Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äter ström???


F. Mouritzon
 Share

Rekommendera Poster

F. Mouritzon

Hej......

Undra om någon har en bra förklaring på mitt problem....

Köppte en ny bärbar dator för ett tag sedan, en Lenovo ThimkBook men Windows 10 pro.

Problemet är, när jag stängar av datorn på vanligt vist så visar de sig att när jag koplar in mig igen efter en till två daga så har sktrömmen minskat med 8 -15 procent.

De visa sig oxå vid ett tillfällen var jag inte hade datorn på en vecka o kopla in mig var den hel dö, inget ström alls......

Finn någon snäll hjälpredat som kunne hjälpa mig med problemet ?????

På förhand tack

F. Mouritzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev F. Mouritzon:

Problemet är, när jag stängar av datorn på vanligt vist så visar de sig att när jag koplar in mig igen efter en till två daga så har sktrömmen minskat med 8 -15 procent.

Hur stänger du av datorn? Viloläge, Helt avstängd eller 3:e varanten som jag inte minns namnet på?

 

Om den är helt avstängd borde inte batteriet tappat 8-15 procent, men är det något form av viloläge och det gått 1 - 2 dagar (antar att du inte har laddaren ansluten), så tycker jag inte det är orimligt att batteriet tappat en del laddning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Automan:

3:e varanten som jag inte minns namnet på?

Strömsparläge

 

Finns ju möjlighet att låta t ex USB-uttag ha ström fast datorn i övrigt är rätt avstängd och har man då något anslutet så kan det ju bli en hel del ström på några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F. Mouritzon

Hej, tack för svar..

Jag stängar av datorn med texten stäng av datorn eller med tangenten TAP, pil upp o stäng av datorn, men inget hjälpar o ingen ansluttningar finns inte ..

Laddar jag datorn så tabbar den strön ca. 8% till dagen efter utan den använnas .......

Mouritzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar datorn igen, kommer den stora blå Windowslogon på svart bakgrund och de snurrande prickarna då?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen Eforum! 

Ladda upp batteri! 

Kan du ta ut batteri hur daton

Låt ligga till använda daton . 

Om batteri har  tappat lika myck nu 

Så är fel på batteri 

 

Det vanligast fel man gör är börja ladda batteri , direkt när  man kommer  hem . 

 

Jag brukar köra till daton i botten så helt död.  Sen laddar upp daton .. kör till botten igen

Sen bruk laddningen hålla 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F. Mouritzon

Kommer ingen blå Windowslogon  fram o prickar ..

Batteriet kan inte tags ut, sitter inbyggt i datorn..

Men de finns en USB- port som alltid är  strömbelagt, men inget kopplat till den port.

Om de nu kan vara därför vet jag inte men i så fall, hur kopplar man från den????

 

ps. O tack för alla er snälla svar jag har fått .....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer direkt till skrivbordet utan att Windows startar så är ju inte datorn avstängd utan i viloläge eller i strömsparläge.

 

Inställningar - System  - Energialternativ

Fler energiinställningar

Ändra schemainställningar (för valt schema)

Ändra avancerade inställningar

Under Strömsparläge se till att inaktivera väckningstimers.

Under Strömbrytare och lock ställ in åtgärd för strömbrytare till Stäng av.

Kolla igenom andra inställningar där också.

 

Högerklicka på Start/Windows-knappen och välj Enhetshanteraren.

Expandera USB-Styrenheter.

Dubbelklicka på de enheter som finns där och på fliken Energisparfunktioner välj att datorn får stänga av enheten.

 

Upprepa för andra enheter som de under Bluetooth, HID, Möss ... och Nätverkskort.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F. Mouritzon

Hej.

Tackar för de här senaste svar ska ta vara på de o kolla så kanske de är problemet, men vi får se..

Tar vara på alla svar jag får, skönt med så många hjälpande händer mmmm, Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Äter ström???
20 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Jag brukar köra till daton i botten så helt död.  Sen laddar upp daton .. kör till botten igen

Enligt denna sida skriver de följande om hur mycket man bör ladda ur batteriet innan det laddas upp på nytt. De skriver följande:

 

Citat

2. När du använder din dator med batteri bör den inte laddas ur helt, helst inte under 20% kapacitet innan den laddas

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...