Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C# programmering


TBK
 Share

Rekommendera Poster

HJÄLP!! 

Hej! Jag är ny med programmering och är därför lite vilse. Uppgiften var att skapa ett program där användare kan mata in ett decimaltal samt hur många decimaler den ska avrundas till och mitt program ska kunna avrunda det. Men den ska även avrunda ett förbestämt antal decimaler( har lyckats med det).

Mitt största problem är att jag inte förstår hur jag ska koda den till att avrunda till det antal decimaler användaren skriver in. Hur gör jag? 

 

class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Skriv in ett decimaltal! Tryck sedan på enter.");
             string tal1 = Console.ReadLine();
             double decital = double.Parse(tal1);
             Console.WriteLine(" Ange antal decimaler du vill avrunda till. Tryck sedan på enter.");
             string antal = Console.ReadLine();
             int atl = Convert.ToInt32(antal);
             Console.WriteLine("{}", decital, Math.Round(decital));     <--------------------------------------------- jag kommer inte långt med denna raden, den är därför inkomplett. Det var mitt försök.
             Console.WriteLine("{0:f3}", decital, Math.Round(decital, 3));
             Console.ReadLine();

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din rad du markerat som du kört fast på verkar mycket riktigt vara lite knasig. Men du verkar ju ha löst det på raden under? Vad är det för fel på raden under?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Vad är det för fel på raden under?

Den tar ju inte hänsyn till det inlästa talet atl.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Den tar ju inte hänsyn till det inlästa talet atl.

Ja, på sätt och vis. Om du matar in att du vill ha tre decimaler så fungerar det :D

 

Men den raden innehåller ju egentligen lösningen på problemet. Så granskar man den lite så löser man problemet. För här på eforum uppmuntrar vi till att ge ledtrådar att lösa skoluppgifter, inte lösa uppgiften åt eleven ;) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...