Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Millamallan

Top 10 kunder med olika namn

Rekommendera Poster

Millamallan

Hej!

jag skall sammanställa mina top tio kunder, och vill då se alla som ingår i samma koncern som en kund. Om jag har en kund som heter  PWC Borås och en som heter PWC Göteborg vill jag slå i hop  alla PWC till en och samma kund. Hur kan jag göra detta på ett enkelt sätt.

Tack på förhand!

Malin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

Det finns inget självklart sätt och det krävs handpåläggning eftersom en människa är betydligt bättre på att lista ut vad som är koncern och vad som är dotterbolag.

• skapa en ny kolumn som heter koncern
  • kopiera kundkolumnen till ett annat blad (hjälpbladet)
  • Tag bort alla dubbletter (Data->dataverktyg->Ta bort dubbletter)
  • Sen skriver du in koncernnamnet i kolumnen bredvid
    • Du kan eventuellt få lite hjälp genom att kopiera hela namnkolumnen och sedan dela den med DATA->text till kolumner och splitta på mellanslag. Har du tur Blir koncernnamnet rätt på större delen av raderna.
  • När alla unika kundnamn har tilldelats en koncern så använder du LETARAD() eller XLETAUPP() i originalbladets nya koncernkolumn för att hämta rätt koncerntillhörighet från hjälpbladet

En helt annan variant du kan testa. Den är blixtsnabb men ganska godtycklig.

skapa en ny kolumn som heter koncern direkt till höger om namnkolumnen

Skriv in korrekt koncern på några ställen i  koncernkolumnen (som mall). Sen markerar du de aktuella cellerna i koncernkolumnen (de gula cellerna i nedanstående exempel) och trycker Ctrl + E. Då kommer Excels AI att försöka hitta ett mönster och fylla i data 

1892299808_Skrmklipp.PNG.ca190d9566dbae2f58dd02058de25bba.PNG  

I det här fallet är mönstret tydligt efter ett enda exempel och excel gissar rätt på både PWS och Saab (utan AB). Men blir det mer komplicerat så krävs det en massa tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Millamallan

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...