Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gnuggisar från förr?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

I min barndom kunde man i butik köpa "gnuggisar". Det var ett ark som man liksom fällde ut, blev kanske 30 cm bred och 15 cm hög.

Motivet på arket var om inte ett foto så väldigt naturtroget och ofta köpte/fick jag "havsbotten". Där kunde man gnugga fast halvgenomskinliga gnuggisar som fiskar, ankare, dykare i olika storlekar, olika storlekar var i "djupled" på bilden man fästa gnuggisen. Kunde bli väldigt snyggt. Eller tokigt beroende på hur man valde att gnugga fast dessa objekt.

I olika omgångar har jag sökt efter just denna typ men aldrig hittat just dessa. Söker man på "gnuggis" så verkar de allra flesta träffar gälla fusktatueringar (såna som medföljde tuggummi). En del "rätta" sökträffar är "bara" enkla målade motiv, typ bondgård.

 

Är det någon som minns dessa och kanske vet var sådana finns att köpa, OM de ens existerar idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, vanliga tråkiga gnuggisar finns det ju hur mycket som helst av, men dessa gamla nostalgiska utvikningsbara bakgrunder är ju inte så lätta att få tag på, som faktiskt var snygga också. Som Mikael63 antyder, finns dessa att köpa idag, vi kanske är lite närmare sanningen idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Laso:

Kan det här vara något

Ja bakgrundsbilden motsvarar ungefär de jag menar. Dessa verkar vara större än de jag använde.

Wikipedia skriver 

Citat

Ett känt varumärke av gnuggbilder i Sverige var Kalkitos.

 

***

 

8 timmar sedan, skrev Automan:

Ja, det är sådana jag menar med 

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

En del "rätta" sökträffar är "bara" enkla målade motiv, typ bondgård.

 

***

 

8 timmar sedan, skrev Hanse:

Googla

Ja, det har jag ju gjort:

 

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Söker man på "gnuggis" så verkar de allra flesta träffar gälla fusktatueringar (såna som medföljde tuggummi). En del "rätta" sökträffar är "bara" enkla målade motiv, typ bondgård.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Här är ytterligare ..

Ja men inga verkar passa in på min beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog stämma att det var Kalkitos som levererade dessa gnuggisar när det begav sig.

"Action transfer" kallas de visst. Även något med "panorama", eftersom man kunde få en bred vy och med djup i bilden, lite som i 3D.

Detaljrikedomen verkar variera.

Vad jag egentligen letar är ett skapligt verklighetstroget motiv även om miljön skulle vara "fantasy". Lite spännande och farligt. Gnuggisarna ska vara av motsvarande stuk.

Tänkt för en treåring som ska få hjälp med själva gnuggandet av sina föräldrar.

Det ska alltså INTE vara gnuggisar där en treåring själv kan pyssla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, skrev Mikael63:

Vad jag egentligen letar är ett skapligt verklighetstroget motiv även om miljön skulle vara "fantasy". Lite spännande och farligt. Gnuggisarna ska vara av motsvarande stuk.

Tänkt för en treåring som ska få hjälp med själva gnuggandet av sina föräldrar.

För en treåring tror jag inte att det är en fördel med väldigt verklighetstroget för de ser inte detaljer på samma sätt som de gör några år senare, utan förenklade motiv precis som i bilderböcker för treåringar tror jag fungerar bäst. Eftersom du kommer ihåg gnuggisarna så tror jag att du var betydligt äldre, kanske 6-7 år när du fick/köpte dem och då uppskattar man verklighetstroget och detaljrikedom på ett annat sätt.

 

Allting nytt är spännande för en treåring men för att uppfatta något som farligt behöver man nog en mer utvecklad begreppsvärld.

 

Jag tror att de där från abcleksaker blir utmärkta. Men du måste inte hålla med mig :)

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Hanse:

temporary tattoos

EXAKT det jag INTE ville ha...

 

28 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag tror att de där från abcleksaker blir utmärkta. Men du måste inte hålla med mig

Ja, men grejen är den att sådana gnuggisar och klisterlappar har han redan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...