Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet mellan 2 hus?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Har ett fritidshus med två tomter. Mellan tomterna är det en enskild väg som ägs tillsammans av alla närboende i form av en vägsamfällighet. På den ena tomten ligger huvudbyggnaden och på den andra tomten finns ett annat litet bostadshus. Till huvudbyggnaden är det fiber indraget. Nu skulle jag vilja få tillgång till internetanslutningen även till det andra huset. Förut körde jag med homeplug/Powerline och fick då en hyfsad anslutning. Sedan förra sommaren hade vi en elektriker som bl.a. installerade en jordfelsbrytare. Efter det försvann signalen från homeplugen/powerlinen helt mellan husen trots att elektrikern specifikt kollade att utrustningen var kopplad till samma fas. Därför undrar jag vad ni tycker är den bästa lösningen för att återigen få internet till det andra huset? Är det att gräva ner en nätverkskabel (minst 80 meter) eller är det att köra allt trådlöst via en radiolänk och i så fall vilken (utrustning)?

/Ored

Redigerad av Cecilia
Tagit bort en massa tomrum så det blir lättare att läsa /Cecilia, moderator
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ubiquiti airMAX PowerBeam 5AC som brygga mellan husen. Alternativet är faktiskt att lägga fiber. Det blir inte väldigt mycket dyrare. Amazone säljer till ett förvånansvärt bra pris. Det är klart att gräva av en väg kanske inte är lockande. Det blir ofta följdproblem med sättningar och tjällyft de första åren efteråt.

airMAX PowerBeam 5AC, 5 Ghz, Bridge

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack för tipset.Är bryggan stor som en parabol? Vad tror ni om en TP-link CPE210 Radiolänk för utomhusbruk N300, https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/tp-link-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248?

/Ored

Länk till inlägg

Inget slår en kabel. Finns möjlighet, satsa på det. Lägg en slang om du inte vill lägga fiber redan nu så är det lättare att byta upp sig senare.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Båda bryggorna drivs via PoE. Har en vanlig hemmarouter stöd för det?

Skulle det behövas två bryggor i aktuellt fall?

Om man väljer fiber krävs väl dels kunskap hur man kontakterar, om man behöver det, och dels tillkommer det väl kringutrustning/omvandlare för det?

En vanlig nätverkskabel kan då vara enklare men ska man förlägga den 80 meter i mark (om än i slang) behövs kabel avsedd för det och då behövs även kontakter för just den typen.

Vill man inte gräva av en väg kanske det finns en vägtrumma man kan nyttja?

Länk till inlägg

Tack för tipsen.

I mitt exempel av radiolänk ingår det ströminjektor som man kopplar nätverkskabeln till så det skulle inte bli något problem tror jag. Det skulle behövas minst 2 bryggor för att köra via radiolänk en vid varje hus där man vill få tillgång till bredbandet.

vägtrumma finns i vägen men då måste man gräva ytterligare 50m vilket skulle medföra att total grävning i meter skulle bli 130 meter. Skulle man klara den längden med en nätverkskabel? Den är väl bara gjord för 100m utan någon repeater eller liknande vilket skulle bli svårt att använda.

Måste nog undersöka saken ytterligare vilken lösning som skulle bli den bästa.

/Ored

Länk till inlägg

TP-linken skulle säkert funka bra. För det priset Kjell&Co har är de ett riktigt kap. Jag hade hoppat på det direkt om man inte har önskemål på högre överföringshastighet.

Länk till inlägg

Om dessa el centralen har samma fas. Så ska det fungera ! 

Jag slull be industrin nätvärk hantverkare  , eller som jobbar nätvärk . Det ska gå fixa 

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...