Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan plötsligt inte logga in på Office - rädd att jag ska bli galen.


HMW
 Share

Go to solution Solved by Monshi,

Rekommendera Poster

Nu kommer här ett försök till problemformulering från en desperat person som de senaste dygnen kämpat med ett till synes olösligt problem. Jag är oroad för min egen mentala hälsa varpå en registrering i ett sånt här forum med idel proffs känns som sista halmstrået. Hjälp mig!

 

Problemet? Sedan i torsdags kan jag inte logga in på mitt privata Office-konto och kommer inte åt mejlen annat än via outlooken på mobilen (tur det - men livrädd att även den ska sluta funka!) Det står att mitt lösenord är felaktigt, vilket det inte var så sent som i onsdags. Samma lösenord som jag använde dagen innan, som finns sparat i mobilens lösenordsapp, är alltså plötsligt fel och jag begriper inte vad som har hänt. Tidigare fick jag ibland verifiera någon enhet genom att fylla i att jag önskade en kod till mitt förinställda mobilnummer, vilket jag fortfarande kan få, men Office kräver dessutom plötsligt att jag använder ytterligare ett sätt att verifiera att jag är jag. Office föreslår då Authenticator-appen, som jag visserligen har, men där ligger bara mitt jobbrelaterade Office-konto och för att lägga till mitt privata behöver jag LOGGA IN = moment 22. 

 

Jag har surfat runt i dagar på Office Support-sidor, men hänvisas bara runt i en cirkel. Sista steget verkar vara att återställa kontot och då behöver man fylla i en jädra massa information, som t ex ämnesrader i senaste mejlen, nyaste mottagarna och annan så specifik information som möjligt. Detta har jag gjort, bara för att strax därpå få ett automatiskt svar som lyder att återställning av kontot ej är möjlig då jag ställt in tvåstegsverifiering. För att ändra dessa säkerhetsinställningar behöver jag LOGGA IN = jag blir knäpp. 

 

HUR gör jag? VAD kan ha hänt? VEM kan jag ringa? Med hemskt vänlig hälsning, HMW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det låter nästan som att du har rätt att vara rädd. Det låter som att någon kan ha, notera kan ha, hackat ditt konto och bytt lösenord, aktiverat 2FA.

 

Tror nog du har hamnar i ett moment 22 som du beskriver det, en annan person har starkare krav på ditt konto än du iochmed 2FA.

Har du fått någon information på annan kopplad epost som varningar om ovanlig aktivitet på kontot? Denna information brukar sändas till eventuella kopplade konton även.

 

Antar att du varit inne på denna sida:

https://support.microsoft.com/en-us/account-billing/you-can-t-sign-in-to-your-microsoft-account-475c9b5c-8c25-49f1-9c2d-c64b7072e735

eller motsvarande på svenska.

 

Iochmed att du har access i mobilen, kontrollera i den vad för mail du fått och kanske även skickat senaste dagarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helskotta... Nu blir jag riktigt svettig. Stort tack för svar. Länken ovan har jag mycket riktigt besökt flitigt de senaste dygnen, bara för att sen snurra runt i ett cirkelresonemang som i stort sett går ut på att jag måste logga in för att logga in. 
 

Jag har inte fått några varningar och den enda något ovanligare aktiviteten jag har ägnat mig åt är att unsubscribe:a mig från ett par nyhets- och reklamutskick.

 

Paniken jag känner nu består mest i att det är så gudalöst många olika instanser som har just den mejladressen. Varje dag trillar det in ganska många mer eller mindre viktiga ärenden. Hur tusan styr man om trafiken till en ny adress på enklast sätt? Ska man omedelbums vidarebefordra alla viktiga mejl som ligger i inkorgens välordnade mappar? Och knäckfrågan: finns det verkligen ingen support man kan ringa till och resonera med?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Har varit där och kollat runt också, men vill man ställa en fråga så måste man - tadaa - logga in... ? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men måste väl anse det här kontot som förlorat. Frågan är då bara vad man gör för damage control och hur. Råd? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Iochmed att du har access i mobilen,

Hur kan man ha det om någon hackat kontot och bytt lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur kan man ha det om någon hackat kontot och bytt lösenord?

Ganska enkelt - telefonen loggar in genom token som du godkänt genom att logga in på tjänsten när telefonen anslutits. Du loggar inte in med lösenord i appen utan appen styr dig till Microsoft där du godkänner att appen får access.

 

Detta godkännande finns kvar så länge du har appen kvar på telefonen, tills du aktivt loggar ut den eller att du loggar in på Microsoft på webben och återtar detta godkännande.

Appen har inte access till mer än att läsa, skicka mail. Den kan inte byta lösenord på tjänsten eller på annat sätt hjälpa med detta.

 

@HMW

Ja, kan bara säga jag vet inte. Registrera ett nytt konto, ge det bättre lösenord och 2FA och se om du i appen kan ställa in en evig autoreply och vidarebefordran av alla mail och säga att auotreply att kontot hackat och går ej att återställa.

 

Fast allt du kan göra vi appen kan garanterat den som kontrollerar kontot göra ogjort. Samt spamma alla dina vänner med länkar som de absolut INTE ska klicka på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev HMW:

Har varit där och kollat runt också, men vill man ställa en fråga så måste man - tadaa - logga in... ? 

Du får registrera en till mejladress någonstans först och du kan ju ta Gmail för att hålla isär dem lättare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Monshi:

Ganska enkelt - telefonen loggar in genom token som du godkänt genom att logga in på tjänsten när telefonen anslutits. Du loggar inte in med lösenord i appen utan appen styr dig till Microsoft där du godkänner att appen får access.

Gäller inte det enbart om man går via ex. 

 

21 timmar sedan, skrev HMW:

Authenticator-appen

där man identifierar sig?

Varje gång jag har bytt lösenord (på jobbet, inloggning och då inkluderandes e-post) så har mobilens e-postapp omedelbart bråkat om felaktigt lösen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Gäller inte det enbart om man går via ex. 

 

där man identifierar sig?

Varje gång jag har bytt lösenord (på jobbet, inloggning och då inkluderandes e-post) så har mobilens e-postapp omedelbart bråkat om felaktigt lösen.

Det kan beror lite på. generellt så styr tjänsterna mot autenticering i tjänsten snarare än på enheten.

Kan ske även med lösenord, eller rättare sagt oavsett identifikationsmetod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

HMW

Du kan testa att tömma webbläsarens Cacheminne. Sådant kan spöka ibland

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...