Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera publika IP-adresser


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Att få flera publika IP-adresser för en internetuppkoppling har jag trott är rätt ovanligt (var kanske vanligare tidigare innan det blev brist på dem, IPv4-versionen). I alla fall om det inte handlar om företagsabonnemang.


Nyligen råkade jag på information som förvånade mig lite. "Kunder med 100 Mbit/s och högre får fyra IP-adresser." Så det verkar ju kunna fungera, såvida det inte var någon gammal information som dräller kvar på nätet. Meningen hittas på några olika webbplatser och en av dem är Com Hems webbplats. Se "Frågor och svar" och "Vad får jag för IP-adress?"
https://www.comhem.se/kundservice/bredband/anslut-till-ett-tradlost-natverk-med-wifi


Jag bor på en Com Hem-adress så jag måste ju testa och det fungerar faktiskt. Anslöt en switch efter mediaomvandlaren och kopplade in ett par routrar, testade också med en dator direkt mot internet (via switchen). Olika samtidiga publika IP-adresser, det var inte routrarna och datorn som slogs om en enda publik IP-adress.


Har inte haft något direkt behov av flera publika IP-adresser, i så fall hade jag rimligtvis kollat upp möjligheten tidigare. Men nu när man vet om det kan det kanske komma till användning, för t ex IOT-prylar för att slippa ha dem i sitt ordinarie lokala nätverk.


Tänkte att frågan kanske redan finns i forumet och i en tråd med ett annat ämne kommenteras också flera publika IP-adresser. Där skrivs om fyra publika IP-adresser från Com Hem, men det är inget jag kan påminna mig ha sett något om i gruppavtalet för Brf'en där jag bor.


I tråden skrivs också om att "brygga en port", vars nytta i sammanhanget ännu inte förklarats. ?

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Men nu när man vet om det kan det kanske komma till användning, för t ex IOT-prylar för att slippa ha dem i sitt ordinarie lokala nätverk.

Tack för informationen!

 

Tänk bara på att om de prylarna inte längre är bakom en router med en brandvägg så kan de betydligt lättare kan utsättas för hacking. Du verkar ju ha flera routrar tillgängliga så varningen är ju mer för andra som läser detta. I många routrar kan man också sätta upp flera lokala nätverk (gästnätverk mm) så man kan separera enheter på det sättet också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

I tråden skrivs också om att "brygga en port", vars nytta i sammanhanget ännu inte förklarats.

När du har t ex VDSL eller bara en port från fiberomv kan man be internetleverantören brygga till en LAN-port i mediaomvandlaren/gatewayen. Då får du en extra publik adress via den bryggade LAN-porten. 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Tänk bara på att om de prylarna inte längre är bakom en router med en brandvägg så kan de betydligt lättare kan utsättas för hacking.

Bra råd om router och brandvägg. Har man flera apparater så behövs en router, men det kan ju tänkas att man har endast en apparat för en andra publik IP-adress, och en router med brandvägg rekommenderas alltså även då.


Jag brukar använda ShieldsUP!, från Gibson Research, för att kolla om någon brandvägg "läcker". Välj Proceed och Common Ports så listas status för de vanligaste portarna.

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

eller
https://www.grc.com/shieldsup


Testet ger väl en bild av kombinationen av datorn man testar i och en brandvägg i routern. "Stealth" skulle väl kunna bero på datorns brandvägg om brandväggen i routern inte är helt "tät". Som jag skrev så testade jag också med en dator utan router före och brandväggen i datorn skyddade inte alls lika bra som brandväggarna i routrarna. (Det var en dator för test, inte den ordinarie datorn.)


Förutom ShieldsUP! finns det mycket annat intressant att läsa om på www.grc.com.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev polken:

När du har t ex VDSL eller bara en port från fiberomv kan man be internetleverantören brygga till en LAN-port i mediaomvandlaren/gatewayen. Då får du en extra publik adress via den bryggade LAN-porten. 

Jag förstår inte varför man skulle få en till publik IP-adress först efter en "bryggning". Hur hör det ihop? Antingen så går det att få endast en eller så går det att använda flera. Jag använde i alla fall en vanlig switch för att kunna ansluta flera routrar till internetuppkopplingen, och de fick direkt olika publika IP-adresser. Informationen jag hittade anger fyra stycken, som polken också skrev redan för något år sedan i tråden jag länkade till.


Det skrivs då och då om att brygga en port, eller en LAN-port, och jag undrar vad som då egentligen avses. En brygga/bryggning handlar för mig om att det finns två punkter som sammanbinds, och något som överbryggas. I Telias routrar, t ex, kan man göra en brygga mellan WAN-porten och en LAN-port (brukar vara nummer 4) och då överbryggas routerfunktionen så att man kan använda en egen router och samtidigt behålla möjligheten att ansluta tv via bredbandet i de andra portarna. Som i alla fall Telias routrar klarar av att göra, det kanske finns fler som gör det nu också.


Jag kan tänka mig att en port i en bredbandsswitch (tjänstefördelare) kan ställas om från t ex tv till att avse vanliga öppna internet, för att slippa en separat switch för att ansluta flera routrar. Men det har väl inget med en eller flera publika IP-adresser att göra (förutom att slippa en separat switch då)?


Hittade också en tidigare tråd om mediaomvandlare/fiberkonverter, bredbandsswitch/tjänstefördelare, och vanliga switchar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...