Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetsboken Egna makron (PERSONAL.XLSB)

Rekommendera Poster

Excel har tappat kopplingen till filen PERSONAL.XLSB i mappen XLSTART. Har tagit bort filen och då skapar Excel en ny, tom fil. Men det hjälper inte. 
Jag kan köra makrot direkt efter att det har spelats in, men när jag sparar alla öppna böcker, även Egna makron, och startar Excel är filen tom. Det går heller inte att koppla ett inspelat makro i Egna makro-boken till en knapp på Snabbåtkomstfältet.
Det här har jag gjort många gånger utan problem och vet att OM man tar fram filen måste den döljas och inte stängas efteråt.
Hur får jag kopplingen tillbaka?
/Undrar KBF

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, skrev KBF:

Det här har jag gjort många gånger utan problem och vet att OM man tar fram filen måste den döljas och inte stängas efteråt.

Döljas och sparas.

Tycker det är lite förvirrande om man enbart har personal.xlsb öppen.

Jag brukar starta en ny tom arbetsbok, eller öppna någon "slask", och därefter välja att visa personal.xlsb jobba med dess kod och välja dölja. Sedan stänga Excel och på frågan om personal ska sparas svara ja.

Länk till inlägg

Exakt så brukar det ju fungera, men inte längre.
- Tar bort PERSONAL.XLSB från mappen XLSTART och startar Excel.
- Spelar in ett formateringsmakro som jag spara i Arbetsboken Egna makron.
- När inspelningen är klar kollar jag att makrot finns där via Utvecklare + Makron.
- Testar att köra det, verkar ok.
- Tar fram Personal.xlsb, kollar VBA-koden. OK Stänger Visual Basic. Döljer PERSONAL-boken.

- Stänger Excel och svara ja på allt. Filen syns nu i XLSTART.
- Startar Excel. Klickar på knappen Makron för att se vilka makron som finns.

- HELT TOMT!!!!
- Knappen Ta fram är inte heller klickbar. Verkar som hela "systemet" med Egna makron har försvunnit. Så hur sjutton löser jag detta?

Länk till inlägg

Okej, jag hade en period, på jobbardatorn, en mapp som hos mig hette C:\SAFE där Personal (också) fanns.

Länk till inlägg
23 timmar sedan, skrev KBF:

och startar Excel är filen tom

Direkt efteråt då av din beskrivning att döma?

Kontrollfråga bara så att det inte är efter omstart av datorn.

Kan du skapa en egen, helt tom (eller du kan ju skriva "test" i A1), fil med samma namn men på en helt annan plats och sedan när Excel är avslutad kopiera in den filen på den "rätta" platsen? Först med betoning på KAN. Om du får göra det eller om något låser den.

Funkar det så kontrollera sedan om det är just din fil, med texten test i A1 som öppnas vid NÄSTA session av Excel och du väljer visa.

Funkar det så testa att skriva kod, eller kopiera din rätta kod och starta om Excel för att se om filen då är utbytt eller ej.

Jag tänker någon nitisk säkerhetslösning som anser att din kod är jättefarlig och lägger filen i karantän (och det är därför Excel skapar en ny för att den saknas)

Länk till inlägg

Det verkar som om vad jag än gör så vill inte Excel öppna PERSONAL-filen när jag startar Excel. Väljer jag att öppna den istället är den alltid tom. Det konstiga var att jag har lagt ett enkelt men ofta använt formateringsmakro på en knapp i Snabbåtkomstfältet, men plötsligt för en vecka sen funkar inte knappen längre och det var då allt strul började. Har för säkerhetsskull även uppdaterat hela Office.
Frustrerande!!!!
Ska testa ditt förslag imorgon. Tack tack!

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev KBF:

Det konstiga var att jag har lagt ett enkelt men ofta använt formateringsmakro på en knapp i Snabbåtkomstfältet, men plötsligt för en vecka sen funkar inte knappen längre och det var då allt strul började.

Det är ju inte så konstigt. Saknas koden kan ju inte knappen fungera.

Länk till inlägg

- Tar fram Personal.xlsb, kollar VBA-koden. OK Stänger Visual Basic. Döljer PERSONAL-boken.

Det behövs inte . Om du trycker Alt+F11 så att du ser VBA-editorn och ser till at projektutforskaren syns (Ctrl+R, eller Visa->Projektutforskaren) så kan du välja PERSNONAL.XLSB utan att dölja/visa.

Jag tycker att det låter som om Excel helt enkelt återskapar personal varje gång den startas om. Så jag skulle nog börja med att reparera/ominstallera excel. För om den envisas med att återskapa filen är det något fel som är trasigt.

Om du av någon anledning inte vill installera om (eller om det inte funkar) kan du testa:

Arkiv->alternativ->Säkerhetscenter->[inställningar för Säkerhetscenter...]->betrodda platser

Finns din (personliga) XLSTART med?

Sen finns det en märklig bugg där filutforskaren låser PERSNONAL.XLSB. Men det låter inte som ditt fel, då borde du få ett felmeddelande (filen låst av...). Men du kan väl testa ändå.

Starta en vanlig filutforskare och gå till menyn ([Alt]-knappen om det behövs)

Kolla 

Visa->Förhandsgranskningsfönstret

Och se till att Förhandsgranskningsfönstret inte visas

Starta om windows och testa igen.

• Tack 1
Länk till inlägg

Åter igen, tack för alla dina förslag.
Håller med, det troligaste är att Excel återskapar PERSONAL-filen vid varje start. Har testat dina andra förslag och inget funkar, så nu återstår bara att ominstallera hela Office-paketet och hoppas att det löser sig. Trevlig helg!

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...