Just nu i M3-nätverket
Jump to content

USB C med blixtmarkering Thunderbolt

hup151_t
 Share

Recommended Posts

Köpt en Acer all-in-one 23,5" skärm minnen 16 gb DDR4 3200 Mhz Touch. Förutom diverse portar med usb 3.2 och 1 2.0 finns även en usb 3 som ska vara thunderbolt eftersom markerad med blixt. Har aldrig haft sådan och undrar vad jag kan utnyttja den till. Thunderbolt ska tydligen vara 4 ggr snabbare än 3.2 gen 2.  Har beställt en multiadapter för usb c så jag kan ansluta typ 3.0 A. Hastigheten lär då bli samma som mellan 3.0 till 3.0 men jag vill kunna utnyttja thunderbolt. Finns det externa hårddiskar eller stickor som kan ta emot thunderboltens kapacitet? Om inte inte när används thunderbolt? Har läst en del på nätet men hittar inte riktigt.

Jag har sett att man ibland använder thunderbolt som ersättning till pci-express. Så du kan ansluta ett externt grafikkort till en laptop exempelvis, Även dockningsstationer till laptops brukar vara thunderbolt, då använder laptop ethernet och displayport i dockningsstationen samtidigt som den blir laddad.

Jag har dock inte sett så många behov av thunderbolt för stationära datorer.

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag har anslutit en skärm via en sån port.

Använder du laptop eller stationär dator? Får du bra upplösning osv? Jag körde min skärm via usb-c på jobblaptop. Men kunde inte få maxupplösning på skärmen. Kanske pga det inte är thunderbolt i laptopen.

Datorn är en s k all-in-one dvs ser i princip ut som enbart en skärm på stativ - allt alltså inbyggt. Jag har inte använt  usb c-porten än så länge. Har din skärm usb-c port som har direktförbindelse med usb-cporten i laptopen och vad är det för kabeltyp mellan dem?

Jag har 1920x1080 på skärmen ansluten via USB-C och jag har 1920x1080 på skärmen ansluten via displayport. En bärbar dator och det är en USB-C kabel mellan skärm och dator. Det som "inte fungerar" är att USB-C-ingången på skärmen inte "matar" de USB-portar som finns på skärmen men det är en egenskap hos just denna skärm.

Share

• Create New...