ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...